Just i kväll då detta nummer av Veckobladet
pressläggs ska Lunds kommunfullmäktige behandla detaljplaner för
spårvägsdragningen mellan Lund C och Brunnshög. Hitintills har
spårvägsdebatten väldigt mycket handlat om tekniska spörsmål:
kapacitet, buller, vibrationer, elektromagnetiska fält, kurvradier etc.
Debatten har i stort sett handlat om huruvida persontransporterna
ska ske på spår eller på gummihjul.
Visst måste de tekniska frågorna belysas och diskuteras. Men i
grunden handlar frågan om spårväg om hur vi vill bygga ut staden, vilken
stad vi vill ha. Hur vill vi att Lunds stad ska utvecklas mellan
Lund C, genom det s k Kunskapsstråket och ut till Brunnshög? Ska vi
fortsätta att bygga en stad för biltrafik? Vill vi fortsätta att bygga
en gles och asfalterad stad med stora trafikytor för bilarnas färd,
parkering och skyddszoner?
Den täta, gröna staden
Spårtrafiken möjliggör en tät och grön stad – till och med
merparten av spårområdet blir grönt med gräs och blommor. Har något sett
krokus och pärlhyacint växa i bussarnas körfält? Staden kan byggas
tätare därför att verksamheter och bostadsföretag ser fördelar med en
spårväg som strukturerar staden långsiktigt och hållbart. Företagen
ligger i startgroparna och vill förtäta på Ideon, Medicon Valley och
bygga Brunnshög. Men man avvaktar beslut om spårväg.
Spårvägsmotståndarna kallar busstrafik för ”flexibel”. Men när det
gäller kollektivtransporter är motsatsen till ”flexibel” inte negativt
värdeladdat, utan kan betecknas med ord som ”stabilt”, ”långsiktigt”,
”pålitligt”, ”hållbart” och ”tydligt”. Med spårtrafik skapas en
ryggrad i stadsbygget.
Morgondagens trafik
Lund ska inte bygga spårväg för i första hand dagens trafik – den ska
byggas för framtiden, den ganska näraliggande framtiden. Resandet på
Lundalänken kommer enligt prognoserna att öka med 5-6 procent varje år
fram till 2025. Senast detta år slår bussalternativet i
kapacitetstaket. Spårvägen behövs för utbyggnaden av Brunnshög, där 40
000 personer kommer att bo och/eller arbeta. Den behövs för
utbygganden och förtätningen av Ideonområdet och längs det s k
Kunskapsstråket, där redan i dag finns 40 000 studenter och 25 000
arbetsplatser, bland annat
Lunds största arbetsplats, tillika största kvinnoarbetsplats, Lunds
lasarett.
Ett genombrott för kollektivtrafik, gång- och cykel
Från spårvägsmotståndarnas sida har dragits paralleller till kampen
mot det s k genombrottet i slutet av 1960-talet. Lika vikigt som det
var att förhindra gatugenombrottet är det att förhindra
spårvägsbygget, menar motståndarna. Förvisso handlar spårvägen om ett
genombrott, om ett systemskifte. Det handlar om att bryta en av de
mest fundamentala principerna i hittillsvarande stadsplanering: bilen
har varit och är till dags dato normen. Ett genombrott för spårvägen
handlar således om ett genombrott för kollektivtrafiken och för gång
och cykel. Spårvägen handlar inte bara om att klara av den
resandeökning som nya verksamheter och bostäder ger upphov till, den
ska också vinna över så många som möjligt av dem som i dag färdas med
bil till målpunkter längs Lundalänken. Spårvägsprojektet är ett
”låt-bilen-stå”-projekt.
Högst en tredjedel av persontransporterna ska enligt kommunens
målsättning ske med bil till Brunnshög. Bussalternativet blir inte
tillräckligt attraktivt för att klara av konkurrensen med bilen, inte
ens med ett pärlband av 24 meter långa dubbelledande superbussar. Och
klarar kommunen inte tredjedelsmålet för biltrafiken till Brunnshög
kommer inte heller kommunen att klara sina åtagande i klimatarbetet.
Ja till ett hållbart transportsystem
De partier som säjer nej till spårväg har i själva verket inget
alternativ till bilsamhället. Att bara säja ”elektriska bussar” är
inget alternativ för trafiken längs Lundalänken ut till Brunnshög.
Men även med spårvagn till Brunnshög kommer det att behövas en
omfattande busstrafik i övriga kommunen. Att vifta med plakatet
”elektriska bussar” säjer inget om hur man ska klara kapaciteten, hur
man vill bygga Brunnshög och förtäta staden. Att säja nej till spårväg
är inte att förnya Lund, det är att fortsatt låta bilen spela
huvudroll i samhällsplaneringen. Att säja ja till spårväg är att säja
ja till ett hållbart transportsystem längs Kunskapsstråket och till
den nya stadsdelen Brunnshög. Det är att säja ja till en hållbar
samhällsutbyggnad, det är att säja ja till ett hållbart Lund.