2014-01-16

Min general var en krigsförbrytare av Dror Feiler

Tidigare publicerad 13 januari, 2014 på SVT debatt sidor

MELLANÖSTERN Ariel Sharon är död och ska begravas idag i Israel. Hans karriär som krigsförbrytare blev lång. Detta får man därför en dag som denna inte blunda för, något som utrikesminister Carl Bildt valt att göra, skriver talespersonen för Judar för Israelisk Palestinsk Fred, Dror Feiler.


Mitt första ”möte” med Sharon
 ägde rum 1970 – jag var en 19-årig fallskärmsjägare i den israeliska armén och han mitt högsta befäl, generalen som gav oss den folkrättsvidriga ordern att rensa Gazaremsan från ”terrorister” men ”utan att ta några fångar”. Det var Sharon, om jag hade följt hans order, som kunde gjort mig till krigsförbrytare som han själv. Och det var han som istället gjorde mig till en av de första ”refuseniks”, israeliska soldater som vägrar tjänstgöra på de ockuperade områdena. Men jag mötte honom aldrig öga mot öga – jag var den unga soldaten och han generalen.

Mitt andra ”möte”
 – 34 år senare – fick en helt annan karaktär även om Sharon förde befälet även då. Det var den 18 januari 2004 när jag satt och tittade på CNN. Till min förvåning fick jag se Ariel Sharon (då Israels premiärminister) tala om samtidskonst. Det handlade om Gunilla Sköld Feilers och min installation ”Snövit och sanningens vansinne”, på Historiska Museet i Stockholm.
Premiärminister Sharon tackade Israels ambassadör för hans fysiska attack på vårt verk och på yttrandefriheten i Sverige, två dagar tidigare.

Sharons karriär som krigsförbrytare blev lång.
 Den började redan 1953 i den jordanska byn Qibya där kommandostyrkan ”Enhet 101”, som han ledde, mördade 69 civila. Sen fortsatte det i samma blodiga hjulspår med räder in i Gaza under slutet av 50-talet. Ariel Sharon steg snabbt i hierarkin trots att flera israeliska politiker och utredningar varnade för att ge honom politisk makt.

Han bidrog starkt
 till det folkrättsvidriga byggandet av israeliska bosättningar i Gaza och på Västbanken på 70- och 80-talet, och som försvarsminister bar han det yttersta ansvaret för massakrerna i flyktinglägren Sabra och Shatila under kriget i Libanon. Hans provokationspromenad på tempelberget i Jerusalem år 2000 blev startskottet för den andra intifadan och till återinvasionen av Västbanken och massakern i Jenin 2002, som i sin tur rullade igång byggandet av den olagliga Apartheidmuren, med Sharon som främsta arkitekt.

Att Ariel Sharon bar ett personligt ansvar för alla former av folkrättsbrott som Israel har begått sedan 50-talets början, får man därför en dag som denna inte blunda för, något som utrikesminister Carl Bildt valt att göra.


Det internationella samfundet
 tycks tyvärr också blunda för Sharons politiska arv, som nu i händerna på en ännu mer högerextrem israelisk regering är det största hotet mot en gemensam framtid för israeler och palestinier.

Ariel Sharon kommer att begravas i en statsbegravning, men han borde slutat sina dagar på samma plats där den jugoslaviske politikern Slobodan Milošević slutade sina, i ett fängelse efter att har blivit dömd för sina folkrättsbrott vid den internationella domstolen i Haag.
Dror Feiler, talesperson för Judar för Israelisk Palestinsk Fred

Inga kommentarer: