Nu är det 2014. Då var det 1994. Uppmaningarna från FN:s miljömöte i
Rio 1992 hade börjat hörsammas: Globala problem, lokala lösningar.
Agenda 21! Vi var ett gäng aktivister som testade hur långt en stadsdel
ville, kunde förstå och ta hand om sin egen närmiljö. Vi, Riogruppen i
Östra Torn, jobbade med skola, barnstugor, butiker, bostadsföreningar
och markskötare för att åstadkomma förändring. Först var det Kunskap
som gällde, sen praktisk handling. Politikerna mötte upp mangrant vid
utfrågningar, miljödepartementet premierade projektet. Resultaten var
värdefulla och hoppfulla om den kraft och kreativitet som finns lokalt.
Vi trodde på en fortsatt gräsrotsrörelse tills stadsdelsnämnden
etablerade sig.
På stadsarkitektkontoret skulle vi ta fram ett handlingsprogram
i Agenda 21:s anda. Hur påverkar Agendan stadsplaneringen? Vilka mål
finns och vilka kommunala medel? Rapporten blev känd i landet och
efterfrågades. Det fick inte bli ett handlingsprogram utan ett
idédokument, som nu står i hyllan tills kontoret flyttstädar.
Nästa kommunala stöttning med miljöarbete fick jag med hjälp
av kommunens miljödelegation och Byggforskningsrådet: att undersöka om
och hur Agendan påverkat landets kommunala planer. Det blev en tryckt
rapport, Kan kommunen kontrollera kretsloppen? med tydliga svar om
pågående förändringar och många tips om vad som gjordes 1997 i landet.
Kommunen ställde den på hyllan, det fanns ingen fungerande koppling
mellan miljödelegation och stadsarkitektkontor.
Så utlyste Naturvårdsverket anslag för de som ville utforska styrmedel för miljöförbättringar.
Vi bildade en tvärvetenskaplig forskningsgrupp och belyste
Balanseringsprincipens möjligheter 1998. Principen bygger på ”att den
som tar ska ge igen”, att gör man en negativ påverkan så ska den
kompenseras. Tar man ner ett stort träd, så planterar man flera nya;
bebygger man eller asfalterar en yta så gör man gröna tak, öppnar upp
annan jord och bygger regnvattendammar på platsen osv. Detta fungerar
genom en lag i Tyskland, i Sverige borde det inte finnas något hinder.
En lag skulle hjälpa att förtydliga att vi inte ska stjäla från
kommande generationer.
Lund, Helsingborg och Malmö blev så pass intresserade att vi,
en grupp kvinnliga planerare, fick gemensamt utreda våra kommuners
möjligheter. Just då motionerade Vänsterpartiet om att
Balanseringsprincipen skulle tillämpas i Lund. Kommunfullmäktige i Lund
beslöt faktiskt 2003, att denna princip hädanefter ska utgöra en grund
för samhällsplaneringen i Lund - vilket ännu inte genomförts. En
fördjupad översiktsplan för universitetsområdet mm och fyra
detaljplaner inom detta område hade dock tidigare baserades på denna
princip.
De senaste åren har man åter med konsult och utredningsgrupp tagit upp frågan!
Nu gäller det hur långt och med vilka medel kommunen kan kontrollera
klimatet. Det har funnits och finns förslag på kommunens möjligheter
till detta – det gäller att utnyttja kommunens planmonopol, tillverka
en röd-grön planpolicy - och det är valår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar