Varje fredag kl 12-14 samlas vi för klimatstrejk på Stortorget med Corona-avstånd eller för digital strejk. Från och med fredag den 20 nov och framåt kan vi bara vara åtta personer närvarande.
Varje fredag kl 12-14 samlas vi för klimatstrejk på Stortorget med Corona-avstånd eller för digital strejk. Från och med fredag den 20 nov och framåt kan vi bara vara åtta personer närvarande.
Idag under iskallt väder ställde många upp att dela ut flygblad om E22 projektet. Tack alla som var med! Nästa omgång på onsdagen den 11 februari kl 13:00 vid Hardeberga bron. Anmäl dig här
Bilden lånad från Skolvarlden.se
Vinstskolekoncernen Academedias aktieägare tjänade 173 miljoner på skolpengen under kvartalet oktober-december. Även Lunds skattebetalare bidrog. TT
Det är
lätt att glömma att Lars Norén också var en man från Lund. I början av
1960-talet lärde jag känna en flicka som talade med stor värme om
Norén och hans dikter. Dessvärre läste jag honom aldrig då och hade
ingen aning om att han också skulle bli dramatiker.
Men på 70-talet såg jag ”Natten är dagens mor” och ”Kaos är granne
med Gud” och tog starkt intryck. Och ingen som kommer in i Genarp från
Dalby-hållet och ser den gula tegellängan till höger kan väl undgå att
tänka på att i den låg det landsortshotell där Norén växte upp och där
pjäserna utspelar sig. Här fanns också ölhall, första, andra och
tredje klassens restaurang där man kunde möta bönder från trakten som
”satt här och söp upp sina gårdar.” Hotellet är nu nerlagt och
byggnaden har blivit en ordinär bostadslänga. Men jag hoppas att Lunds
Kulturnämnd kostar på en skylt i brons på den kulturhistoriska
byggnaden.
Slutligen, fattaren har gett upphov till ett nytt begrepp i svenska språket. Man talar numera om en ”Norén-jul” utan att behöva förklara sig närmare.
På fredag öppnar vi äntligen södra passagen vid Höje å.
Det är knappt vi vågar skriva det, för oj vilka turer det har varit fram och tillbaka. En
utmaning har varit kraftledningarna ovanför den södra delen av bron.
Vår entreprenör fick bygga om en maskin för att kunna påla säkert under
ledningarna, för så spännande ville vi inte ha det på jobbet. Marken
vid det södra brofästet bjöd också på motstånd som gjorde att det tog
ännu lite längre tid.
November blev till december som blev till januari. Vi vet
att det nu är februari. Och håll i er, för här kommer uppdateringen
som många av er har väntat på.
På fredag eftermiddag den 5 februari öppnar södra passagen vid Höje å.
Så. Nu finns det ingen återvändo. Promenadskorna är redo.
Fram med kaffe och termos så ses vi i spåret! På fredag väntar en
liten kul överraskning.
Läs mer om Fyrspåret Malmö-Lund
Den borgerliga majoriteten i Renhållningsstyrelsen har nu tagit beslut om att, som det heter, ”göra en översyn” av samtliga verksamheter. I klartext: vi ska utreda möjligheterna att privatisera kommunens avfallshantering. MP och S röstade förstås emot ett sådant beslut.
Ideologiska skäl
I en skriftlig reservation mot beslutet konstaterar
Miljöpartiet och Social-demokraterna att de borgerligas beslut tas utan
föregående diskussion och analys. (Vänsterpartiet har inte rösträtt i
styrelsen, men av reservationen framgår att partiet stödjer MP och S).
De rödgröna skriver vidare: att ”vi inte kan se annat än att de
borgerligas ställningstagande är betingat uteslutande av ideologiska
skäl. I ett läge där avfallsmängderna, lokalt, nationellt och globalt,
blivit en alltmer brännande miljöfråga är det djupt olyckligt och
olämpligt att öppna dörren för att slå sönder en väl fungerande
verksamhet.”
Kommunens ansvar
Reservationen pekar också på att kommunen och
renhållningsverket i dag inte bara har som uppgift att ta hand om
avfallet. Kommunens ansvar är också enligt lag att återvinna och
förebygga avfall. Detta ansvar kan enligt de rödgröna inte läggas på
privata utförare.
Avslutningsvis säjs att ”vi rödgröna vill slå vakt om och
utveckla kommunens välfungerande avfallshantering och stärka Lund som
föregångskommun nationellt och internationellt. Därför yrkade vi avslag
på översynen av driftsformerna. Vi reserverar oss mot de borgerligas
beslut att öppna dörren för en privatisering av verksamheten vid Lunds
renhållningsverk.”
Leninpriset delas ut av Lasse Diding
till en i Sverige verksam författare eller konstnär som arbetar i
samhällskritisk och upprorisk vänstertradition. 2013 fick Nina Björk
Sydsvenskans kulturpris. Den här gången var det hennes roliga debattbok
Om man älskar frihet som prisades.
”Det känns gött. Det var en fin motivering och jag får pengar som jag behöver, säger Nina Björk.
Extinction Rebellion, (XR), vill
sätta upp vägskyltar som sänker hastigheten till 90 i stället för 110
kilometer i timmen vid påfarterna till E22 längs den vägsträcka genom
Lund som ska breddas enligt Trafikverket och Lunds kommun.
Upprorets syfte är att minska bilismens
koldioxidutsläpp som hotar Parisavtalet och kan bidra till utplånandet
av livet på jorden som vi känner det.
Trafikverket förfäras. Det är livsfarligt! ropar Göran
Holmberg. Bilar kan krocka! Det är ett brott! hotar polisen.
Pontus Bergendahl, XR:s representant, fastslår i ett
uttalande att Lunds kommun inte har uttömt alla möjligheter att stoppa
utbyggnaden.
I ett senare meddelande uppskjuter han aktionen och
inbjuder Trafikverket att tillsammans med XR sätta upp 90-skyltarna.
Trafikverkets representant Göran Holmberg vet inte om
det är möjligt. ”Det får våra enheter titta på, sedan får se när vi kan
återkomma och om det blir positivt eller negativt.”
Det tycks alltså faktiskt pågå en sorts dialog mellan
XR och Trafikverket. Bra. Det är viktigt att stöda XR:s ståndpunkt i
den processen.
”Vi ser det som ett nödvändigt arbete att pröva det här. Vi kommer
att fortsätta att arbeta på något sätt”, säger XR:s Pontus Bergendahl.
(Sandra Qvarfordt, SDS 31/1)
Fullmäktigemötet den 28 januari beslöt
att genomföra en annan stor utbyggnad enligt ett förslag från
Trafikverket. Det handlar om trafikplatsen Lund Södra som kommer att
förses med flera nya ytkrävande rondeller både i Lunds och
Staffanstorps kommuner. E22 kommer att få ännu ett körfält mellan Södra
infarten och Råby.
I samband med utbyggnaden av Södra infarten ska också
väg 108 breddas med ett körfält och den tillåtna hastigheten höjas till
110 kilometer i timmen.
Utbyggnaderna kommer att intensifiera trafiken och
påverka Sankt Lars-parken och naturreservatet i Höjeådalen under många
år.
VB har känt till Trafikverkets utbyggnadsplaner länge
och kommenterat dem flera gånger. Nu är de godkända av samtliga partier
i kommunfullmäktige utom V, MP och FI.
Beslutsfattare runt hela jorden står inför liknande
beslut. Var och en kan skylla ifrån sig och säga att påverkan av just
deras beslut är så liten att den ingenting betyder. Tillsammans skadar
besluten klimatet, men ingen känner sig skyldig. Det är det som kallas Allmänningens tragedi.
Vi måste uppnå klimatmålet inom tio år. Ungefär
samtidigt blir utbyggnaden klar. Kommer Parisavtalets klimatmål att
vara uppnått då?
Vi hoppas att R ska kunna stoppa X innan det är för sent.
Vägmärke E33
Sydsvenskan presenterade häromdagen i tex
och bild Malmös första cykelgata, Hohögsgatan. Det finns en hel del
problem vid gatan, både för boende och för cyklister.
Cyklisterna känner sig otrygga, bilar kör för fort och tränger
cyklisterna och i marken finns ”pluppar” som utgör en trafikfara för
cyklisterna.
Förbryllande
Tekniska förvaltningen i Lund håller nu på att analysera
vilka gator i Lund som lämpligen kan omvandlas till cykelgator. MP har
också lämnat in en motion till fullmäktige om att införa cykelgator.
Ska vi drabbas av samma problem i Lund? Det ska vi absolut inte tro!
Jag är förbryllad, ja till och med mycket
förbryllad över hur Malmö utformat och skyltat gatan. Felet med hela
konceptet är helt enkelt att det inte är någon cykelgata! Åtminstone
inte i Trafikförordningens mening. För att vara cykelgata måste
vägmärket för cykelgata, vägmärke E33 i vägmärkesförordningen, vara
uppsatt. Av bilden i Sydsvenskan att döma finns inget sådant märke. I
stället har Gatukontoret satt upp en hemmagjord skyltvariant, diskret
placerat bakom en stor kruka med växter.
Riktig cykelgata 30 km/tim
På Malmös ”cykelgata” har hastighetsbegränsningen satts till max 40 km/tim. Fast på en cykelgata, alltså en riktig
cykelgata, krävs inga skyltar om hastighetsbegränsning. I benämningen
cykelgata ligger nämligen enligt regelverket, att hastigheten för alla
fordon, alltså även för cyklister, är begränsad till 30 km i timmen.
För att låtsas göra gatan lite cykelvänligare har gatukontoret satt upp
de juridiskt, och mestadels även i praktiken, helt verkningslösa
skyltarna om rekommenderad hastighet till 20 km/tim.
Anpassning till cyklister
Ett lagstadgat krav på bilister och andra
motorfordonsförare på en cykelgata är att ”anpassa hastigheten till
cykeltrafiken” (Trafikförordningen). Exakt vad att ”anpassa
hastigheten” innebär är förstås lite oklart, men en minimitolkning är
väl att bilister ska hålla högst samma hastighet som de cyklister som
för tillfället färdas på cykelgatan. Finns inga cyklister på gatan
eller färdas cyklisterna i 30 km/tim är det OK för bilister att hålla
den hastigheten; kör cyklisterna i en hastighet under maxgränsen (och
det gör nog de flesta) får bilisterna hålla högst samma hastighet som
cyklisterna.
Varför Malmös gatukontor ställer till det på det här
viset med en hemmagjord uppfinning av en trafikmiljö de kallar
”cykelgata” är obegripligt. Inte lär det främja allmänhetens förståelse
för önskvärdhet och behov av cykelgator, snarare tvärtom.
Förhoppningsvis har Lund snart riktiga cykelgator att visa upp. Gator
med till cyklisterna anpassad motorfordonshastighet. Och vägmärke E33.
NOT: Såvitt jag har kunnat finna är inte
Hohögsgatan registrerad som cykelgata i lokala trafikföreskrifter.
Därmed torde det vara klarlagt att det inte heller är någon cykelgata.
Fast jag måste gardera mej för att jag kan ha hamnat vilse i
Transportstyrelsens inte ur alla synpunkter så användarvänliga register
över lokala trafikföreskrifter.
Naturreservatet i Höjeådalen är formellt
bekräftat genom beslut i fullmäktige förra veckan. Mer än en halv mil
långt är det, längs Höje å från bron vid Malmövägen genom Sankt
Larsparken, Hästhagen, under järnvägsbron, förbi Källby reningsverk,
längs alla dammarna, förbi Rinnebäckens utlopp, fram till Värpinge och
Trollebergsvägen. Och sedan en halv mil tillbaka söder om Höje å.
För tillfället är det smala reservatet delat i mitten av
brobygget som ska ge rum för två nya järnvägsspår. Klostergårds-borna
rör sig på den östra sidan om bron, Värpinge-borna på den västra. Denna
vinter är det många som är ute och går eller springer, många med
kikare och kamera för att studera åns och dammarnas rika fågelliv som
nu domineras av de vackra bläsänderna som om ett par månader ska
återvända till arktiska trakter.
Men mitt i naturreservatet ligger Källby
avloppsreningsverk. Ska Källby rustas upp och byggas ut eller ska Lunds
avloppsvatten pumpas till Sjölunda i Malmö? Frågan kommer att avgöras
nu.
Den har varit aktuell flera år. Länge verkade alternativet
Sjölunda sannolikast. Vid flera möten med Höjeåns vattenråd utgick man
från det. Ett bekymmer var då framtiden för reningsverkets dammar. De
är med sitt rika fågelliv en stor naturtillgång, trots att utgrävningen
av dammarna på 1930-talet innebar ett brutalt övergrepp mot natur och
kultur i Källby.
Om reningsverket i Källby läggs ner kommer kanske
dammarna att torrläggas och hela naturområdet därigenom förlora sin
största attraktion. Vattenrådet gjorde en utredning som presenterades
vid ett möte härom året på Klostergårdens bibliotek om möjligheten
bevara dem genom att leda Lunds dagvatten dit.
Vid Naturskyddsföreningens vandring i reservatet i
höstas föreföll de flesta utgå från att Källby reningsverk skulle
läggas ner. Nu är frågan ställd på sin spets.
Utredarna grälar om kostnaden för att
bygga ut Källby. VA Syds experter tror 1, 75 miljarder. Konsulterna
Sven Landelius, Erik Ander och Clas Göran Persson hävdar att
utbyggnaden kan genomföras för 650 miljoner.
VA Syds kostnadsbedömning är alltså mer än dubbelt så
hög som konsulternas. Fredrik Ljunghill, M, ställer sig utan tillgång
till mer kunskap på VA Syds sida.
Jag tvivlar inte på att samtliga utredare, både VA
Syds och de anlitade konsulternas, är kompetenta och har gjort ett så
gott arbete som möjligt.
Trots det har de kommit till helt olika resultat. Man kan fundera
över varför. Påverkades bedömningarna av att experterna på båda sidor
hade förutfattade åsikter om vilket utfallet borde bli? Vilka som har
rätt kan vi bara få svar på om Källby reningsverk byggs ut.
VA Syd tror alltså att en utbyggnad av Källby skulle
kosta 1,75 miljarder medan Sjölunda-alternativet skulle medföra en
kostnad för Lund på mellan 2,4 och 2,7 miljarder, och alltså vara
mellan 650 miljoner och en miljard dyrare än att bygga ut Källby
reningsverk. Det har ingen ifrågasatt.
S, M och L har ställt sig bakom Sjölunda-alternativet trots
att det är dyrare än Källby. Det innebär en svag majoritet för
Sjölunda när kommunfullmäktige ska avgöra frågan om några veckor.
Men man kan inte utesluta att det finns en Königsson
i majoriteten. Som ni minns var det Königsson, Folkpartiet, som
räddade ATP med sin utslagsröst. Han fick plikta med livet för
ställningstagandet. MP, V, FNL, FI och SD stöder Källby.
Beslutet i fullmäktige får stora konsekvenser för
naturreservatet och för planeringen av Källby-staden. Ett utbyggt
reningsverk i Källby ryms inom det nuvarande området. Däremot innebär
det en förskjutning norrut för den planerade Källbystaden som framför
allt kommer att byggas i det stora skräpiga Åkerlund och
Rausing-området, när det nu blir av. Dammarna bevaras i nuvarande skick.
Väljs Sjölunda-alternativet innebär det för det
första att ett nytt pumpverk byggs i naturreservatet närmast järnvägen.
Källbystaden kommer sannolikt att inkräkta på reningsverkets nuvarande
område. Värre är de miljöskador avloppstunneln till Sjölunda genom
slättlandet söder om Lund kan orsaka. Sannolikt bygger Staffanstorps
urbaniseringsplaner i Trollebergsområdet söder om ån på förutsättningen
att avloppstunneln byggs. Man kan också ifrågasätta att ett stort
viktigt reningsverk byggs nära kusten och riskerar att slås ut av den
kommande höjningen av havsnivån.