Varje fredag kl 12-14 samlas vi för klimatstrejk på Stortorget med Corona-avstånd eller för digital strejk. Från och med fredag den 20 nov och framåt kan vi bara vara åtta personer närvarande.
Varje fredag kl 12-14 samlas vi för klimatstrejk på Stortorget med Corona-avstånd eller för digital strejk. Från och med fredag den 20 nov och framåt kan vi bara vara åtta personer närvarande.
Gångstigen under järnvägsbron mellan Klostergården och dammarna avstängd några dagar av säkerhetsskäl från och med torsdagen 12 maj.
I pilarnas skugga söder om den långa dammen hörde vi för första gången en näktergal. Det var inte högsom-marens jublande galande utan ett första försök att finna tonläget, som när en sångare testar stämbanden inför ett framträdande. Strax därpå ljöd samma försökande toner längre bort ur ett hagtornsträds vita blomkaskad. En man som gick förbi sa: – Jag hörde en näktergal redan igår. Nu är dom här.
Palestinier som vräks från sina bostäder i östra Jerusalem, firandet av Jerusalems erövring av Jerusalem 1967, en högerextrem marsch genom östra Jerusalem och firandet av fastemånaden Ramadans slut med en högtid i al Aksa-moskén var konfliktpunkter som varje besinningsfull politiker, oavsett ideologi, skulle ha förutsett långt i förväg och försökt motverka.
Netanyahu förutsåg dem och underblåste dem för få att
behålla regeringsmakten i Israel och undgå att släpas inför domstol för
korruption och mutor.
Han gav polisen fria händer på Jerusalems gator för att
förvärra dem. Sedan han förlett Hamas att avlossa några raketer släppte
han loss den israeliska krigsmakten, den starkaste i Mellanöstern,
över Gaza och framträdde som israelisk patriot i Israels och världens
massmedia.
Vid en jämförelse framstår stormningen av Capitolium som ett spektakulärt spektakel utan följder.
Under hela sin långa tid vid makten har han underblåst
den palestinsk-israeliska konflikten, undergrävt Israels palestinska
medborgares rättigheter och utvidgat de israeliska bosättarnas
annektering av palestinska områden.
På det sättet har han hållit konflikten vid liv och
kunnat framträda som en sorts landsfader för Israels kortsiktigaste
högerextremister och religiösa fanatiker.
Han har fått stöd för sin politik av USA och lyckats knyta arabiska diktaturer som Saudiarabien till Israel.
Hans agerande får konsekvenser inte bara i Mellanöstern
utan i hela världen eftersom den palestinsk-israeliska konflikten har
global spridning överallt där judar och palestinier är bosatta. De som
kämpar för besinning och tolerans i Malmö och Lund får en svår
prövotid.
Tillsammans med sin kompanjon Donald Trump är Benjamin
Netanyahu världens farligaste person just nu. Risken är att vi tvingas
leva i skuggan av den konflikt han underblåser under lång tid.
Fördrivningen av och tvångsflykten för 750 000 palestinier år 1948 är för alltid.
Katastrofen - Al Nakba för det palestinska folket. Minst 400 byar skövlades och människorna tvingades bort i samband med staten Israels bildande.
Varje år uppmärksammas detta särskilt på Nakba-dagen, den
15 maj. Men i år är det inte enbart minnet från 1948 som väcker
känslor. Just nu pågår fördrivning av palestinska familjer i Östra
Jerusalem. Israeliska bosättarorganisationer har lyckats få en domstol
att ge dem rätten till hus som varit hem åt palestinier i generationer.
Bland annat ordnade FN-organet UNRWA bostäder i området Sheik Jarrah
åt palestinska flyktingar på 1950-talet. Att palestinier nu tvingas ut
ur sina hem för att ge plats åt bosättare är en fortsättning på den
etniska rensning som Israel länge ägnat sig åt och har givetvis lett
till protester och sammandrabbningar. Jerusalem kokar av ilska och
frustration och läget är prekärt. En fortsatt katastrof.
Viktigt att veta är att Jerusalem enligt
delningsplanen 1947 skulle vara en internationellt administrerad stad.
Israel annekterade dock omedelbart Västra Jerusalem 1948 och ockuperade
Östra Jerusalem 1967 för att sedan annektera den delen 1980 - en
annektering som FN aldrig godkänt och som strider mot FN:s stadgar.
Eftersom en ockupationsmakt inte har rätt att flytta sin
egen befolkning till ockuperat område strider all bosättningsexpansion
mot folkrätten (Genèvekonventionen 4:49), så även denna i Östra
Jerusalem. Kritik mot Israels nuvarande agerande har kommit från
FN-håll, men det har, som vanligt, stannat vid ord och bekymrade miner.
Det måste till sanktioner mot Israel för att få stopp på
de flagranta brotten mot FN-resolutioner och folkrätt. Sverige, EU och
FN har ett stort ansvar och kan inte fortsätta att blunda. Katastrofen
måste få ett slut!
Gunnar Neymark, Kerstin Dahlberg, Ingrid Frolov
Palestinagruppen i Hässleholm/Kristianstad
Colette Benyamine, Lars Linnersten , Ahmed al Kharroubi, Gert Andersson
Palestinagruppen i Lund
”Attendos ledning har uppenbart ljugit för de
anhöriga, för allmänheten och politikerna om situationen på deras
boende. De har hotat och försökt tysta en anhörig som larmat och gjort
rätt.
De har gjort det för att deras yttersta syfte aldrig handlat om vården utan om vinsten.”
Daniel Suhonen, redaktör för Klass i Sverige, Aftonbladet 8/5
Våldet i den israelisk-palestinska konflikter
har nu åter eskalerat. Israeliska övergrepp i form av husräkningar,
rivningar, och våldsamma trakasserier från militär och väpnade civila
aktivister är inget nytt, men på senare tid har situationen förvärrats
främst i Östra Jerusalem. Palestinier har bemött dessa övergrepp med
såväl fredligt som våldsamt motstånd. Med tiden har våldet spridit sig.
Raketer och bombanfall som utväxlat mellan det blockerade Gaza och
Israel har inneburit materiell förstörelse personskador på bägge sidor
men betydligt mer omfattande på den palestinska sidan. Mot bakgrund av
detta vill föreningen Judar för Israelisk Palestinsk fred (Jipf) gör
följande uttalande
• Vi anser att det är den militärt helt överlägsna israeliska
ockupations- och blockadpolitiken som driver konflikten i strid med
såväl folkrätten som den internationell rätt. Under mer än 50 år har
ockupationen bit för bit berövat palestinier rättssäkerhet, egendom,
försörjning och framtidstro. En förkrossande majoritet av befolkningen
på Västbanken Gazaremsan och Östra Jerusalem har levt hela sina vuxna
liv under dessa omständigheter.
• Det som nu sker i Sheikh Jarrah i Östra Jerusalem är ytterligare en
offensiv i denna fördrivnings- och konfiskationsprocess. Motivet att
delar av området ägdes av judiska familjer före 1948 saknar all
juridisk, etisk och demokratisk legitimitet. Åtminstone å länge inte
samma rättsprincip tillerkänns de vräkningshotade palestinska
familjerna och hundratusentals andra palestinska familjer som sedan
statens israels grundande fått se sin mark och egendom konfiskerad. En
sådan rättslig asymmetri är att av mång argument för att den israeliska
ockupationspolitiken uppfyller flera av kriterierna för
folkrättsbrottet apartheid, så som det definieras i FN konventionen från
1973.
• Med detta sagt anser vi att bombningar, raketbeskjutningar och annat
våld riktat mot oskyldiga civila är förkastligt och inte kan
legitimeras med några försvarsargument.
• Internationella påtryckningar är avgörande för att vända denna
utveckling. Svenska och europeiska politiker måst agera skyndsamt. Inte
bara genom skarpa protester utan också i handling. Sveriges regering
bör driva på för att att associationsavtalet mellan EU och Israel
upphävs tills dess att Israel följer avtalets klausuler om mänskliga
rättigheter och internationella konventioner.
• För närvarande är vägen fram till en rättvis och hållbar fred lång,
snårig och osäker. Ett första, och helt nödvändigt steg är dock att stå
upp för folkrätt och rättssäkerhet för alla som lever mellan
Medelhavet och Jordanfloden.
För judar för Israelisk palestinsk fred
Dror Feiler & Staffan Granér
Sverige hade i själva verket ett av de mest efterblivna utbildningssystemen i Europa, konstaterar Tage Erlander i sina memoarer. Men efter införandet av enhetsskolan 1962 blev svensk skola världsledande.
På 1990-talet kommunaliserades skolan, samtidigt som
riskkapitalbolagen gjorde den till en lättmjölkad kassako. Pisa-chocken
2012 avslöjade att svensk skola hamnat i botten bland OECD-länderna.
Därför var glädjen stor när Sverige närmade sig en mittenposition vid
Pisa-mätningen 2015 och tycktes fortsätta uppgången 2018/19. Eller var
det fusk?
I det då efterblivna svenska utbildningssystemet hamnade jag
som sjuåring 1940. Jag trivdes i folkskolan men efter fjärde klass
tvingades jag börja i Växjö högre allmänna läroverk. Läroverket var
auktoritärt med uttalat nazistiska inslag åren omkring 1945. Jag
vantrivdes. (Ta gärna del av den klassiska skolskildringen i filmen
”Hets”.)
Mina yngre syskon fick en helt annan skolgång tack vare
enhetsskolan som i min hemkommun infördes redan i mitten av 1950-talet.
När jag sökte min första lärartjänst 1961 var gymnasiet fortfarande
ojämlikt. Där ville jag inte arbeta, så jag började som
folkhögskolelärare i Axevalla. Jag fortsatte sex år i Framnäs utanför
Piteå.
Efter flytten till Lund 1969 fick jag en tjänst på
Heleneholmsskolan, som var försöks- och demonstrationsskola för
lärarhögskolan. Genom åren hade jag många begåvade lärarkandidater.
Jag upplevde Heleneholmskolan som jämlik och utvecklande.
Som klassföreståndare tog jag emot högstadieklasser från den
intilliggande Munkhätteskolan och undervisade dem i årskurs 7, 8 och 9.
Nästan alla valde att fortsätta på gymnasiet och jag fortsatte att
undervisa dem tre år till.
Sedan slogs systemet sönder. Regeringen skilde gymnasiet från grundskolan 1985. Flera av mina kollegor tvingades lämna Heleneholm. I fortsättningen var jag enbart gymnasielärare.
1989 blev jag skolpolitiker i Lund, först i
skolnämnden som hade ansvar för alla Lunds skolor och något år senare i
den nya utbildningsnämnden. Samma år medverkade jag i en stor
lärardemonstration mot skolans kommunalisering. Svensk skola låg
fortfarande i OECD-toppen och Lunds gymnasieskola i svensk topp när jag
lämnade uppdraget som nämndsordförande 2006. Strax därpå infördes
skolpengen i Lund och skolkoncernerna började vinstjakten. 2012
inträffade Pisa-chocken. Svensk skola hamnade i OECD-ländernas
bottenskikt och Lund förlorade sin ledande position i Sverige. Svensk
skola har åter blivit en av de sämsta och mest ojämlika i Europa,
liksom på 1930-talet. Hur ska vi befria den från kapitalets vinstjakt
och åter uppnå jämlikhet och kvalitet?
”Klass i Sverige”, den bok om
ojämlikheten in Sverige som VB presenterade förra veckan, har flera
avsnitt om svensk skola. Överskådligast är kapitlet ”Från jämlikhet
till valfrihet i svensk skolpolitik” av Mattias Börjesson och Rune
Romhed. Det beskriver kampen för en jämlik skola. Enhetsskolereformen
utarbetades före andra världskriget men började inte genomföras förrän
1948 efter det att Skolkommissionen presenterat sitt huvudbetänkande.
Motståndet var stort, inte minst från konservativa företrädare för
läroverken, som konsekvent underskattade elever från landsbygd och
arbetarklass. 1962 var enhetsskolan på plats. Efter några decennier av
framgång – och borgerligt motstånd – tog nyliberala doktriner över
omkring 1990. Skolans kommunalisering 1989 som socialdemokraterna
genomförde med stöd av V, var det avgörande steget mot ojämlikhet.
Sedan kom friskolebeslutet, skolpengen och marknadens inträngande i
skolan.
Kapitlet ger en dramatisk beskrivning av övergången
från ett jämlikt till ett extremt nyliberalt skolsystem som bara
införts i Sverige och general Pinochets Chile. Chile har senare
avskaffat det. Vilka har modet och kraften att skapa en jämlik skola i
Sverige?
Sverige höjde Pisa-resultatet 2018 genom
att undanhålla 11,1 procent av de lågpresterande eleverna från
mätningen. Även på skolorna förekom slarv som höjde resultaten. Fusk
ger pengar. Riksrevisionens kritik handlade mest om bristande
kommunikation mellan Skolverket och regeringen. Kritiken följdes upp av
riksdagens borgerliga partier, men de krävde varken
utbildningsminister Anna Ekströms avgång och eller förändringar av den
destruktiva skolpolitiken. Debatten borde handlat om fusket med Sveriges
resultat i Pisa-mätningen – och om den snabbt ökande segregationen i
svensk skola. Den borde handlat om ojämlikheten i skolan.
Utan jämlikhet ingen skolkvalitet. Utan jämlikhet ingen frihet, inga fria val, ingen demokrati.
Just i dagarna pågår en livlig diskussion om vad som kan och bör göras för att debatterna i kommunfullmäktige ska ta kortare tid, motioner komma fram snabbare till behandling och antalet bordläggningar av ärenden minska.
Det är utmärkt att diskussionen om mötesformerna hålls levande.
Varför debatten blossar upp nu är inte helt solklart. Men en anledning
skulle kunna vara att mötes- och arbetsformer försämrats under senare
tid. Men är det så? Har debatterna blivit mera utdragna, fattas färre
beslut och behandlas färre motioner, ger allt fler upp sitt ledamotskap
och lämnar fullmäktige på grund av tråkiga och tungrodda mötesformer?
Fler beslut i fullmäktige nu
Det finns inte mycket som talar för det rent faktamässigt.
En översiktlig jämförelse mellan situationen år 2016 och 2020 visar på
att det under år 2020 behandlats betydligt fler motioner och lika många
beslutsärenden än år 2016. Detta därtill på en från de andra tre åren
under förra mandatperioden. Inte heller har flera ledamöter avsagt sig
sitt fullmäktigeuppdrag under fjolåret, jämfört med år 2016 och
fördelningen på avsägelserna mellan män och kvinnor är ungefärligen
jämt fördelad.
Ändå tycker sej uppenbarligen många ledamöter att det
blivit segare debatter och trögare beslutsgångar i församlingen. Vad
kan då detta bero på?
Jag tror att det kan bero på två väsentliga skillnader mellan 2020-21 och tidigare år.
Pandemins konsekvenser
Från mars månad i fjol och fram till och med
oktober månad hölls vid varje fullmäktigesammanträden två tredjedelar
av ledamöterna borta från fullmäktige på grund av pandemin, vilket kan
ha lett till att många kände utanförskap. De hade på frivillig väg
utestängt sej själva från delaktighet. Från och med november månad 2020
och än idag hålls sammanträdena på distans, med åtföljande bristande
sociala kontakter och starkt reducerad fysisk rörlighet för ledamöterna
under sammanträdets gång. Bildskärmsmöten gör det svårare för
ledamöterna att sträcka på benen och ta en liten promenad eller att ta
en kopp fika med partikamrater och motståndarkamrater.
Rekordartat antal motioner
Antalet motioner under beredning, alltså motioner där förvaltningarna
och nämnderna håller på att ta fram underlag för fullmäktigebeslut är
påfallande mycket jämfört med tidigare år. Fullmäktigeledamöterna har
helt enkelt lämnat in motioner i en rekordartad nämnd. Under
tidigare år har sisådär mellan 13 och 25 motioner befunnit sig i
beredningskvarnen i april. I år är siffran 67 motioner. En så stor
mängd motioner gör förstås att arbetsbördan för förvaltningarna ökar
betydligt. Det finns alltså ett betydande antal motionärer som otåligt
väntar på att deras motioner ska komma upp på dagordningen, vilket
naturligtvis kan upplevas som en tröghet hos själva fullmäktige.
Stora debattbegränsningar föreslås
Varför uppehåller jag mej nu vid det här? Vad angår detta
kommuninvånarna? Jo, det kommer nu fram förslag från ledamöter och
partier om starka begränsningar både i tid och antal debattinlägg för
lundabornas förtroendevalda. Ledamöternas lagstadgade möjligheter att
yttra sej föreslås begränsas mer eller mindre kraftigt. Redan idag är
tiden per debattinlägg begränsad till fem minuter och repliktiden till
en minut. Men nu höjs alltså röster för ytterligare restriktioner.
Restriktioner i rättigheter och ökad mansdominans
Så funderar t ex det parti som kallar sej liberalt på att
varje parti ska ges en begränsad tid att yttra sig och att antalet
repliker också ska begränsas. Detta parti föreslår också att
interpellationer och frågor ska förläggas på tid utanför
fullmäktigemötena, vilket står i uppenbar strid med kommunallagen. Inom
andra partier diskuteras en stark begräsning av möjligheterna för
ledamöterna att yttra sig under sammanträdena.
Alla begränsningar av talartid, antal inlägg osv är en
inskränkning i ledamöternas rättigheter och ansvar som ledamöter, även
om det sker genom överenskommelse mellan partierna. Ena annan
konsekvens av föreslagna begränsningar är den debattid manliga
ledamöter tar i anspråk i jämförelse med kvinnliga ledamöter
ytterligare komma att öka.
Men, återigen, hur berörs kommuninvånarna av detta?
Väljarnas granskningsmöjligheter beskärs
Fullmäktige är ju precis som framgår av namnet,
lundabornas befullmäktigade ombud att fatta beslut i kommunala
angelägenheter på lundabornas vägnar. Men demokratiskt fattade beslut
är inte bara bom och pang! – klubban i bordet. Demokratiskt
beslutsfattande är en process där såväl allsidig information som
diskussion där olika åsikter bryts, stöts och nöts ska ingå innan ett
beslut klubbas.
Och fullmäktige är den demokratiska arena där alla
invånare kan följa de förtroendevaldas diskussioner, deras argument och
deras trofasthet i förhållande till vallöften och lokala partiprogram
Begränsningar i fullmäktigeledamöternas möjligheter att
yttra sig under sammanträdena är också i högsta grad en begränsning av
lundabornas rätt till en öppen och genomskinlig politisk process, och
även en begränsning i väljarnas möjligheter att på välinformerad grund
utkräva ansvar i nästa val.
Ulf Nymark, fullmäktigeledamot (MP)
PS. Jag tror också att beslutsgången
och debatterna i fullmäktige skulle kunna bli smidigare. Vad som skulle
kunna göras, utan att kraftigt begränsa ledamöternas rättigheter,
hoppas jag så småningom återkomma till. DS