Jag räknar 1953 som året då bilismen började byggas i Lund. Autostradan
invigdes under pompa och ståt, då låg den nästan så långt österut det
gick. Sen då har vi fått en yttre ring, vi har fått massor av vägar
bara för bilismen, vi har fått breddade in- och utfartsvägar. Vi har
fått enorma trafikplatser. Vi har fått massor av p-hus som så klart
behövs när vi bygger ut vägsystemet.
Då och nu
Då, 1953, fanns inte en enda ljusreglering i Lund, då fanns inte
ett enda p-hus, då cyklade vi ungar till skolan redan när vi började
vid sju års ålder, då var Lund en lugn by. Nu har vi massor av
ljusreglering, nu byggs det p-hus överallt, nu vågar man inte släppa ut
barnen i trafiken förrän i elvaårsåldern, absurt, nu är Autostradan en
rytande orm och ligger nästan mitt i tätorten Lund. Då kunde jag cykla
obehindrat på körbanan, den närmaste vägen, jag parkerade min cykel
vid trottoarkanten, nu har bilismen tryckt upp mig så jag får ta
omvägar och kommunen kan inte ens fixa cykelparkeringen vid stationen på
ett vettigt sätt. Då visste vi inte om bilens, bilismens, svåra
miljöskador. Då trodde vi att oljan skulle vara för evigt, då visste vi
inte om utsläppens skadliga verkningar för människan, vi visste inte
om att allergierna skulle öka kraftig. Vi visste inte att koldioxiden
är en oerhörd farlig gas som innebär uppvärmning av vår planet. Då
fanns en utvecklingsoptimism, som jag minns det, hos så gott som alla.
Vi trodde att alla på sikt skulle kunna ha bil när ekonomin skulle göra
det möjligt för alla. Naivt så klart man borde förstått bättre, men en
förklaring. Då var det borgerlighete och socialdemokratin som drev på
för bilismens utbyggnad, det är det nu också.
Tricket
Nu vill denna majoritet, Alliansblocket och det socialdemokratiska
blocket, bygga ett p-hus, med 280 platser under kvarter Galten vid
Bankgatan. Det skall byggas bostäder i kvarteret och att man bygger
p-platser för de boende har en viss logik, men man borde undersöka
möjligheten för de boende att parkera i andra, näraliggande p-hus.
Hälften av p-platserna är väl vad de boende behöver, så varför då
bygga dubbelt så många. Vad motiverar de andra platserna? Det är här
tricket kommer in. Tricket är att man planerar att ta bort
markparkeringen på Mårtenstorget. Torget skall bli en bilfri oas med
planeringar och parkbänkar. Jojo!
Prognos
Min prognos är följande, om fem år står byggnationen klar med det
underjordiska garaget med sina 280 platser. Det innebär ännu mer trafik
på Södra Esplanaden, Bankgatan och tvärgatorna. Esplanaden och
Bankgatan är redan nu hårt ansatta, bägge gatorna är bussgator. Så
upptäcker man att en stark opinion av bilister vill ha kvar parkeringen
på Mårtenstoget. En så stark folklig opinion kan man ju inte gå emot.
Dessutom upptäcker man, i dessa svåra ekonomiska tider kan Tekniska
nämnden inte avstå de intäkter man får från parkeringen, det handlar om
en och annan miljon!
Socialdemokratin
Att socialdemokraterna driver socialdemokratisk politik har jag
inte några problem med, mer än att jag inte håller med om den, som
kanske framgår. Man har omvandlat min lugna barn- och ungdomsby till en
stinkande och bullrig stad, blommande äng har blivit avgas och betong
(Påtlåten). Min bedömning är, vill jag betona, att S trafikpolitik har
ett stort stöd hos medlemmar och väljare. Jag har aldrig hört någon
gräsrot protestera mot denna politik, snarare tvärtom. Jag konstaterar
bara att det knappast är en politik för den ekonomiska underklassen,
som inte har råd att hålla bil men väl är beroende av en
kollektivtrafik av högsta kvalité. Det borde man tillfredställt.