Kronprinsen blå mot vita moln, Turning Torso exponerar kurvorna i
solen. Helikopter över Kockum Fritid. Polisbilar och en liten
folksamling. Talkör: ”inga rasister på våra gator!”. Go Home-plakat med
porträtt av ”STJÄRT WILDERS”.
Men vi går vidare för att titta på den israeliska gruppen
Public Movement som ska utföra en performance rubricerad ”Dark Numbers”
på stortorget.
Solen i ryggen när vi passerar slottet. Kungsparken flammande
röd. Göta Hovrätt. Kvarteren i gamla väster. Slum på 1970-talet. Nu
kulissartad idyll: små stugor med stockrosor längs oftast bilfria
stenlagda gator. Centralt, dyrt – och ganska vackert. Lilla torg
fullsmockat med uteätare under värmda tältdukar. Guldöl i höga glas.
Stortorget. Moln skymmer solen. Något hundratal
människor samlade vid en sorts altare med vit duk framför rådhuset.
Flera medlemmar ur den judiska församlingen. Enstaka politiker. Bengt
Karlsland, länge ordförande i LR Malmö. Elisabeth Elgh, FP, hans sambo
(en kort period i mitten av 1980-talet min rektor på
Heleneholmsskolan). Någon socialdemokrat vars namn jag glömt. Fredrik
Gertten med en kamera. En grupp Sverigedemokrater. Jag känner igen en
från Lund. En berusad tant ropar ”Heja Israel”. Brinnande bensinfat.
Blåst. Framträdandet dröjer. Somliga går. Högtalarna spelar ett judiskt
musikstycke.
Tjugo över två marscherar fyra personer ut på
torget och intar vaktpositioner i en fyrkant. Därefter träder tre
allvarliga kvinnor fram till altaret. ”The Ceremony” inleds.
Publiken uppmanas ta ställning till tre skrivelser som skall
skickas till respektive Sverigedemokraterna, den palestinska
organisationen och den judiska församlingen i Malmö.
Budskapet till SD är att de ska sluta blanda in Israel i sin
främlingsfientliga politik. Sverigedemokraterna går tysta därifrån.
Budskapet till palestinierna i Malmö är att den palestinska
kampen förs på Västbanken och i Israel, inte mot judar i Malmö. Ingen
palestinier på torget.
Budskapet till den judiska församlingen är att den ska sluta
att stämpla kritik mot Israels politik som antisemitism. Den ska inte
heller påstå att politiken stöds av alla judar. Bland de närvarande
judarna tycks somliga uppskatta budskapet, inte alla.
Ungefär så. Målet för Dark Numbers är begränsat: de fördömer populismen och de skamliga allianserna.
”Heja Israel!” ropar tanten och höjer sin ölburk.
Ceremonin avslutas med att aktörerna nynnar en känd
folkvisemelodi. De ser mycket unga och frusna ut. Som studenter eller
rentav gymnasister. När de börjar sjunga på bruten svenska känner jag
igen Vintern rasat ut: ”Snart är sommarn här i purpurvågor, guldbelagda
, azurskiftande ligga ängarna i dagens lågor, och i lunden dansa
källorne.” Effekten blir egendomligt gripande denna kalla höstdag.
Sedan tänds facklor på det brinnande bensinfatet. Tre personer
springer ut i Malmö med var sin fackla för att överlämna budskapen
till de tre organisationerna. De följs av polisbilar. På himlen svärmar
en trollslända. Polishelikoptern.
Aktionen får svag respons. Men den kan vara ett viktigt inslag i judisk debatt i Malmö.
Geert Wilders log i Sydsvenskan nästa dag. Hans
budskap är att israelerna kämpar för Sverige och Malmö mot det muslimska
hotet, alltså exakt det som Public Performance tar avstånd från. Hans
beundrande lärjunge Ted Ekeroth är förstås där med några kompisar.
Geert Wilders ansikte lyser över de troende som en flottig smörklick.
Medierna följer den förstenade mallen för
demonstrationsbevakning med bilder och text om äggkastning och
polisgripanden. ”Dark numbers” får nästan ingen publicitet alls.
Malmöborna trängs glada och ovetande på Södergatan. Ännu fler lär traska
runt i Emporia.