Fredag och vi samlas på Stortorget kl 12-14 för att uppmärksamma klimatkatastrofen och kampen för ett värdigt samhälle.
Fredag och vi samlas på Stortorget kl 12-14 för att uppmärksamma klimatkatastrofen och kampen för ett värdigt samhälle.
1960 var några
unga skådespelare verksamma på den lilla Atelierteatern i Göteborg. En
av dem var Gunilla Bergström som just tagit studenten. En annan var
Karin Stensson. De gjorde fiasko med Lars Forsells pjäs Kröningen, men
barnpjäsen Pinnochio blev en succé och räddade både dem och teatern när
den spelades på skolorna i Göteborg. Karin spelade Katten. Sedan
lämnade hon Atelierteatern. De träffades aldrig mer. Nu har båda gått
bort. Martin föddes i september 1961. Det är 60 år sedan. Han läste
ibland Alfons Åberg för sina systrar.
Tisdag 31 augusti. Amerikanerna har lämnat Kabul.
Nu styr talibanerna. Efter att de sista amerikanska planen
lyft visar de upp att de har kontroll över Hamid Karzais
internationella flygplats. Foto: Kathy Gannon/AP
Västs tid är över, nu kommer Kina.
”Med våra fiaskokrig har vi gett demokratin dåligt rykte. Vilka
människor vid sina sinnens fulla bruk vill leva i de sammanstörtade
utopier som vi skapade i Irak, Afghanistan eller Libyen?”
Carsten Jensen, Sydsvenskan 1 september.
Skumma textilinsamlare
Min interpellation till ordföranden i Tekniska nämnden, Jan
Annerstedt (FNL), angående olagligt uppställda
textilinsamlingskontäjnrar (VB nr 20) fick svar av Annerstedt vid
sammanträdet. Jo, alla måste söka om tillstånd, alla olagliga ska väck.
Så långt var det klart. Men det har nu visat sej att när även
organisationer med 90-konton söker tillstånd så nekas de tillstånd.
Åtminstone en 90-organisation har fått nej. Är det rimlig? undrade jag i
debatten. Annerstedt gav inget tydligt svar. Det är nog klokt att
frågan följa upp frågan i Tekniska nämnden för att få klarhet.
Felparkerade elrullbrädor
V-motionen om att kommunens p-bolag ska ges möjlighet att
dela ut p-böter för felparkerade elrullbrädor (elspark”cyklar”)
behandlades också. Kvintetten, som tycker att allt är frid och fröjd
när de gäller dessa vuxenleksaker som slängs överallt, ville avslå
motioner. V yrkade på att motionen skulle skickas till p-bolaget för
yttrande. Som framgått tidigare i VB kan varken p-bolaget, någon annan
instans eller myndighet kan ge p-böter till elrullbrädor eller cyklar.
Därför yrkade MP på att beslutsunderlaget skulle kompletteras med
redovisningar av hur de kommuner som tagit itu med problemen jobbar och
vilka effekterna på trafiksäkerhet och framkomlighet har blivit. Så
blev också fullmäktiges beslut. Ärendet kommer alltså upp igen i
fullmäktige. Glöm för all del inte att rösta på Monica Bondesons Lundaförslag om att kommunen ska frakta väck felparkerade elrullbrädor.
Fråga om beredskap vid översvämning
Karin Svensson Smith ställde en s k enkel fråga till
ovannämnde Annerstedt om Lunds kommun har en tillräcklig beredskap
inför ett eventuellt skyfall? I en första omgång var Annerstedts svar
ganska otydligt. Men pressad på frågan blev svaret att, nej, de har nog
inte Lund. Vilka åtgärder detta faktum kommer att föranleda från
kvintettens sida förblev dock oklart.
Den nya järnvägsbron över Höje å är
äntligen färdig. Den är lång och hög, ansluten till de höga banvallar
som överbryggar nivåskillnaden mellan Lund och Höje å. Bygget har
pågått flera år. Passagen under bron har gång på gång varit avstängd,
ibland flera månader. Den 20 augusti öppnades den igen,
förhoppningsvis för alltid.
Den sista fasen i brobygget var själva betonggjutningen i de
väldiga träformar som formatet krävde. Nu rivs de och forslas bort.
Den intensiva verksamheten kring bron har upphört. Barriären mellan
Klostergården och Källby är borta.
Två mindre broar över tunnlar genom
banvallen har under veckan blivit färdiga. I måndags hade många
åskådare samlats vid platsen för den framtida (2024)
Klostergårdsstationen för att se hur bron över tunneln mellan Nordanväg
och Maskinvägen baxades på plats i ett organiserat kaos av grävskopor,
robusta gula Bigfoot-lastbilar, traktorer och dånande grusmassor. Bron
är en enkel pall av grå cement. Pallen ska bära hundratals tåg per dygn
i kanske hundra år.
Betydligt färre bevittnade hur en likadan,
men högre och bredare bropall på samma sätt monterades in i banvallen
några hundra meter längre söderut, mellan Klostertäppans kolonier och
Källbymöllas odlingslotter.
Att den är större beror på att banvallen där är högre där och
tunneln mellan Sunnanväg och Värpingevägen ska rymma busstrafik, medan
den mindre tunneln vid Klostergårdsstationen endast är avsedd för
gående och cyklister.
Arbetet med själva vägen som korsar grönområdet vid den södra
tunneln pågår samtidigt. Också där schaktas väldiga massor grus och
sand.
Därmed är den långvariga järnvägsbarriären mellan Klostergården
och Källby äntligen genombruten. Källbystaden återstår att bygga och
Klostergårdsstationen kommer under många år ligga vid det övergivna,
fula fabriksområdet längs Åkerlunds och Rausings väg.
Mängden grus och sten som förflyttas av människor
beräknas till 57 tusen miljoner ton. Människor förflyttar alltså mer
jord och grus och sand på planeten än alla floder och vindar
tillsammans.
Färdigställandet av de tre broarna är vårt lilla bidrag
vecka 39, 2021. Vi genomförde tidigare en mångårig förflyttning av grus
och jord när vi grävde reningsverksdammarna på 1930-talet. Vi kommer
att göra en ännu större när vi bygger Källbystaden.
Själva jordskorpan är numera skapad av människan. Dess
lager innehåller legeringar, föroreningar, isotoper, städer,
infrastruktur.
Den innehåller också tusentals miljarder skott som
avfyrats i mänsklighetens historia, senast under Sovjetunionens och
USA:s 40-åriga krig i Afghanistan. Blyet oxiderar och skotten lämnar
fickor av blymineraler i jorden.
Massmördandets molekyler kommer efter oss att flöda
stilla genom jordskorpans översta skikt som en signatur för det vi ännu
kallar mänskligheten, påpekar Sverker Sörlin i Antropocen. 2017.
Dånet från schaktmaskinerna tränger in genom mina öppna fönster, medan jag reflekterar över detta.
Det är inte alls säkert att konsumentmakt är tillräckligt för att skapa en bättre värld. … Konsumentmakt består nämligen
’bara’ av individers frikopplade individuella beslut. Politisk makt,
däremot, består av individers sammankopplade kollektiva beslut.
Detta är uppenbart inte samma sak, men det finns skäl
att anta att vi ibland har börjat blanda ihop saker och ting; att vi
har börjat tänka att marknadsmekanismen är en demokratisk ofelbarhet,
att vi med våra ekonomiska beslut också fattar genomtänkta och
heltäckande politiska beslut.
Ett sådant resonemang bygger på den orimliga premissen
att varje köp medför ett slags välgrundad etikprövning hos var och en
som vänder på slantarna för att få vardagen att gå ihop.”
Så skriver och tänker Andreas Ekström i Sydsvenskan den
31 augusti i sin recension av Julia Lindbloms reportagebok om
e-handelsföretaget Amazon. Läs för övrigt gärna hela recensionen Svidande exponering av jätten Amazon - Sydsvenskan Lund.
Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria,
diskuterar rubrikens frågor i en av den gångna sommarens viktigaste
artiklar under rubriken Malms militanta ekologism leder fel (Sydsvenskan 11/7 21)
Malm och Sörlin är helt överens om det mest uppenbara, att vår tids
orimliga världsordning alltid leder fel. Trots att det råder
klimatnödläge kan inte flygen stanna på marken, fossilbilarna sluta att
köra och Shell, Saudi Aramco (som tjänade 190 miljarder dollar första
kvartalet 2021) och norska staten sluta att pumpa upp olja. Det är
alltid tillåtet att bedriva verksamhet som ger vinst. Mot detta och mot
ägande och utvinning av resurser får ingen ingripa.
Stater skyddar dem som kapar Sumatras och Amazonas regnskogar
för att producera trivialiteter som biffkött och palmolja. De lagar som
finns försvarar dem. Varför? För att de stiftades i en tid som inte
förstod någonting alls av de brott mot mänskligheten som den fossila
utvinningen idag utgör.
Båda tar avstånd från ekologiska fatalister som Bill Scranton och romanförfattaren Jonathan Franzén
Det är nödvändigt att ingripa. Hur kan man sätta världens
demokratier i rörelse? Klimatnödläge råder och ingenting sker!
Franska revolutionen födde demokratin.
Suffragettrörelsen använde våld för att befria kvinnorna.
Befrielserörelser i Afrika och Latinamerika använde våld.
Men våld kan skrämma opinionen. Malm kritiseras också av dem som
håller med honom. Han tar kritiken på allvar. Språkbruket borde
förändras. Det är inte våld att spränga en pipeline eller riva staketen
kring Vattenfalls kolgruvor i Tyskland. Det skadar ingen. Det är
aktioner som är solidariska med mänskligheten – och vår jord. Malm tar
avstånd från flygkapningar och alla slags aktioner som förknippas med
terrorism.
En medborgarrättsrörelse som för civil kamp kan också behöva ett militant avantgarde.
Sverker Sörlin håller med. Civilt motstånd år viktigt, men det
viktigaste är att sätta världens demokratier i rörelse. Han är osäker
om att Malms leninistiska modell leder dit. Å andra sidan framhåller
han att det finns lägen där krisen blir mer akut och det civila
motståndet kan behöva intensifieras.
Fossil Capital av Andreas Malm är en grundläggande
analys av industrialismens och kapitalismens historia och studeras i
hela världen, påpekar Sverker Sörlin. Vi har presenterat den i VB.
Malms fokus har flyttats till frågan hur vi ska stoppa det
kapitalistiska systemets vansinne. Han har på kort tid givit
ut tre böcker: ”Corona, klimatet och det kroniska dödläget” (2021), ”How to blow up a pipeline” 2021 och ”White skin, black fuel: on the danger of fossil fascism” (2021).
Sörlin är överens
med Malm om de tre böckernas beskrivning av klimatnödlägets
verklighet. Malm presenterar en sammanhängande analys av hur
viruskrisen är en produkt av kapitalismen. Hans förebilder är i vissa
fall religiösa som Martin Luther King eller de två katolska kvinnor som
med risk för långa fängelsestraff attackerade Dakota Pipeline i USA.
”White skin, black fuel” är delvis bländande och skäl nog till vrede över världens dårskap.
Sverker Sörlin skriver att bästa med Malms böcker är
att han faktiskt hjälper oss att föra en diskussion om vilka
begränsningar som är nödvändiga i miljökampen och vilka medel som står
till buds. Inför ett undantagstillstånd måste vi göra något. Och det vi
gör nu räcker inte.
Jag är övertygad om att den lokala
kampen är viktig. Utbyggnaden av E23 genom Lund måste stoppas. Kampen
måste delvis föras med olagliga metoder. Jag stöder utbyggnaden av
fyrspåren som pågår alldeles intill mig, trots att jag oroas av de
ingrepp i naturen som är oundvikliga. Vi måste minska bilismen och öka
kollektiv-trafiken. De nya blänkande plåtmonstren till elbilar kan
aldrig vara en lösning. Jämlikhet är nödvändig. Att det finns människor
som köper elbilar som kostar en halv miljon eller mer och kallar sig
miljömedvetna är orimligt. Alla tak i Klostergården borde förses med
solpaneler. Källby reningsverk ska bevaras och utvecklas. Sådant.
Sedan finns den stora solidariska kampen för
mänskligheten mot det kapitalistiska system som fört oss till
klimatnödläget och som hotar oss alla.
Gunnar Stensson
Att läsa: Sverker Sörlin, Antropocen, 2017.
Den ger en oöverträffad analys av människans förhållande till planeten
genom tiderna och pekar ut den riktning som är nödvändig i framtiden.
(Nedanstående text skickade jag in till Sydsvenskans ”Aktuella frågor” och fick svaret att tidningen inte kommer att publicera artikeln med hänvisning till att det står många inlägg i kön. Jag har full förståelse för att tidningen inte kan publicera alla inlägg som skickas in. Men den styrande kvintettens angrepp på den rödgrönrosa oppositionen finns det plats för. Utrymmet blir tydligen trängre när det är oppositionen som vill debattera).
Lunds kommun har satt upp ambitiösa mål
för att minska utsläppen av växthusgaser. Om 9 år ska utsläppen i Lund
vara minst 80 procent lägre än år 2010. Om detta mål råder bred
politisk enighet mellan den styrande så kallade kvintetten, bestående
av L, M, C, KD och FNL, och oppositionen. Där slutar enigheten.
Miljöpartiet kräver som en självklarhet att beslut om mål också måste
följas av ett paket av åtgärder för att nå målen - en handlingsplan.
Men kvintetten säjer nej till en handlingsplan. Målen svävar som
luftpastejer.
De totala utsläppen i Lund har sedan 2010 minskat med ca 40
procent. El och värmesektorn har minskat utsläppen med hela 90 procent.
Övriga sektorers utsläpp har minskat marginellt. Detta gäller även
transport-sektorn, som idag står för ungefär hälften av alla utsläpp i
Lund.
Tre gånger större utsläppsminskningar
För att klara målet till 2030 fordras årliga
utsläppsminskningar i storleksordningen 7 -8 procent per år, vilket är
tre gånger större utsläppsreduceringar per år än under de gångna åren.
Trafiken är således den stora utsläppsboven. Om inte
växthusgaserna från trafiken nedbringas kommer Lund inte heller att
klara målet för de totala utsläppen. Målet är att utsläppen från
transportsektorn ska minska med 90 procent till år 2030. Det är ett
betydligt tuffare mål än det nationella målet, som är att 70 procents
reducering ska ha uppnåtts år 2030.
Kvintetten saknar strategi
Lunds klimatpolitiska råd, sammansatt av experter från olika
vetenskaper, har därför slagit fast att klimatarbetet i kommunen måste
fokusera på transportsektorn (Rapport år 2020). Kommunen har också i
sin årliga miljöredovisning pekat ut just transportsektorn som helt
avgörande för att få ner de sammanlagda utsläppen ytterligare.
För att framgångsrikt minska klimatpåverkan fordras
sålunda nya och verksamma åtgärder på transportområdet. Problemet är
att den styrande kvintetten vägrar att gå med på kraftfulla åtgärder
för att få ner trafiksektorns utsläpp. Kvintetten är i fullständig
avsaknad av strategi för hur målen ska nås.
Biltrafiken måste minska
Camilla Neptune (L), ordförande i kommunens miljö- och
hälsoutskott, är i ett uttalande i denna tidning i början av sommaren
(Sydsvenskan 11.6) tydlig på denna punkt: Kvintetten förlitar sig på en
allmän övergång till fossilfria drivmedel för motorfordon.
I en promemoria daterad 2020-02-24 slår Trafikverket
fast, att för att nå det nationella 2030-målet för transportsektorn,
alltså en 70-procentig minskning, fordras inte bara elektrifierade och
energieffektivare fordon och ökad andel förnybar energi i form av el
och biodrivmedel. Det fordras också ett transporteffektivt samhälle med
mindre biltrafik. För detta krävs, säger Trafikverket, nya åtgärder
och nya styrmedel.
Klimatpolitiska rådets rekommendationer
Det är inte bristen på förslag på och idéer om vad som bör
göras som hindrar kommunstyret från att vidta åtgärder. Så har t ex
Lunds kommuns klimatpolitiska råd i sin ovannämnda rapport rekommenderat
kommunen ett vidta ett antal åtgärder:
– Utforma tydligare satsningar på kollektivtrafiken genom fler separata bussfiler och bussgator
– Arbeta för begränsad framkomlighet för bil i
tätorten genom skärpta parkeringsnormer och ökade kostnader för bil-
och lastbilstrafik i tätorten, såsom trängsel- och parkeringsavgifter
– Mer aktivt samverka med näringsliv för att främja
klimateffektiv arbetspendling och för att utveckla hållbara
godstransporter och samdistributionslösningar
– Utveckla satsningar på gång- och cykeltrafik vad
gäller tillgänglighet, bekvämlighet och framkomlighet och beakta
cykelbanans bredd och samtidigt minska framkomligheten med bil
Bilisterna ska ratta fram utsläppsminskningar
Kvintetten vägrar att ta till sig Trafikverkets slutsatser
och slår dövörat till för Klimatpolitiska rådets rekommendationer. Den
förlitar sig på att bilisterna genom en övergång till fossilfria
bränslen rattar fram Lund till måluppfyllelse.
Lunds kommun har erkänt att det råder ett globalt
klimatnödläge. Miljöpartiet har i en motion föreslagit att en
handlingsplan för en snabb och kraftfull minskning av klimatpåverkan ska
upprättas och genomföras. Den politiska majoriteten sa i början av
sommaren nej till förslaget – ingen plan behövs, inga nya åtgärder
krävdes. Åtgärdsresistensen hos kvintetten är kompakt.
Är kvintetten redo ompröva sitt nej?
Vi är nu i slutet av en sommar som präglats av
klimatförändringarnas förödande konsekvenser: häftiga skyfall,
våldsamma översvämningar, rasande skogsbränder, härjande orkaner och
dödliga rekordtemperaturer. Dessa klimatrelaterade katastrofer har
givetvis inte undgått kvintetten. Mot bakgrund av det skärpta
klimatnödläget måste frågan ställas till Lund kommunstyre:
Är ni idag beredda att ompröva ert nej till en
handlingsplan? Är ni nu redo att axla ert ansvar och i bred samverkan
över partigränserna med oppositionen arbeta fram en plan med de nya,
kraftfulla åtgärder som det akuta klimatnödläget kräver och som gör det
möjligt att nå kommunens klimatmål?
Ulf Nymark, Miljöpartiet, Gruppledare i Lunds Kommunfullmäktige, Byggnadsnämndsledamot