Se den tyska regissören Margaretha von Trottas film om den
judiska filosofen och politikern Hannah Arendt, som tolkas på ett oförglömligt sätt av skådespelaren Barbara Sulowa!
”Om Hannah Arendt inte hade existerat hade det varit nödvändigt
att uppfinna henne. Hennes liv är en parabel, en liknelse, en
berättelse inte bara om vår tidsålder utan om några århundraden av
europeiskt tänkande och erfarenheter.”
Det skriver den engelske filosofen Ernest Geller 1987.
Hannah Arendt föddes 1906 i Königsberg. 1924
började hon studera filosofi för Martin Heidegger. När hon fick reda på
Heideggers samarbete med nazisterna blev hon förfärad.
Eftersom hon var judinna blev hon häktad när Hitler kom till
makten 1933 men släpptes sedan och flydde via Prag till Paris. Hon
ingick i en sionistisk-socialistisk rörelse som hjälpte flyktingbarn
att komma till kibbutzer i Israel.
Hon gifte sig med en landsflyktig tysk kommunist 1936.
Tillsammans med honom upplevde hon hur Paris bröt samman under de
anstormande tyska arméerna. Hon forslades till koncentrationslägret
Gurs i södra Frankrike. Det rådande kaoset gjorde det möjligt för henne
att fly. Via Lissabon lyckades hon med sin make ta sig till USA.
Där blev hon så småningom professor vid New School of Social
Research, det universitet som ursprungligen grundades för att ge av
nazisterna förföljda forskare möjlighet att arbeta och undervisa.
Mycket förenklat kan man säga att samhällelig och
politisk aktivitet är det högsta mänskliga värdet i Hannah Arendts
filosofi. Värderingarna måste omsättas i handling.
I New York samarbetade hon med grupper som verkade för ett
federalt Israel/Palestina där palestinier och judar har samma
demokratiska rättigheter.
När Begin, ledare för Herutpartiet och senare ministerpresident
i staten Israel, besökte New York, författade hon ett uttalande som
hon fick ett antal judiska kulturpersoner, bland dem Albert Einstein,
att underteckna. I uttalandet heter det: ”Ett av vår tids mest
upprörande politiska fenomen är skapandet av Frihetspartiet (Tunat
Haherut) i den nytillkomna staten Israel, ett politiskt parti som i sin
politiska organisation, sina metoder, sin politiska filosofi och sin
samhälleliga målsättning är besläktat med nazist- och fascistpartierna.
Det har bildats av medlemmar och anhängare till Irgun Zwai Leumi, en
terroristisk, högerorienterad, chauvinistisk organisation.”
I ljuset av Israels utveckling de senaste 50 åren ter sig
uttalandet profetiskt. Det publicerades i New York Times 4 december
1948.
1961 rapporterade Hannah Arendt från Eichmann-rättegången
Hon väckte indignation när hon beskrev Eichmann som en
rationell, plikttrogen byråkrat, en representant för den banala ondskan.
Judarna upprördes än mer av hennes påstående att de judiska ledarnas
samarbete med nazismen bidragit till Förintelsen. Hennes
bok ”Den banala ondskan” är fortfarande provokativ genom sitt
underförstådda krav på ansvar och i förlängningen civil ohörsamhet. Om
du inte tar ansvar är du en moralisk nolla, en ingen, en Eichmann. En
ny upplaga av ”Den banala ondskan” finns nu, utgiven av förlaget
Daidalos.
Filmen handlar om Eichmannrättegången och ”den banala
ondskan”. Hannah Arendt fick betala ett högt pris för sin konsekventa
hållning. Barbara Salowa är magnifik i rollen!
PS. De biografiska notiserna ovan är hämtade
ur Joachim Israels förord till ”Människans villkor. Vita Activa” av
Hannah Arendt, utgiven på Röda Bokförlaget, tryckt i Eslöv av min vän
Helmut Glöck 1988. För översättningen står Joachim Retzlaff, då medlem i
vpk Lund. Röda bokförlaget blev senare förlaget Daidalos, som under
åren utgivit många av Gunnar Sandins översättningar.
Man kan påstå att vpk Lund på många sätt var förbundet med Hannah Arendt, som gick bort 1975.