Varje fredag kl 12-14 samlas vi för klimatstrejk på Stortorget med Corona-avstånd eller för digital strejk. Från och med fredag den 20 nov och framåt kan vi bara vara åtta personer närvarande.
Varje fredag kl 12-14 samlas vi för klimatstrejk på Stortorget med Corona-avstånd eller för digital strejk. Från och med fredag den 20 nov och framåt kan vi bara vara åtta personer närvarande.
Batavus Zonar E-Go
Låg, öppen ram, Inköpsdatum 2020-12-04
Har körts endast 36 mil, Nypris: 24 995:-
Specifikation
MOTOR Yamaha PW SE-Serie, vevpartiplacerad
BATTERI Yamaha Li-ION 400Wh
EFFEKTLÄGEN: 4
HJULSTORLEK 28 tum
VÄXELSYSTEM Shimano DEORE 10 växlar
BROMSAR Hydraulisk skivbroms fram och bak
RÄCKVIDD BATTERI upp till 10 mil eco, ca 5-7 mil standard
VIKT INKL. BATTERI ca 22.5 kg
Säljes för 19 000:-
Kontakta Ulf N, tel 070-28 49 893
Precis som förra året så blir årets
firande helt digitalt. Sverige vidhåller att demonstrationer inte får
något undantag från förbudet att samlas fler än 8 personer. Om detta kan
man ha åsikter men så är det beslutat av regeringen.
Både information och tal mm får alltså sökas på nätet, företrädesvis på Facebook.
En digital rundtur i Nobelparken 5 maj 2021 09:00
Ett av många program under veckan
Hållbarhetsveckan är ett årligt
event i Lund där universitetet, Lunds kommun och andra intresserade
fyller en vecka med aktiviteter kring hållbarhet! Det är en vecka med
diskussion och aktion, allvarliga frågeställningar och hoppfulla
framtidsvisioner.
Årets hållbarhetsvecka består av digitala evenemang, utställningar utomhus, workshops och guidade turer. Välkommen!
Igår hade försvarsutskottet en kort
men sen debatt om slutförvaret av kärnavfall. Debatten hamnade allra
sist på gårdagens ”arbetsplenum” (som en dag med debatter kallas) och
var slut strax innan klockan 23.
Försvarsutskottet har frågan om slutförvar på sitt bord,
eftersom vi ansvarar för politikområdet strålsäkerhet. Frågan om
slutförvaret är ju så otroligt spännande så det är skoj att mitt
utskott får hantera det. Vi ska alltså placera radioaktivt avfall i
behållare i berggrunden i 100 000 år, man får nästan svindel av att
tänka på hur detta ska kunna göras på ett säkert sätt. När det väl är
stängt ska vi se till att ingen människa öppnar upp det under de
närmaste 100 000 åren.
Debatten handlade egentligen inte om slutförvaret utan om
att borgarna vill att regeringen ska snabba på beslutet, men lyssna
gärna ändå! I slutet av debatten kan man lyssna på en något irriterad
miljöminister, lite som en bonus.
Det är som en påminnelse om USAs förödande krig mot Vietnam.
Helikoptern över ambassadtaket, fylld till bristningsgränsen med
flyende och med folk hängandes vid hjulen.
Efter 9/11 hade Vita huset bara en bild på hinnan: att
hämnas. Att bli attackerad på sin egen banhalva var säkert extremt
förödmjukande. En klok regering hade inlett med en analys och ett
sökande efter lämpliga åtgärder, inkl. att avgöra om kapningen av
flygplanen var dirigerad utifrån eller ett initiativ av en grupp
stimulerad av al Quaida. Så skedde inte.
Liksom inför Vietnamkriget, liksom vid invasionen av Iraq
2003, var förberedelserna enbart militära. Kunskapen om det attackerade
landet, dess kultur och samhällsorganisation var bristfällig. En
stormakt kanske har det inbyggt i sig att enbart militära muskler
räcker. Iraq blev förstört, med miljoner flyktingar. Militären
upplöstes, delar av den kom att närma sig ISIS.
För Afghanistan fanns ingen plan. ”Röka ut al Quaida” var
det enda som tycks ha föresvävat Bush Jr. Hökarna runt Bush drev på
till fullskaligt krig utan att ha ett långsiktigt mål definierat.
Förstörelsen, de mänskliga förlusterna är enorma. Den statsledning USA
skapade har förblivit svag. Talibanerna omgrupperade sig till ett
gerillakrig. Idag sägs de kontrollera omkring hälften av landet. Deras
vägkontroller gör att få vågar ge sig ut på vägarna, mindre orter
ockuperas tillfälligt eller i längre perioder. Själva Kabul blir allt
hårdare ansatt, med riktade angrepp på tjänstemän och journalister. Ett
ytterstadsområde är nu i deras kontroll.
Trump inledde tillbakadragandet
USA har under Trump fört samtal med talibanerna och försökt
få en bärande överenskommelse; mot att regeringen släpper flera tusen
talibaner ur fängelserna ska talibanerna hålla andra grupper, tex IS,
borta ur landet och med vapenstillestånd inleda förhandlingar med
regeringen. Nu när Biden utlovat att ta hem alla soldater till
september i år har USA inga förhandlingskort kvar. Talibanerna
avancerar.
Den stora fråga vi alla ställer är, har talibanerna
förändrats sedan de förlorade kriget mot USA? Vill de bli mer rumsrena,
vinna respekt internationellt, eller kommer de att driva samma extrema
tolkning av islam som gällde när de var vid makten? Att ingå i
samarbete med regeringen tycks inte vara aktuellt. Kan grannarna –
Pakistan, Indien, Tadzjikistan etc. – påverka den politiska
utvecklingen?
Kanske svaret finns hos de makter som talibanerna får det nödvändiga materiella stödet från.
Under tiden fortsätter Migrationsverket och gränspolisen
med en dåres envishet att till Afghanistan deportera asylsökande, några
dussin i taget, av de många tusen som nu lever i ’Skuggsverige’,
integrerade men av staten inte accepterade. Morgan Johansson har
hittills helt slagit dövörat till alla vädjanden om en ’amnesti’, och
det förslag till ny migrationslag som lagts till Lagrådet ignorerar dem
helt.
Inom kort kommer en civilsamhällets vitbok om regeringens
och Migrationsverkets hantering av vågen av asylsökande barn och
ungdomar 2015 - 2016 att läggas fram. Säkert ingen munter läsning, men
ännu ett tungt argument i kampen mot regeringens asylpolitik.
Titeln på Sven Lindkvists klassiska bok om kolonialism, imperialism
och rasism är en översättning av den i den brittiska armén vanliga
ordern: Exterminate all the brutes!
Vid sekelskiftet 1900 var rasismen som en vetenskaplig
utveckling av darwinismen legitim. De svarta i Afrika, indianerna i
Amerika och ursprungsbefolkningen i Australien var dömda att gå under i
kampen för tillvaron. Den vita rasens uppgift var att härska. Många
menade att det var barmhärtigt att påskynda utrotningen. Att göra det
var ”the white mans burden” som Kipling uttryckte det.
Eric Hermelin upplevde åren omkring 1900 imperialismen i
USA, Indien och Australien. Han hamnade på Sankt Lars, men därifrån
bekämpade han den till sin död 1944.
I USA lever arvet efter kolonialism, imperialism och
slaveri kvar. Därifrån exporteras det. Vi påminns dagligen om det –
senast genom polismordet på James Floyd. Samtidigt sitter tiotusentals
latinamerikanska barn isolerade i koncentrationslägerlik förvaring vid
USA:s gräns mot Mexiko.
Trumps mur är ett flagrant exempel på tilltagande
rasism, inte bara i USA. Sverigedemokraterna nöjer sig inte med att
stoppa invandringen, de vill också köra ut de som redan kommit hit. De
hoppas få kontroll över skolan för att kunna driva sin
främlingsfientliga propaganda i utbildningen. Redan nu trakasseras
lärare, inte bara i Polhem.
Regeringen vill göra det straffbart att förneka
Förintelsen. Rabbinen Moshe-David HaCohen och imamen Salahuddin Barakat
i Malmö stöder förslaget, men med många reservationer. ”Risken är att
politikerna klappar varandra i ryggen och säger nu har vi
kriminaliserat och dessutom skapat ett museum om Förintelsen. Nu är det
klart”, påpekar Moshe-David.
Historiker har länge diskuterat Förintelsens ursprung.
Sven Lindkvist skriver: ”Ingen ser västerut. Det gjorde
däremot Hitler. Vad Hitler ville skapa när han sökte ”livsrum” i öster
var en kontinental motsvarighet till det brittiska imperiet. Det var
hos britter och andra europeiska folk han fann de föredömen, av vilka
judeutrotningen är ”en förvänd kopia”.
Han skriver också: ”Auschwitz var den moderna,
industriella tillämpningen av en förintelse på vilken det europeiska
världsherraväldet vilade.”
Karl Ove Knausgård kommer till samma slutsats i Min
Kamp, del sex. Rasism och utplåning av ”mindervärdiga” för att bereda
plats åt herrefolken är ett inslag i västerländskt tänkande och kultur,
I Lund tillämpades tankarna på Vipeholm.
Den pågående klimatkatastrofen tvingar miljoner på flykt.
Gång på gång drunknar flyktingar i Atlanten och Medelhavet.
Koncentrationsläger har etablerats i Nordafrika, liksom i Grekland.
Rasism och främlingsfientlighet växer åter i Europa och USA.
Utrota varenda jävel från 1992 har ny-utgivits på förlaget Norstedts/litteratur i samma volym som Nu dog du, (som handlar om bombkrigets historia som ledde till Hiroshima och Nagasaki) från 1999.
Förordet har skrivits av den insiktsfulla lyrikern och
filosofen Athena Farrokhzad. Där citerar hon Sven Lindkvist: ”Det är
inte kunskap vi saknar. Vad som fattas oss är modet att inse vad vi vet
och dra slutsatserna.”
Sven Lindkvists bok ger oss ett länge förträngt
perspektiv på kolonisation och imperialism, på samma sätt som Andreas
Malm i ”Fossil Capital” förnyar vår förståelse av den industriella
revolutionen och klimatkatastrofen.
Gunnar Stensson
I lördags, 17 april, uppmärksammades De palestinska fångarnas dag. Men varje dag borde vara en dag då vi kämpar för att få Israel att upphöra med sin inhumana hantering av palestinska fångar, inte minst barnen. Så här fungerar den:
Israel ägnar sig systematiskt åt att åtala och döma barn i militärdomstolar. Palestinska barn så unga som 12 år:
1 arresteras av tungt beväpnade israeliska soldater vid nattliga räder i hemmen eller grips på gatan eller i vägspärrar
2 förses med ögonbindel och handfängsel och binds ibland fast
3 förhörs utan att advokat eller närstående är närvarande och utan att förhöret spelas in
4 sätts i isoleringscell, i genomsnitt i tio dagar
5 tvingas underteckna ”erkännanden” - ofta på hebreiska, ett språk som
de inte förstår. Dokumenten används sen som bevis mot barnen i
rättegångar.
Varje år grips mellan 500 och 700 palestinska barn av
israelisk militär. Den vanligaste anklagelsen gäller stenkastning. Många
sätts i fängelse tillsammans med vuxna dömda inne i Israel vilket
strider mot Fjärde Genèvekonventionen. Fängslade medborgare från
ockuperat territorium ska alltid interneras inom det territoriet, inte
på ockupantens sida.
Skillnaden i hantering av israeliska och palestinska barn är markant
vad gäller rättigheter, häktestid, väntan på advokatstöd, längsta
ålder för fängelsestraff med mera. Olika rättssystem tillämpas.
Israeliska barn döms i civila domstolar, de palestinska i
militärdomstolar. 6,5 % av de israeliska döms till fängelse, 90% av de
palestinska.
Israel har skrivit under Barnkonventionen och tillämpar den för barn
i Israel, men för palestinska barn på Västbanken och i Gaza tillämpas i
stället samma militärlagar som för vuxna.
Israels hantering av barnfångar, har uppmärksammats i en rad
rapporter genom åren. Den är alltså långtifrån okänd. Och redan 2010
slog FN:s barnrättskommitté fast att barn inte ska dömas i militära
domstolar. Ändå blundar världssamfundet och låter detta fortgå. Utan
att upphäva förmånliga handelsavtal, utan att någon ens viskar ordet
sanktioner, som snabbt basuneras ut och införs när andra stater än
Israel begår grava övertramp.
Alla som med vackra ord säger sig stå upp för FN:s
barnrättskonvention har det fulla ansvaret att agera. Det gäller
politiker men även organisationer och var och en av oss medmänniskor.
För mer fakta: www.addameer.org, www.dci-pal.org.
På den tiden när VB startade, 1975, fördes
vänsterpartiets (eller VPK som vi då hette) diskussioner i en ganska
omfattande internbulletin som bara medlemmar i partiet hade tillgång
till.
En av alla de målsättningar som partiet hade när VB startades var att
den politiska debatten inom partiet skulle bli öppen för fler. Ett
antal debatter har förts i VB genom åren men kampen för öppenhet har
gått vidare och idag kan man hitta sådana på Facebook. Öppnare kan det
knappast bli men det är inte lätt att nå genom bruset.
Senaste veckan har jag tagit del av en diskussion i
infrastrukturfrågan mellan v-Lunds ordförande och valkretsens
riksdagskvinna. Något som varit en sensation 1975, förutom att man inte
tänkte utanför boxen då, det var rentav mycket förkastligt i det parti
som VPK var då.
Så är det inte längre. Se där ytterligare ett exempel på att allt inte var bättre förr.
Göran Persson
Steingrimur Jonsson
Höghastighetstågen?
Vi kanske ska tänka utanför boxen?
Varför ska transporterna öka? Vad hände med "närproducerat" och "närodlat" som vi kämpat för?
Och varför ska nödvändiga transporter flyttas från lastbilar till järnväg? Varför inte använda sjön?
Det mesta som idag produceras skeppas från Kina till
väst. Sjövägen. Vi får inte höra om det så ofta; det är tack och lov
ytters sällan som transporterna kör fast i Suez-kanalen. Men då får vi
höra. En båt med 20 000 kontainrar som inte kommer vidare. Vilken
katastrof.
Men varför kan inte kontainarna skeppas vidare på sjön när de nått Europa?
En annan sak: Ska pendlandet bara fortsätta? Vad hände med "borta bra men hemma bäst"?
Och om man ska åka till Stockholm varför måste det ske på
mindre än tre timmar? Visst är vår tid på jorden begränsad. Men
knappast så pass. Varför inte Zoom?
När man skulle förkorta flyget mellan Europa och Amerika
med det fransk-brittiska Concord-projektet så visade det sig efter ett
fåtal år att de var ohållbart. Ekonomiskt. Tyvärr krävdes en
katastrofal flygolycka för att skrota Concorde. Nu får vi leva med att
resan över Atlanten tar lika lång tid som en tågresa från Malmö till
Stockholm tar. Inget att göra åt. Eller ska vi väcka Concord till liv
igen?
Kommer höghastighetstågen att gå runt ekonomiskt? Eller
blir de bara för de rika? Och de som reser för skattgebetalarnas
pengar, förstås.
Ja, det är många frågor. Och inga svar.
Men: Visst måste vi tänka utanför boxen. Såklart!
Hanna Gunnarsson
Hur många vill leva långsammare? Tror vi att vi kan få
folkligt stöd i ett långsammare liv med färre möjligheter att resa,
träffa vänner och uppleva nya platser? Vill människor verkligen flytta
över sitt sociala liv och arbetsliv till det digitala ännu mer?
Steingrimur Jonsson
Det är en mycket kompliserad fråga huruvida hastigheten ska
styra våra liv. Det känns som allt går fortare och fortare (inklusive
tiden – som dock inte stämmer). Men ibland bromsas det ner. Nu tycks
exempelvis "fast food" inte vara eftersträvansvärt längre. Kanske dags
att vi lugnar ner oss och tänker på kvalité istället för mängd? – Ja,
det är mycket att tänka på utanför boxen. Och ingen kan idag säga var
vi landar.
Hanna Gunnarsson
Så då får de som får jobb i storstäder fortfarande flytta
dit och försöka slå sig in på en absurd bostadsmarknad - istället för
att möjliggöra mer och bättre järnväg så det går att bo kvar på mindre
orter och jobba i större.
Låt de som vill och behöver resa snabbt, inrikes och
utrikes, göra det och de som vill leva långsamt och stilla göra det.
Visst har de rätt att utnyttja klassiker
som Tegnér, Rydberg och Heidenstam för nazistisk propaganda,
konstaterade domstolen. V i beskriver inte Esaias Tegnér som
nationalist, utan som demokratisk miljökämpe. Tegnér kan visserligen
upplevas som stendöd, i synnerhet den Tegnér som nazisterna citerar,
men en gång var han ung och levande. 1803 gick han i spetsen för en
illegal, delvis våldsam demonstration mot trädfällning och
klassorättvisa i Lundagård. Demonstrationen kan jämföras med XR:s
aktion mot utbyggnaden av E23.
Miljöaktivisten och demokratikämpen Esaias Tegnér.
En aprilkväll 1803 gick Esaias Tegnér in genom en av portarna i den mur som omgav Lundagård.
”När jag gick över Lundagård, märkte jag där en ovanligt stor
samling av studenter, alla beväpnade med stammar eller grenar av de
nyligen kapade träden.” Studenterna omringade Esaias Tegnér. ”Primus
ska vara med! Primus ska vara med!” ropade de.
Beslutet att trots omfattande protester fälla träden hade
fattats av rector magnificus doktor Engelhart och universitetets
konsistorium. Trädfällningen i Lundagård var det allmänna samtalsämnet i
Lund, som vid den tiden hade 3000 invånare.
Esaias var
20 år och hade nyligen utsetts till primus, nummer ett, i årets
kandidatexamen. Det var en framgång som kunde betyda mycket för hans
fortsatta karriär. Att demonstrera var utmanande. Skulle han riskera
sin framtid genom att delta?
Aktionen gällde inte bara miljön utan var också en protest mot
ojämlikheten. Rektor Engelhart ”var icke älskad av studenterna som
stöttes av hans aristokratiska fasoner och påstådda partiskhet för
adelns söner.”
Studenternas entusiasm avgjorde saken. Esaias kände sig utvald.
”Jag blev övertalad och utrustades som de andra med en gren”, skriver
han.
”Därefter gick tåget till rektors hus där först ett skallande:
Pereat rector!, Vivat Lundagård! (Ned med rektor! Leve Lundagård!)
uppstämdes, varpå alla stammar och grenar nedkastades framför själva
ingången, varigenom dörren snart tillbommades, Därefter gingo vi vidare
ropande vivat för flera professorer. För Hylander ropades inte vivat,
utan mässades.
”På återvägen fick rektor ännu ett pereat och icke utan möda och
endast genom den föreställningen att fruntimren bodde åt gatan,
lyckades det mig och magister Wallenberg – sedermera biskop i Linköping
– att rädda rektors fönster.
Dagen därpå kallades jag till enskilt förhör inför rektor.
- Ni är, sade han, redan ämbetsman vid akademin, är utnämnd till
primus vid förestående promotion och kunde vänta er mycken framgång vid
läroverket. Allt det där är nu förbi, akademiska konstitutionerna
stadgar tydligt att ni måste relegari cum infamia (relegeras med skam).
Det gör mig ont om er förspillda lycka, fortsatte han.”
Efter hotet kom rektorns försök till utpressning.
”Dock kunde allt kanske ännu hjälpas och nedtystas, om jag endast ville
säga honom deras namn, som hade deltagit i upploppet”.
Detta uppbragte mig, och jag svarade hans
magnificens, att huru det ock ginge mig själv, jag dock aldrig skulle
uppträda som åklagare mot mina kamrater.
”Vi voro 2 à 300 personer, sade jag, och det var blott få ibland dem jag kände, men även dessa förråder jag aldrig.”
Men Esaias var djupt oroad och fruktade att rektor
”skulle göra allvar av sin hotelse och sålunda förstöra hela min
framtid”. Han gick till sina gynnare bland professorerna och sökte
deras stöd. Lidbeck, Munthe, Norberg, Lundblad med flera ställde upp.
Det fungerade. ”Saken förföll av sig själv, och det
återstod för academiens rector magnificus ingenting annat än att svälja
den skymf som blivit honom tillfogad.”
Lundagård finns kvar och kanske något
av de äldsta träden har bevittnat upproret. 1853 avtäcktes Carl-Gustav
Carlstedts Tegnér-staty på Tegnérsplatsen invid Lundagård. Det var
Sveriges första offentliga staty över en ofrälse person.
Jämlikhetsaktionen mot adelns privilegier 1803 fullbordades alltså
efter 50 år. Det skulle dröja ytterligare 27 år innan Hedda Andersson
som den första kvinnliga studenten antogs vid universitetet.
Källa. Självbiografiska anteckningar, 1839,
publicerade i Esaias Tegnér, samlade skrifter, nationalupplaga, första
bandet, 1923.