1928, tre år före skotten i Ådalen, uruppfördes Bert Brechts och Kurt
Weills Tolvskillingsopera på Theater am Schiffbauerdamm i Berlin.
2013, 85 år efter uruppförandet, presenterade Röda Kapellet Kleine
Dreigroschenmusik ur Tolvskillingsoperan, arrangerad i en särskild svit
för blåsorkester av Kurt Weill, i frälsningsarméns gamla lokal vid
Magle Stora Kyrkogata.
Kapellet inledde med en hyllning till Nelson Mandela genom att spela Nkosi Sikelel´i Afrika.
Kapellets 30 musikanter, med decenniers erfarenhet
från framträdanden på gator och torg, brakade loss i en Ouvertyr, fylld
av dissonanser som en kubistisk målning av Picasso från samma epok, med
fyra trumpeter, fyra saxofoner, fyra klarinetter, fyra flöjter, fem
horn, två tubor och en trombon samt slagverk, banjo och piano,
dynamiskt dirigerade av Per Falck, vars kompakta framtoning påminner om
Kalle Moraeus.
Efter denna överväldigande inledning följde raden av klassiska
melodier som Mackie kniven, Pollys visa och Kanonen Song. Jag
uppskattade särskilt framförandet av Tango-Ballade.
Björn Stenholm presenterade som konferencier handlingen och sångernas innehåll med fermitet, humor och känsla.
Salen där konserten ägde rum var ett märkligt rum, stort,
mycket högt i tak, försett med en bred läktare och en scen som kunde
rymma en stor orkester eller kör.
Här hade andra mässingsorkestrar spelat i hundra år. Orkestrar
med blåsare klädda i svarta och röda uniformer, omgivna av standar med
texten Blod och Eld.
Här hade körer med gitarrer och dragspel sjungit ”Jag har skådat
en stad ovan molnen”, vars melodi lånats från den ryska folkvisan
”Ensam ringer den lilla klockan” (jag har en gammal skiva med en
version mäktigt sjungen av Don-kosackerna). Visionen i frälsningssången
liknar den i Internationalen där det heter: ”Från mörkret stiga vi mot
ljuset, från intet allt vi skola bli”.
En gång stod kanske Majken Johansson här med
sin gitarr, lundapoeten som växte upp som fosterbarn på Möllevången i
Malmö, flyttade till Lund 1949 och tre år senare publicerade sin första
diktsamling. Hon var ung, genial, uttalad ateist och framgångsrik, när
sammanbrottet drabbade henne: den kvinna hon älskade begick självmord
efter ett gräl.
Hon blev kristen och manifesterade det genom att demonstrativt
ikläda sig frälsningsarméns uniform och på gator och torg delta i dess
praktiska sociala arbete mot fattigdom och hemlöshet. Det finns foton
där man kan se henne med stå vid banderollen ”Håll grytan kokande” i
ett vintrigt gathörn, ungefär som FNLare skulle göra tolv tretton år
senare.
Hon publicerade flera diktsamlingar, fick litterära
utmärkelser, blev populär i radio och tv och dog på 1990-talet i
sviterna av många års alkoholmissbruk.
Men kanske stod hon aldrig på just den här estraden, hon lämnade
Lund redan 1953, ett år innan jag flyttade hit för en period.
Röda Kapellet avslutade med en Dreigroschen –
Finale som inte var mindre grandios än Ouvertyren. Mina tankar irrade
kring Brecht, frälsningsarmén – och kommunismen. De är barn av samma
tid – den industriella revolutionens och urbaniseringens tid.
Ett av Brechts största draman, ”Die Heilige Johanna”, skrivet
något år senare än Tolvskillingsoperan, har en frälsningssoldat som
huvudperson: Johanna Dark. Hennes tragedi är att hon ansluter sig till
frälsningsarmén för att bistå de fattiga och förtryckta men upptäcker
att organisationen korrumperats av Chicagos hänsynslöse kapitalist
Mauler.
Frankfurts teater antog pjäsen till spelning nyåret 1933. En
knapp månad senare, den 30 januari, utnämndes Hitler till rikskansler,
och teaterstyrelsen beslöt att lägga ner pjäsen. Teaterchefen och
dramaturgen måste hoppa ut genom fönstret för att undgå misshandel.
Tankfull tog jag avsked av mina vänner och trängde mig något
lomhörd ut i Lundanatten. Jag hade fått ett infall: någon borde göra en
uppsättning av ”Den heliga Johanna” just här, i denna lokal, utanför
vars fasad för endast ett par år sedan den röda flaggan med inskriften
Eld och blod hängde.