Varje fredag kl 12-14 samlas vi för klimatstrejk på Stortorget med Corona-avstånd eller för digital strejk. Från och med fredag den 20 nov och framåt kan vi bara vara åtta personer närvarande.
Varje fredag kl 12-14 samlas vi för klimatstrejk på Stortorget med Corona-avstånd eller för digital strejk. Från och med fredag den 20 nov och framåt kan vi bara vara åtta personer närvarande.
Den rikaste tiondelen kvinnor lever tio år längre än den fattigaste. Klass i Sverige. Arkiv förlag 2021
Europadomstolen: Tiggeriförbud strider mot de mänskliga rättigheterna.Under flera år har kritiken vuxit mot Fritt Sök-systemet som gör det
möjligt för eleverna att söka till samtliga gymnasieskolor i
Skåneregionen. Det har lett till ett anarkistiskt kaos som drabbat
elever – och kommuner – i hela Skåne. I Lund och dess grannkommuner
Staffanstorp, Lomma och Eslöv har systemet gjort det omöjligt för
behöriga elever att komma in på program som de är berättigade till i
den närliggande gymnasieskola som de valt.
S och FNL i Lund har nu lagt fram ett förslag att säga upp Fritt
Sök Skåne och ersätta det med lokala utbildningsregioner kring de stora
gymnasieorterna. På det sättet kan problematiken lösas.
I Lund vet vi att det fungerar. Fram till 2006 hade Lunds
utbildningsnämnd och nämnderna i samarbetskommunerna regelbundna möten
för att göra en gemensam planering av gymnasieutbildningen som gynnade
elever från samtliga kommuner. Det fungerade väl och gav god översikt
över utbildningssituationen i samarbetsområdet.
Det förslag som S och FNL i Lund nu lägger fram kan om det förverkligas förbättra gymnasieutbildningen i hela Skåne.
Veckans rapport från riksdagen blir lite kortare, det har inte varit en så händelserik vecka.
Men i veckan fattade riksdagen ett
viktigt beslut om att göra det lättare att bygga cykelvägar. Nuvarande
lagstiftning säger att cykelvägar måste byggas i anslutning till
bilvägar, men detta kommer nu förändras! Det betyder att cykelvägar
utanför städerna kan byggas mer fritt och därmed helt enkelt bli
bättre. Riksdagsbeslutet innebär att regeringen uppmanas återkomma med
ett förslag på lagändring, så det är svårt att veta nu när detta kommer
bli möjligt. Läs mer om cykelfrågor på (v)-riksdagsledamot Jens Holms blogg.
Hanna Gunnarsson (v) , Riksdagsledamot, Lund
För oss som bor i Klostergården har bygget av fyrspåren och den nya järnvägsbron över Höje å blivit en ogenomtränglig barriär som skiljer oss från dammarna och ån väster om järnvägen. Det händer förstås att vi besöker området ändå, men för att komma dit måste vi gå omvägen runt Södra vägen. På samma sätt har de som bor på Väster och i Värpinge blivit avskurna från Hästhagen och Sankt Larsparken. Så har det varit i fem månader nu. Nya rörelsemönster har uppstått men ännu ingen osämja.
Foto: Gunge
Dagligen går jag längs barriären och lyssnar till
grävskopor, kranar och lastbilar bortom den tunna avlövade trädraden.
Vid bron är verksamheten intensiv och har så varit ända sedan augusti
då den sista stigen västerut söder om ån stängdes av.
Nu är de flesta av de grå betongpelare som utgör
själva brofundamentet färdiga och de väldiga schaktmassorna på plats.
Snart har arbetet kanske kommit så långt att passagerna under bron kan
öppnas igen. Det kommer att kännas som en befrielse.
Jag har välkomnat järnvägssatsningen och hoppas
framför allt att den kommer att effektivisera kollektivtrafiken och
minska bilismen som ett led i försöken att uppnå Parisavtalets mål. Men
jag hade inte förstått vilket väldigt ingrepp i naturen även en så
enkel åtgärd som att dra två nya parallella spår mellan Malmö och Lund
innebar.
Plötsligt har Socialdemokraternas nya förslag
om en hiss för rörelsehindrade på Klostergårdsstationen väckt debatt.
Jag som under flera år promenerat med en rullstolsburen medmänniska
brydde mig först inte. För oss var en sluttande ramp upp till
perrongerna inte bara tillräcklig utan klart bättre än en hiss. Vi har
varit tvungna att använda hissarna i centralstationens undergång ett
par gånger och tyckt att det var ganska besvärligt.
Men sedan dess har jag träffat flera rörelsehindrade
klostergårdsbor som har framhållit hur nödvändig en hiss är för dem och
påpekat att det inte är alla som har tillgång till en kamrat som kör
dem i rullstol.
De säger att jag själv kan hamna i samma sits när som helst och
att stationen för resten ska fungera i hundratals år. Och det stämmer
ju. Framför allt är det viktigt att rörelsehindrade och gamla personer
inte diskrimineras. Vi får se hur beslutet i fullmäktige blir.
Argumenten mot en hiss är ju framför allt fördyring och försening.
PS Nästa vecka återkommer vi med synpunkter på Källby reningsverk och det framtida Sjölundaverket.
När mänskligheten idag står inför det
största klimathotet någonsin med global uppvärmning så presenterar Lunds
kommun en parkeringsstrategi som är kraftigt förlegad och har passerat
sitt bäst-före datum för många år sedan.
Att exempelvis uttala sig om ”Det gröna Lund” som ”ska
vara en föregångare och förebild inom hållbar stadsutveckling och
arbeta aktivt för en hushållning av jordens resurser genom mer
effektivt nyttjande och minskade utsläpp av växthusgaser” samtidigt som
oförändrad bilism utgör kärnan i strategin är en förolämpning mot alla
de tusentals unga och äldre som kräver omedelbar omställning av dagens
ohållbara livsstil.
Hur tänker de som föreslår ett oförändrat antal
parkeringsplatser på markplan i Lunds centrum och tillika en ökning av
parkeringsplatser i parkeringshus max 10 minuter promenad från centrum?
Var har de varit de senaste åren? Har de gått miste om det
klimatnödläge som råder? Har de aldrig hört Greta Thunberg? Eller styrs
Lunds kommun av klimatförnekare?
Visst ska vi ha bilar i framtiden. Så
klart. Men de ska inte användas i onödan. Och de ska framför allt
finnas till för de som verkligen behöver bilar. Så kanske vi behöver
bara en av tio bilar som finns i dag? Kanske bara en av femtio? Vi som
kan gå ska gå. Vi som kan cykla ska cykla. Åka kollektivt, etcetera.
Endast köra bil om inga andra alternativ finns.
Bilismen måste minska. Och eldrivna bilar är ingen
lösning på problemen. Visserligen släpper elbilar inte ut växthusgaser,
men batterier, tillverkning, bruk och sedan eventuell återvinning
medför stora påfrestningar på miljön. Dessutom har elbilar däck som
slits och förorenar, bromsbelägg som slits och förorenar. Och olja och
övriga smörjmedel som hamnar i naturen. Eller varifrån kommer de
miljöfarliga tungmetallerna och gifterna som kadmium, bly, nickel, krom
och zink som finns i smutsvattnet när man fultvättar bilen? Det kan
inte VA-SYD svara på, bara konstatera att dessa kemikalier finns i
smutsvattnet.
En modern parkeringsstrategi efterlyses. Den som Lunds kommun har presenterat är inte det. Den kan vi slänga direkt i papperskorgen.
Det är bara hundra år sedan Sverige blev en demokrati där folket genom valda ombud i riksdagen styr landet. Flerpartisystemet innebär att också minoriteters intressen tillgodoses.
Men ekonomins globalisering de tre senaste decennierna har lett till att riksdagen förlorat makten över den ekonomiska politiken. Nationalstaterna tvingas in i ett race to the bottom om vilket land som har lägst skatter. Mer eller mindre kriminella skatteparadis har skapats. Finanskapitalet kräver att omfördelande skatter avskaffas.
Den israeliska blockaden av Gaza,
understödd av Egypten, har varit förödande för befolkningen i området.
Det konstaterar FN:s Konferens om Handel och Utveckling (UNCTAD) i en
rapport till FN:s Generalförsamling - “Economic costs of the Israeli occupation for the Palestinian people: the Gaza Strip under closure and restrictions”.
Totalt beräknas ockupationen och avspärrningen ha kostat
palestinierna runt 16,7 miljarder dollar - motsvarande 139 miljarder
svenska kronor. Beloppet år sex gånger så högt som Gazas
Bruttonationalprodukt (GNP) - summan av varor och tjänster - under
2018, eller motsvarande 107 % av Palestinas totala GNP för 2018. Utan
13 år av avspärrning, och tre stora israeliska militäroffensiver,
skulle andelen fattiga i Gaza ha varit 15% mot dagens 56%, och “poverty
gap”, alltså återstående inkomst för att hålla människor över
fattigdomsgränsen, 4,2% i stället för 20%.
Fram till 2007 hade Gaza fem öppna gränsövergångar till Israel,
mot idag endast två - Kerem Shalom för gods och Erez för fotgängare.
Ibland stängs övergångarna helt, och över två miljoner människor är då
instängda på en yta av 365 kvadratkilometer (en fjärdedel av Öland).
Utmed gränsen har israelerna deklarerat mellan 100 och 500 meter av
Gaza som “riskzon”, dit jordbrukare endast kan ta sig till fots och
riskerar att bli beskjutna. Den i Oslo-avtalet överenskomna
fiskegränsen på 20 sjömil har oftast begränsats till 3-6 sjömil -
fiskebåtar beskjuts regelbundet, besättningar arresteras och båtar och
fiskeredskap beslagtas.
Enligt den israeliska människorättsorganisationen Gisha har
Israels försvarsministerium räknat på hur mycket varor som måste
tillåtas föras in i Gaza för att hålla befolkningen vid liv. Alltså hur
långt man kan gå utan att få problem med den internationella
opinionen. Många varor tillåts inte alls. 56 varor klassade som “dual
use” - alltså möjliga att använda såväl civilt som militärt - kräver
särskilt tillstånd i hela Palestina. Här innefattas saker som
civila maskiner, vissa reservdelar, medicinsk utrustning, gödningsämnen,
teleutrustning, vissa metaller och kemikalier, stålrör, optiska
instrument och utrustning för navigation. För Gaza tillkommer
ytterligare 61 varor - inklusive konstruktionsmaterial som betong,
råvaror som trä, insektsmedel, vattenpumpar och mycket annat.
Under åren 1994 till 2018 ökade befolkningen i Gaza med
137%, samtidigt som inkomsten per capita (GDP) sjönk med 37%.
Arbetslösheten har ökat från 22% till dagens 52% - en av de högsta i
världen. Gazas andel av den palestinska ekonomin har sjunkit från 37%
till 18% och investeringarna har nästan upphört. Förstörelsen av
infrastruktur under tre krig har resulterat i att området saknar
elektricitet 18 timmar om dygnet, och nästan allt vatten är otjänligt
att dricka. Under militäroffensiverna 2008, 2012 och 2014 förstördes
värden för över 5 miljarder dollar, mer än 170.000 byggnader och 1.000
industrier raserades helt eller delvis och över 100.000 människor
förlorade sina hem. Mycket har fortfarande, till följd av blockaden,
inte kunnat återuppbyggas.
Baserat på tidigare statistik beräknar UNCTAD att
utvecklingen i Gaza - utan avspärrningar och krig - kunde ha varit
mycket gynnsam: en tillväxt på minst 3,7%, upp till 6,6%, årligen, en
per capita-inkomst på 2.997 dollar eller 105,5% högre än dagens och en
kraftig minskning av fattigdomen genom en så kallad “pro poor-politik” -
som framför allt gynnar de fattigaste i samhället. Den årliga
kostnaden för att eliminera fattigdomen i Gaza kunde ha varit 209
miljoner dollar istället för som nu runt 838 miljoner dollar.
Kraven från UNCTAD är tydliga och självklara
• Ett omedelbart avbrytande av blockaden enligt FN:s Säkerhetsråds
resolution 1860 (2009), innefattande fri handel mellan Gaza och övriga
palestinska områden, grannländer och globalt, fri rörlighet och stopp
för raketattacker och annat våld över gränserna
• Prioriterat återställande av förstörd infrastruktur och etablerande av fungerande flygplats och hamnar
• Åtgärdande av elektricitetskrisen genom uppgradering av Gazas
kraftverk till full kapacitet, säkerställande av bränsle till
kraftverket och konstruktion av en avsaltningsanläggning för att
garantera tillgång till rent vatten
• Möjlighet för staten Palestina att exploatera tillgångarna av olja
och naturgas utanför Gazas kust, vilket skulle säkra en grund för
stark ekonomisk utveckling
När får vi se en svensk regering ställa sig bakom dessa krav och på
allvar göra något för att bryta ockupationen och blockaden av Gaza?
Eller hur länge har man tänkt att den nuvarande situationen skall
bestå?