För ett år sen fick byggnadsnämnden ta ställning till ett förslag till
parkeringsstrategi. Den var alls inte särskilt radikal, men kvintetten
med FNL i spetsen fick majoritet för en rad ändringsyrkandena. Och nu
är detta försämrade förslag till strategi färdigt att skickas ut för
remiss.
Som parkeringsstrategin nu är formulerad bidrar den
varken till effektivt markutnyttjande, attraktiv stadsutveckling eller
hållbart resande, vilket är mål i översiktsplanen och anges som
utgångspunkter.
Strategiförslaget vill behålla antalet parkeringsplatser
och bygga parkeringshus inom tio minuters gångavstånd från centrum.
Vänsterpartiet anser att antalet parkeringsplatser successivt bör
minska, och konstaterar att strategin inte angett någon placering av
föreslagna parkeringshus nära centrum.
Strategiförslaget motiverar parkeringsplatserna med det
behov personer med funktionsnedsättning har. Man skulle drastiskt kunna
öka andelen parkeringsplatser som markeras för dessa utan att öka det
totala antalet.
Det är bra att cykelparkeringarna föreslås öka men det
står inget om var eller hur många. Även en fördubbling vore lite med
tanke på det dåliga utgångsläget. Kantstensparkering för bilar borde
minska, de är farliga för cyklister. De borde tas bort till förmån för
cykelbanor och cykelparkering.
Det finns många detaljer som skulle kunna förbättras,
och ett barnperspektiv vilket är helt nonchalerat måste läggas till.
Jag hoppas många Lundabor engagerar sig mot detta förslag som ökar bilismen och är allt annat än klimatsmart.
Läs parkeringsstrategin »