Den svenska skolan har varit en av de jämlikaste i OECD-länderna men
efter kommunaliseringen och införandet av fritt val och skolpeng har
den allt snabbare segregerats samtidigt som skolresultaten har
försämrats.
Regeringen har därför efter ett förslag från Skolkommissionen i
våras beslutat om ett nytt statligt stöd på 6 miljarder för stärkt
likvärdighet och kunskapsutveckling.
Den totala kostnaden för skola och förskola var 2015 drygt 100
miljarder kronor, så stödet på 6 miljarder skulle kunna innebära en
betydande förstärkning för de skolor som behöver det bäst.
Avsikten är att pengarna ska gå till de skolor där föräldrarnas
utbildnings- och inkomstnivå är lägst och där flest nyanlända
mottagits.
Statistiska centralbyrån håller på att ta fram ett
socioekonomiskt index som visar hur segregationen slår på kommun- och
skolnivå.
Beräkningar som gjorts i samband med arbetet med indexet visar
att en del skolor borde få sex gånger mer pengar per elev än andra
skolor därför att förutsättningarna är så olika.
Kritiken mot införandet av skolpeng i Lunds skolor grundades
framför allt på principen att eleverna och följaktligen skolorna skulle
få samma skolpeng trots att förutsättningarna var så olika. Nu har de
värsta felfördelningarna i Lund åtgärdats, men långt ifrån alla.
Risken är att den statliga satsningen inte kommer
att genomföras på det sätt som är avsikten. Som en konsekvens av
skolornas kommunalisering är det kommunerna som bestämmer hur stödet
ska fördelas, påpekar Sydsvenskans skolreporter Emma Leijnse i en
läsvärd artikel (SDS 15/9).
Det finns kommuner som satsar dubbelt så mycket som andra på
skolan, eftersom alla kommuner inte är lika förmögna. Rik kommun, rik
skola. Fattig kommun, fattig skola.
Många kommuner struntar i att bekymra sig om hur fördelningen av
skopengen slår. De fördelar alltjämt enligt principen samma summa till
alla elever. Där håvar friskolekoncernerna in pengar genom att ta hand
om de mest lönsamma eleverna.
För att förverkliga intentionerna bakom det nya stödet till
skolorna utan att kränka principen om kommunalt självbestämmande borde
staten ta tillbaka ansvaret för skolorna.