Wien mitt i juli, trettiofem grader varmt och en
strid ström av turister vid alla palats, kyrkor och minnesmärken. Det
är internationell sociologkonferens på temat ” Den framtid vi vill ha –
global sociologi och kampen för en bättre värld”. Den är spännande och
intressant men lika intressant är Wien som stad, kultur och uttryck
för den österrikiska historien. För mig är den tidiga socialdemokratins
framgångar, storhet och dramatiska nederlag mest fängslande inte minst
i kontrast till det politiska Österrike vi känner i dag. I Wien
byggdes västvärldens första moderna välfärdsstat.
Det är en pampigt vacker stad snarare än trivsam gammal
medeltida med smala gränder. Nästan varje stenfasad är smyckad som ett
slott, gatorna är breda med sina banor för spårvagnar, bussar-bilar och
cykelbanor. Trafiken måttlig, nästan aldrig igenkorkad, men avgaser är
det lika fullt i den stillastående värmen. Här fungerar de smala små
spårvagnarna i ett finfördelat nätverk för enskilt vardagsresande i en
lugn ström. Inga massor som ska från en punkt till en annan på morgonen
och eftermiddagen!
Detta är nog Europas rikaste kulturstad alla kategorier. Vi
känner ju den rika musiken bäst - från Haydn till Arnold Schönberg i
alla fall - och den spelas överallt trots att det är sommarlov.
Konstsamlingarna är enorma från hela Europas målerihistoria, men mest
spännande är de konstnärer och arkitekter, som framträdde i Wien slutet
av 1800-talet med namn som Gustav Klimt och Egon Schiele.
Secession
var ordet för denna inriktning – utbrytning från vad konstnärerna
betraktade som ett misslyckad borgerlig liberalism. Naket,
existentiellt och ångestfullt är bara tre av många starka
sinnestillstånd som man känner inför denna konst.
Lägg därtill jugendarkitekturen, de intellektuella som Freud
och Wittgenstein och det litterära Wien, nu bara ’kvar’ som de berömda
kaféerna där de alla umgicks - även Lenin och Trotskij satt där i sin
exil. Man behöver inte precis åka på konferens i Wien för att fylla
tiden.
Wiens storhet skapades under släkten Habsburgs feodala
imperium från slutet av 1200-talet till 1918 och dess förändring över
tiden. Den storslagna musiken, konsten och det jättelika hovlivet byggde
på böndernas slit och beskattning och tidvis inkomster från Spaniens
kolonier. Legitimiteten kom sig av en stat som kallades det
tysk-romerska riket och var nära förbundet med påvedömet, fram till
dess upplösning 1806 när Napolons arméer hade intagit staden. Sedan
blev det bara Österrike och Ungern och en mindre monarki men ändå ett
mäktigt centrum för hela Mellaneuropa.
Här sker en gradvis ekonomisk förändring och
industrialisering under 1800-talet. Vid sekelskiftet 1900 är
arbetarklassen stor och välorganiserad både politiskt och fackligt.
När monarkin faller samman i slutet av första världskriget
och Wien blir en självständig rådsstat i republiken Österrike, så tar
socialdemokratin makten i staden med en egen ideologi, den s k
Austro-marxismen, som förespråkar en reformistisk väg till socialismen -
en tydlig kontrast till den ryska revolutionen.
Det blev en nydanande politik i det annars så konservativa
Österrike. Kanske mest bestående är det sociala bostadsprogrammet med
moderna bostäder och självförvaltning för tusentals arbetarfamiljer, som
fortfarande finns kvar i fint skick. Arbetarskydd och hälsovård
skapades för alla, kvinnorna hade en stark representation och egna
organisationer som satte avtryck i politiken. Nya skolor byggdes för
alla barn med ny läroplan och kultur och idrott.
Allt detta finns dokumenterat på museet ”Waschsalon - Das
rote Wien” som finns på Halteraugasse 7 och lätt nås med spårvagn, linje
D. Det finns i stort bostadskomplex som ännu kallas Karl-Marx Hof.
Öppet torsdag och söndag eftermiddag. Det är en fascinerande resa från
de första fackföreningarna och partibildningen, via press som ett
Veckoblad från 1878, till den tid då man genomförde sina idéer, 1919 –
1933.
Slutet blev en katastrof genom fascismens seger i politiken
och den nazistiska inmarschen 1938. En politisk anda som ännu på många
sätt dröjer sig kvar i dagens Österrike.
I Sverige däremot blev denna ”Austro-marxism” klart
inspirerande för socialdemokratins utveckling, liksom i de andra
nordiska länderna och i Frankrike och Tyskland – ett arv vi fortfarande
försöker förvalta om än med ökande svårigheter och motstånd från en
allt borgerligare tidsanda.