Att Lunds kommun inte röstade bort Fritt sök i
onsdags är en besvikelse för elever, lärare och föräldrar. Men
skoldebatten i Lund har förändrats, inte minst tack vare föräldrars och
lärares insatser. M inser att Fritt sök i sin nuvarande form inte
fungerar och föreslår en delregional gymnasiesamverkan liknande den som
Lund och grannkommunerna tillämpade innan Fritt val genomfördes.
Planering och ansvar, inte marknad och vinst. M Lund närmar sig S.
”Jag anklagar” var rubriken på läraren Filippa Mannerheims öppna brev till riksdagspartierna
i Expressen den 17 november där hon ställer dem till svars för sveket
mot skolan. Hon har fått stöd från S och MP, som ursäktar sig för sin
tidigare felsyn. Nyamko Sabuni i treprocentpartiet L håller blint fast
vid sin nyliberala ståndpunkt. ”Vinstskolornas kejsare är nakna och utpekade” skriver Jens Liljestrand den 2/11.
”Tillsammans ska vi stoppa experimentet
och återuppbygga en demokratisk och jämlik skola” deklarerar Nooshi
Dadgostar, ny partiledare i V som för en uthållig kamp mot
profitstyrningen i skola och vård. (Läs mer)
”Vi är körda om inte skolsystemet ändras”, konstaterar Aftonbladets huvudledare 30 november.
Sydsvenskans huvudledare gäspar och gnuggar sig i ögonen. ”Vinstmaximerande utbildningskoncerner tycks sätta aktieägarnas intressen före elevernas”. (3/12)
”En tickande bomb” är titeln på en ny debattbok om skolan av Hammarkullsskolans rektor Linnea Lindquist.
Utgå från elevens perspektiv – inte aktieägarnas! Du är 16 år och ska välja gymnasieprogram. Du vill kunna välja en utbildning som motsvarar din begåvning och dina intressen.
Oftast räcker det med de vanliga natur- och
samhällsvetenskapliga programmen, alldeles utmärkta program med
professionell undervisning överallt, utom i de mest korrumperade
privatskolorna. Det valet tillgodoses av närmaste gymnasieskola.
Kamrater, lärare, skola - allt finns inom räckhåll.
Men du har kanske en mer speciell begåvning och mer specialiserade intressen .
Du vill inte bara kunna välja humanistiskt program utan
också språk: franska, tyska, engelska, ryska, latin, grekiska,
hebreiska, arabiska och kanske också kinesiska. Det finns inte på varje
skola.
Du vill kunna välja estetiska ämnen, konst, musik, dans,
sång, teater, litteratur. Ämnen som kan uppdelas i en mängd varianter.
Eller du vill välja speciella naturvetenskapliga ämnen,
inte bara biologi, fysik och kemi utan varianter inriktade på medicin,
biologisk mångfald, meteorologi, astronomi.
Sedan finns det ett otal vårdutbildningar och tekniska utbildningar. De blir ständigt fler.
Dessutom kanske du föredrar en viss pedagogik, Montessori, Rudolf Steiner eller John Deweys praktiska pedagogik.
Att tillgodose det fria valet mellan en
mängd olika utbildningsvarianter är en svår uppgift, som inte kan
släppas i den ”fria marknadens” våld. Det fria valet kräver att
skolpolitikerna i flera kommuner samarbetar för att se till att alla
varianter finns inom räckhåll för alla elever, som M Lund nu tycks
föreslå.
En sådan valfrihet arbetade Lunds tidigare
utbildningsdirektör Sven-Bertil Olsson för tillsammans med politiker
från Lund och Lunds samarbetskommuner. Vi nådde långt och justerade
hela tiden utbildningarna så att de skulle finnas tillgängliga för det
fria valet. Lunds exempel skulle kunna leda till att man bildade
motsvarande samarbetsregioner till exempel runt Helsingborg,
Kristianstad och Malmö.
Däremot var vi helt främmande för systemet
”Fritt sök”, som inte tillgodoser elevens frihet att välja utan bara
rätten välja bort ett normalt samhällsvetenskapligt program i Eslöv för
att i stället genomföra det på Katte i Lund och därigenom tränga ut en
behörig elev från Lund eller Staffanstorp till Latinskolan i Malmö.