Varje fredag kl 12-14 samlas vi för
klimatstrejk på Stortorget med Corona-avstånd eller för digital
strejk. Från och med fredag den 20 nov och framåt kan vi bara vara
åtta personer närvarande.
Varje fredag kl 12-14 samlas vi för
klimatstrejk på Stortorget med Corona-avstånd eller för digital
strejk. Från och med fredag den 20 nov och framåt kan vi bara vara
åtta personer närvarande.
Snabbtåg som kör i 400 km i timmen planeras mellan Göteborg och Oslo med trafikstart 2028.
Sträckan är 28,5 mil och ska klaras på en timme. Tågen
ska gå på upphöjda landbroar. Kostnaden blir 100 miljarder, som ska
upplånas i Europeiska investerings-banken. Det är inte staten som
bygger utan kommuner i Bohuslän och södra Norge, som har tröttnat på
att vänta på regeringarna.
Europadomstolen för mänskliga rättigheter har beslutat att ta upp en stämning mot Sverige för att bryta mot Europakonventionens artiklar om att var och en har rätt till liv och en hållbar framtid. Genom att släppa ut för mycket växthusgaser utsätter Sverige barn och ungdomar för värmeböljor, torka och brandkatastrofer.
Stämningsansökan är inte riktad bara mot Sverige utan mot 33 av
Europarådets 37 medlemsstater. Bakom ansökan står portugisiska ungdomar
och barn med stöd av Global Legal Action Network.
Europadomstolen hanterar ärendet med hög prioritet och kräver att
de länder som omfattas av stämningsansökan redovisar hur deras
klimatarbete förhåller sig till Parisavtalet senast den 27 maj.
Norge öppnade 2019 det gigantiska Johan Sverdrup-oljefältet som ska producera råolja till 2070.
Bakom beslutet står Arbeiderpartiet, Höyre, Senterpartiet
och Fremskrittspartiet. I februari i år meddelade norska Equinor,
tidigare Statoil, att det hittat nya oljefält. Den norska regeringen
har delat ut 61 nya tillstånd för att söka efter olja.
Bill Gates har gett ut en bok med titeln Så undviker vi klimatkatastrofen. Bonniers förlag. Bill Gates är världens näst rikaste man. Professor Stefan Gössling vid Lunds universitet har kartlagt världens rikaste personers flygvanor och utsläpp i studien Celebrities, air travel and social norms. Bill Gates var värst. Hans årliga utsläpp uppgår till 1600 ton.
Vi har nu, i över ett år, haft en
pandemi i vårt land och världen. Vi har nu hört många många gånger att
vi inte bör resa om inte det är ”nödvändigt”. Vi bör alla hålla avstånd
och inte samlas många människor på samma plats. Vårt kulturliv har
varit drastiskt beskuret och kulturarbetare har det väldigt svårt med
uppsägningar och frustration. Planerade livs-drömmar har ställts in,
gallerier har stängt, allt för att minska smittspridningen.
Sedan blev det sportlov, och tydligen är skidresor
något som anses ”nödvändigt” för de som har bokat dem och som alltid tar
en vecka skidsemester! Om skidsemester anses nödvändigt för människor i
samhället vill jag föreslå att samhället subventionerar alla som inte
normalt har råd till skidsemester så att de också varje år kan ta en
vecka på skidor. Varför inte? Är det nödvändigt så är det det för alla!
Jerusalems internationella flygplats, byggd under den brittiska
mandattiden på 1920-talet, var länge Palestinas andningshål mot
omvärlden - fram till att den israeliska ockupationsmakten, i samband
med det palestinska upproret år 2000, helt stängde verksamheten.
Området planeras nu i stället för nybyggnad av ytterligare bosättningar
för judiska israeler på beslagtagen palestinsk mark.
Projektet ”Greater Jerusalem” har länge legat på olika
israeliska regeringsbord och innebär att östra Jerusalem, ockuperat
sedan 1967 och annekterat sedan 1981 – men egentligen tänkt att vara
huvudstad i den palestinska staten – definitivt inordnas i det
israeliska koloniala projektet.
Östra Jerusalem innefattar idag 14 olika israeliska bosättningar,
med omkring 220.000 invånare, som kontrollerar 87% av marken. På
återstående 13% kan palestinierna teoretiskt bygga – men i praktiken är
det näst intill omöjligt. Av inlämnade ansökningar beviljas omkring
4%, väntetiden kan uppgå till 5-10 år och kostnaden för ett beviljat
bygglov uppgår till mellan 50.000 och 100.000 dollar (450.000 - 900.000
kronor) per enhet.
Den stängda flygplatsen planeras nu för byggande av 15.000
till 25.000 nya bostäder, och i kampanjer med löften om nya
shoppingcentra och utbyggd infrastruktur – bland annat en ny tunnel
under Qalandia checkpoint för snabbare passage för bosättare -
uppmuntras fler judiska israeler att söka sig bostad på de ockuperade
områdena. Hittills har runt 700.000 israeler anammat idén att bo på
ockuperad palestinsk mark.
Målsättningen med hela projektet är förstås en
”judifiering” av hela Palestina, ett omöjliggörande av en självständig
och livskraftig palestinsk stat vid sidan av Israel, och förvandlande
av den palestinska ursprungsbefolkningen till en billig
arbetskraftsreserv - utan egna medborgerliga eller demokratiska
rättigheter - inlåst och kontrollerad av israelisk militär bakom murar
och stängsel i en evig framtid. En vision som omvärlden i alla fall
hittills inte haft så mycket att invända mot.
Vecka 11
Vänsterpartiet fortsätter att driva
frågor som har med Corona-pandemin att göra på olika sätt. Idag lämnade
vi in ett så kallat utskottsinitiativ om att ta hårdare tag mot de
företag som trots att de har fått statligt stöd i pandemin har fortsatt
med utdelningar och vinster till ägarna. Det är såklart ett sätt att
missbruka systemet, de statliga stöden ska gå till att rädda jobben,
inte hamna i ägarnas fickor.
Vi fortsätter även att pressa regeringen vad gäller
sjukförsäkringen. Den är alltid aktuell, många svenskar blir
utförsäkrade trots att de fortfarande blir sjuka. Detta blir ännu mer
aktuellt nu när vi vet att många som varit allvarligt sjuka i covid är
sjuka länge. Vår partiledare Nooshi Dadgostar ställde just denna fråga
idag till statsministern på veckans frågestund. På samma frågestund
ställde Jens Holm en fråga om ett räddningspaket för järnvägen i och
med att flyget har fått 10 gånger så stort statsstöd under pandemin än
järnvägen. Se statsministerns frågestund här, klicka på Nooshis och Jens namn om ni inte vill lyssna på hela.
Den här veckan har jag själv varit med i
Studio Ett för att prata om högteknologiska vapen. Det är vi såklart
emot, och jag förde fram krav på nedrustning av denna typ av vapen och
att satsa på att möta de riktiga hoten mot vårt samhälle:
Klimatförändringen, pandemier, antibiotikaresistens och cyberattacker. Lyssna gärna.
Nu i helgen har Vänsterpartiet Skåne årskonferens. Jag
har skrivit en rapport om mitt arbete (det ska alla riksdagsledamöter
göra) och den kan ni läsa här.
Vecka 10
Arbetet rullar på i riksdagen,
aktiviteten är hög trots pandemin. Framförallt lämnar ledamöterna in
väldigt många interpellationer, frågor till ministrarna som besvaras i
kortare debatter mellan ministern och ledamoten. Mängden
interpellationer gör att kammaren är igång till sent på kvällarna vissa
dagar.
Jag har själv deltagit i en interpellationsdebatt idag med
partikamraten från Uppsala Ilona Szatmari Waldau om PFAS-utsläpp från
Försvarsmaktens flygplats Ärna i just Uppsala. Försvarsmakten är
skyldiga till en hel del förorenade områden på grund av övningar,
kvarlämnat material eller som i det här fallet, brandsläckningsskum.
Just skum för att släcka bränder är vanliga på flygplatser och inom
räddningstjänsten eftersom det släcker bränder snabbt och effektivt.
Men på grund av utsläppen av PFAS-ämnen arbetas det hårt för att minska
användandet av sådant skum, men det finns inte någon bra
ersättningsprodukt. Se interpellationsdebatten här.
Idag var vi tre vänsterpartister som ställde
frågor till ministrarna på torsdagens vanliga frågestund. Det blev en
fråga om regeringen tänker höja biståndet efter pandemin för att hjälpa
länder vars samhällen har drabbats väldigt hårt, en fråga om
lagstiftningen om investerarskyddet, som gör att bolag kan stämma
stater som exempelvis lagstiftar om att förbjuda miljöförstörande
verksamhet och en fråga från mig om slutförvaret av kärnbränsle från
kärnkraftverken och kopparkapslarna som ska användas. Se frågestunden här (klicka på vänsterpartisternas namn om ni inte vill höra hela).
I veckan har det såklart varit 8 mars, internationella kvinnodagen! Vår partiledare Nooshi Dadgostar höll ett väldigt fint tal som finns att lyssna på här.
På 8 mars höll Vänsterpartiet även en frågestund om pensionerna, se här.
Vi fortsätter arbeta med de viktiga frågor om
sjukförsäkringen, som är högaktuell i och med pandemin. Varje vecka
pressar vi regeringen och de andra partierna för att få förändringar i
de väldigt hårda reglerna som gör att sjuka har svårt att få ersättning
och tvingas tillbaka till jobbet för tidigt - eller till fattigdom för
de som inte kan arbeta.
Hanna Gunnarsson (v), Riksdagsledamot, Lund
Några läsare har frågat varifrån VB har hämtat påståendet, att Lunds kommun illegalt donerade mark till Å&R på 1930-talet. (Se förra veckans VB).
Källan är Sverker Oredssons Lunds historia – staden och omlandet. 3. Modern tid. Där tankar möts. Sid 123. ”År 1938 tog Lunds stadsfullmäktige beslutet att ge mark till Åkerlund
& Rausing. Beslutet togs under stort hemlighetsmakeri och innebar
att staden gav företaget en subvention i strid mot kommunallagarna.”
I en offentlig utredning om näringslivets lokalisering 1951 skrev
landshövding Arthur Thomsson: ”Då en av landets större industrier i
pappersbranschen skulle lokaliseras till Lund, fick bolaget utan
vederlag 30 000 kvadratmeter mark för industribyggnad och staden
förband sig att kostnadsfritt iordningställa vägar samt elektricitets-,
vatten- och avlopps-ledningar. Fri anslutning till av staden anordnat
anslutningsspår till SJ medgavs.”
Ingen överklagade emellertid detta illegala kommunala beslut.
Lund, som hade förvärvat marken från greve
Wachtmeister, byggde Källby reningsverk, grävde reningsdammar från
järnvägen till Värpinge, ordnade vatten, avlopp, el och industrispår
till järnvägen och presenterade det hela till Å&R för fritt bruk.
Var så god!
1939 invigdes lokalerna. 1951 var antalet anställda 800. En hållplats anlades för tillresande arbetskraft.
Vart den jordbrukande befolkningen i Källby försvann är oklart. I området bor ingen.
Lund har nu återköpt den donerade marken för att anlägga
Källby-staden. Man kan tycka att den åtminstone borde återlämnats
gratis.
Beslut om framtiden för Källby reningsverk tas i
torsdagens fullmäktige. M, L och C vill lägga ner Källby reningsverk och
pumpa Lunds kloakvatten till Sjölunda-verket. De genomdriver sannolikt
sin vilja och avvisar en ny återremiss. Men beslutet är inte
definitivt utan ska bekräftas nästa år.
Det röda strecket visar det skyddsavstånd på 400 meter
för bostäder som krävs runt ett reningsverk om det inte är täckt.
Eftersom Lund har planer på att expandera kraftigt kan det vara bättre
att denna attraktiva mark runt Källby används för bostäder, menar VA
Syds ledning. FOTO: VA SYD
Hur går det då med Källbystaden? Källby
reningsverk blir under alla förhållanden kvar i minst tio år till.
Industriområdet ligger till största delen öde, inhägnat bakom tre
meters taggtrådskrönt ståltrådsstängsel. Ägarkontrakten i det stora
koloniområdet norr om Maskinvägen är giltiga tio år till. Ska ingenting
börja hända förrän på 2030-talet?
Vi menar att man borde börja riva gamla lokaler på det 30 000
kvadratmeter stora Å&R-området snarast och ställa det i ordning för
bostadsbyggande.
I värsta fall är området förgiftat med toluen och andra gifter. På
1990-talet drev de stickande gaserna in i Klostergården. Somliga blev
sjuka. Föräldrar tog hem sina barn från dagiset vid Västanväg. Först
efter några års opinionsbildning minskade toluenutsläppen, men risken
finns marken är förgiftad. Noggrann kontroll och eventuell sanering
måste genomföras.
Så snart det är gjort borde man börja bygga utan att
invänta att reningsverksområdet och kolonierna eventuellt kan tas i
bruk.
Det som behövs är billiga hyreslägenheter i olika storlekar i höga hus för att spara grönområden och orörd natur.
Byggandet av Klostergården kan tjäna som exempel.
1961 gjorde man sig av med 1958 års stadsplan och antog en ny
genomarbetad och revolutionerande plan med 10 kringbyggda höghusgårdar,
skola, köpcentrum, ungdomsgård, kyrka och Robert Montans och Lars
Lundgrens stora park ”som måste räknas till sällsyntheterna” och som
blev möjlig tack vare de höga husen.
1962 började man bygga och 1966 var husen
inflyttningsklara. De är 55 år sedan, de boende trivs, många av de
första boende, nu mellan 75 och 95 år gamla, bor fortfarande kvar och
gymnastiserar utomhus på de vackra gårdarna. Allt eftersom de går bort
flyttar nya barnfamiljer in. Byggprocessen beskrivs i detalj av Tomas
Tägil i uppsatsen Klostergården – den modernaste stadsdelen i Föreningen Gamla Lunds årsbok 2017, som också innehåller flera andra artiklar om bostadsområdet. Läs!
Om vi vore lika kreativa och effektiva som
1960-talets arkitekter och byggherrar skulle vi börja bygga nästa år
och ha Å&R-området – som är hälften så stort som Klostergården –
färdigt för inflyttning till 2026, två år efter invigningen av
Klostergårdsstationen.
Korpfotbollsplanerna öster om järnvägen måste hållas
fria. Antalet ungdomar i Lunds skolor växer och har vuxit hela
millenniet. Inte heller vill vi ha en stor regional inomhusanläggning
där.
Nu börjar de gröna naturgräsplanerna fyllas av fotboll
och andra utomhusverksamheter. Ett par extra höghus inom
Å&R-området kan befria dem från klåfingrig bebyggelse.
Extra: Statlig utredning om regler för elrullbrädor
En statlig utredning, ”Utredning
behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon”, genomförd av
Transportstyrelsens lades i början av denna månad fram på regeringens
bord. Det handlar alltså om elrullbrädor, så kallade elsparkcyklar.
De förslag utredningen lägger fram syftar enligt
utredaren till ”att möjliggöra en utveckling mot trafiksäkrare,
hållbara och ändamålsenliga fordon” och att tydliggöra att
elrullbrädesförare ska följa trafikreglerna för cykel.
Utredningen innehåller egentligen endast fyra förslag.
Här nedan redovisas de, i den ordning utredaren lägger fram dem och med
mina kommentarer.
1. Slopad begränsning av motoreffekten på elrullbrädor.
Utredningen föreslår alltså att motoreffekten på
elrullbrädor i fortsättningen inte ska begränsas till nu gällande 250
watt. Tillåten toppfart ska dock även i fortsättningen vara 20 km/tim.
Motivet till detta är, att med ökad motoreffekt så kan
vikten öka och fordonen kan bli robustare och trafiksäkrare. För att
undvika att det blir alltför tunga fordon på grund av slopat tak vill
utredaren att det ska införas bestämmelser om maxvikt. Risken för att
elrullbrädorna trimmas och därmed nå väldigt höga hastigheter är
uppenbar. Detta påpekas också i utredningen, men denna risk avfärdas med
att det kan stävjas genom föreskrifter.
Egendomligt nog tycks utredaren anse att slopad maxeffekt är
den allra viktigaste förändringen eftersom detta förslag presenteras
först av alla i utredningen. Det framgår inte heller varför slopad
effekttak ska gälla enbart elrullbrädor, men inte elcyklar.
2. Slut att få köra elrullbräde på gångbana
Idag får elrullbrädor framföras på trottoarer och
gångbanor om maxhastigheten är 6 km/tim. Förslaget är att reglerna ska
ändras så att detta blir förbjudet, precis som det är för cyklar idag.
Motivet för detta förslag är uppenbart: det blir tydligt att
elrullbrädor fullt ut ska följa samma regler som cyklister och det blir
en tryggare trafikmiljö för fotgängare.
Hade utredningen inte föreslagit en ändring på denna punkt
hade det varit något av en sensation. Alltså: en bra och nödvändig, men
självklar, förändring.
Cykelpassage och övergångsställe
3. Cykelpassager ska tas bort – på sikt
För några år sedan infördes en märklig förändring i
Trafikförordningen. Begreppet ”cykelpassager” infördes. Det var
cykelöverfarterna som genomgick ett namnbyte. På en cykelpassage, dvs
före detta cykelöverfart, gäller att cyklister har väjningsplikt
gentemot korsande fordonstrafik, men när en cyklist väl är ute på
passagen ska korsande fordon väja. Alltså är cykelpassage ett tämligen
verkningslöst påhitt. Det innebär i stort sett bara att det inte är
tillåtet att köra på en cyklist som färdas på själva passagen.
När de gamla cykelöverfarterna således gjordes till
cykelpassager infördes i stället en ny typ av korsningspunkter mellan
cyklister och motorfordon.
Cykelöverfart-och-övergångsställe
Denna nya korsningspunkt fick överta beteckningen
”cykelöverfart”. Där gäller att fordon som korsar en cykelöverfart har
väjningsplikt gentemot cyklisten, alltså i princip samma typ av regler
som gäller för gående på övergångsställen. De nya cykelöverfarterna är
också markerade med ett särskilt vägmärke. Cykelpassager har inget
vägmärke, bara en markering i gatan med vita fyrkanter.
Denna förändring var och är totalt obegriplig. Inte
bara för att begreppet ”cykelöverfart” fick en helt ny innebörd, utan
att det fanns nu två typer av korsningspunkter med helt olika
regelverk. Det har varit totalt förvirrande både för cyklister och
bilister.
Nu föreslår utredningen att cykelpassager ska tas bort,
men först på sikt. Väghållarna ska få 7 år på sej att genomföra denna
förändring. Till att börja med föreslås möjligheterna att märka ut nya
cykelpassager att upphöra.
Självklart är det bra att det enbart finns ett enda
regelverk och en enda utformning för cyklister vid korsning med gata
eller bilväg. Men som jag ser det är det en alldeles för lång
omställningstid som föreslås. Motivet för den långa tidshorisonten är
att det innebär kostnader för väghållare att genomföra förändringen.
Men pengar saknas ju inte hos väghållarna, det märker en tydligt när
det gäller satsningar på bilinfrastruktur.
Sammanfattning
För elrullbrädesförare innebär utredningens förslag en
klar förbättring med avseende på möjligheten till större motoreffekt
och ökad trafiksäkerhet. Men denna ökade trafiksäkerhet kommer alltså
att ske på bekostnad av ökad olycksrisk för andra trafikantkategorier,
framför allt fotgängare och cyklister. Förbudet mot att cykla på
trottoar och gångbana kan synas vara en försämring för
elrullbrädesförarna, men många kommer nog ändå att nyttja trottoarerna.
För gångtrafikanter innebär förbudet en förbättring.
Förhoppningsvis kommer elrullbrädesåkande på trottoarerna att minska
något. Och de som fortsätter att köra där kommer att kunna hutas åt
och/eller trakasseras av fotgängarna.
För cyklister innebär förslaget en blandad kompott.
Borttagandet av cykelpassager är bra, men enbart om dessa fullt ut
ersätts med cykelöverfarter, vilket inte alls är givet. Hur som helst
kommer det att dröja innan den delen av förslaget blir verklighet.
Solklara vinnare blir bilisterna: deras placering överst i
trafikmaktordningen hotades i kanten av att cyklister fick cykla på
bilkörbanan, även om det fanns cykelbana. Nu föreslås en återställare
och bilismens intar på nytt en stabil topposition i
trafikmakt-ordningen.
(I regelverket heter för övrigt elrullbrädorna
”eldrivna enpersonsfordon utan tramp- eller vevanordning. Denna
beteckning visar alltså på att den i vardagslag använda beteckningen
”elsparkcykel är missvisande.)