Inferno
”I som här inträden låten hoppet fara” ropade våra äldre kamrater,
när vi 1944 för första gången gick in genom porten till Växjö Högre
Allmänna läroverk, en tung, gråsvart byggnad nere vid Växjösjön, för att
1944 börja den åttaåriga vandringen genom läroverkets mörka
korridorer, fyra i realskolan och fyra i gymnasiet.
Vi visste inte att det var inskriften över porten till Inferno i
Dantes ”Den gudomliga komedin”. Men åtta år var en evighet, i synnerhet
för oss från landet som skulle tillbringa dem långt från hem och gamla
kamrater i torftiga inackorderingsrum hos fattiga änkor.
Men de åtta åren gick så småningom och vi blev studenter. Och
sedan soldater i 15 månader på kunglig Kronobergs infanteriregemente.
Framtiden var utstakad: nu skulle vi studera i Lund, inackorderade hos andra fattiga änkor. Året var 1954.
Den tidens Lund utgjorde en inskränkt och
tillbakablickande miljö. Ganska nyss hade de nazistiska idéerna varit
rätt allmänt spridda i den akademiska eliten.
Akademikerna blickade nostalgiskt tillbaka till en tid, då
Frans G Bengtsson, den rasistiske gamle reaktionären, idyllikern
Gabriel Jönsson, lyrikern Hjalmar Gullberg, juristen Fritjof Nilsson
Piraten och den världsfrånvände Sigfrid Lindström hade fört spirituella
samtal på Håkanssons konditori. I övrigt ägnade de sig åt förlegade
riter.
Det fanns då ungefär 5000 studenter, flertalet från prästgårdar, herresäten och akademiska borgarhem.
Jag bodde på Bytaregatan, fikade på Håkanssons, åt på
Konviktet, gick på bio, läste litteraturhistoria och vantrivdes. Som
åtskilliga andra studenter.
Så satte jag punkt, avbröt studierna något år, återupptog
dem i Göteborg, läste statskunskap, historia och nationalekonomi för
lärare som socialdemokraten Jörgen Westerståhl och historikern Erik
Lönnroth. Göteborg var en brusande stad och jag bodde mellan hamnen och
Järntorget, så jag hörde ständigt varvens nithammare.
Jag tog min examen, gifte mig och blev folkhögskolelärare.
Att jag skulle undervisa vid något av de unkna odemokratiska gamla gymnasierna var helt uteslutet.
Från mörkret stiga vi mot ljuset
Under 1960-talet urbaniserades Sverige. Industrierna behövde arbetskraft. Jord- och skogsbruk mekaniserades.
Jag bodde i Norrbotten då, var ordinarie lärare på Framnäs
folkhögskola och hade någon sorts lärarlegitimation, undertecknad av
ecklesiastikminister Edenman. Det var annat än dagens kaotiska
legitimitetsbyråkrati.
En folkvandring till städerna hade inletts, och den
uppmuntrades av de statliga organen. AMS tolkades i Norrbotten som Alla
Måste Söderut.
För att göra detta möjligt byggdes en miljon moderna bostäder av hög kvalitet: miljonprogrammet.
Arbetet för att skapa en ny likvärdig demokratisk skola hade
pågått i årtionden. Nu var det hög tid att definitivt avskaffa den
gamla ordningen med folkskolor för arbetare och bönder och läroverk för
överklassen. I centrum för reformverksamheten stod Olof Palme.
I ett skolsystem byggt på likvärdighet behöver man inte
välja skola, annat än av praktiska skäl, som exempelvis en flyttning.
Men i högstadiet och gymnasiet fanns det flera kursalternativ att välja
mellan. Så visst fanns det valfrihet.
Tillgången på en likvärdig skola och ett modernt boende blev
grundförutsättningar för dem som gjorde – eller tvingades göra – det
livsavgörande valet att flytta från hembygden till någon storstad.
Eftersom staten garanterade likvärdiga läroplaner och samma
lärarkompetens överallt, kunde en familj som flyttade från t ex
Arvidsjaur lita på att barnen som gick i tredje, femte och sjunde klass
skulle kunna fortsätta i den nya grundskolan i Vällingby – liksom min
egen familj som flyttade från Öjebyn till Lund.
Jag flyttade för att delta i arbetet att utveckla den nya skolan.
För att få behörighet att undervisa i samhällskunskap hade
ett nytt krav tillkommit: utöver samhällskunskap och nationalekonomi
skulle man också ha betyg i kulturgeografi.
Under vidareutbildningen fick man lön med B-avdrag. Det var
den ekonomiska förutsättningen för vår flytt till Lund. En annan
förutsättning var att vi erbjöds boende - i en modern studentlägenhet
med tre rum och kök i Ulrikedal.
Utbildnings- och bostadspolitik var samordnad på den tiden –
till skillnad från idag när man ideligen improviserar byråkratiska
ingrepp för att rätta till katastrofala fel och bara förvärrar
situationen.
Lund var en annan stad än den jag vantrivts i på 50-talet.
Antalet studenter hade femdubblats. I Ulrikedal samarbetade vi för att
förbättra våra villkor. Vi förmådde Järnåkraskolan att ordna hämtning
av våra lågstadiebarn på grund av trafikrisken. Vi strejkade för att
förhindra en hyreshöjning. Min hyra låg på ungefär 450 kronor per
månad. Vi hade gemensamma utrymmen där vi bland annat tittade på tv
tillsammans. Vi var politiskt och internationellt engagerade.
Vietnamrörelsen var stark och aktiv på många plan.
Kulturgeografin öppnade nya perspektiv. Nils Lewan var en
inspirerande lärare. Jag studerade också ekonomisk historia ur
marxistiskt perspektiv. Till slut genomgick jag ett år på
lärarhögskolan i Malmö, det nya skolsystemets ideologiska flaggskepp i
södra Sverige.
Så fick jag anställning på Heleneholmsskolan, då Lärarhögskolans försöks- och demonstrationsskola med högstadium och gymnasium.
Jag hade många lärarkandidater genom åren.
Skolans upptagningsområde var det socialt utsatta Almgården i östra Malmö, idag ett fäste för Sverigedemokrater.
I början av 70-talet blev jag klassföreståndare för en sjua, 28
stökiga elever med en malmödialekt som jag till en början hade svårt
att förstå.
Jag kom att följa dem sex år, genom grundskola och gymnasium.
Nitton av dem valde nämligen samhällsvetenskaplig linje, och jag blev
deras klassföreståndare också på gymnasiet. Några gjorde andra val, men
jag undervisade dem också. Bara ett par stycken slutade efter årskurs
9. Så tog de studenten.
I början av 90-talet var turen att studera på Heleneholm kommen
till deras barn. Det var den sista generation som fick tillgång till en
likvärdig skola.
Förstörelse utan kreativitet
1985 var ett toppår. Svensk skola var bäst i världen och skulle
så förbli de närmaste tio åren. Men redan hade asociala krafter i
hemlighet börjat undergräva den. Margaret Thatcher formulerade
ideologin: ”Det finns inget samhälle.”
Man beslöt att avskaffa den gemensamma lärarbehörigheten för gymnasium och grundskola.
Den integrerade Heleneholms-modellen måste upphöra. Vi förlorade vårt högstadium.
Flera högt kvalificerade lärare tvingades lämna skolan, som
nu blev en renodlad gymnasieskola. Det var en stor pedagogisk och
social förlust.
Sedan följde katastroferna slag i slag. Under Bildts
moderata regering i början av 90-talet infördes friskolesystemet.
Staten betalade skolpeng till företagen. Med elevpengen blev vinst
skolans överordnade princip.
Så följde dödsstöten för likvärdigheten: kommunaliseringen.
Ansvariga var Göran Persson, S, och Ylva Johansson, V. Som belöning för
stödet blev hon senare socialdemokratiskt statsråd.
Kommunerna började tävla i skolbesparingar. Deras olika förutsättningar sprängde likvärdigheten.
Vi märkte det inte genast. Det var som ett fartyg som
sprungit läck. Svensk skola låg alltjämt i den internationella toppen,
liksom den finska, som imiterat den svenska modellen. Det svenska
skolfartyget läckte. Men Finland valde att hålla fast vid den
likvärdiga skolan och är idag världsledande.
När de nyliberala skolextremisterna, unikt dogmatiska i
världen, kom till makten 2006 var sönderfallet redan långt gånget.
De vidtog snabbt åtgärder för att påskynda det.
I stället för regelstyrning kom målstyrning. Man kunde i
fortsättningen nonchalera krav på skolgårdar och skolbibliotek
Skolpengen, som ersatte kommunernas genomtänkta planering av
skolväsendet, blev det viktigaste verktyget för att skapa den avsedda
segregationen i samhället. Skolornas resurstilldelning blev
oförutsägbar.
Elever och föräldrar fick en osund maktställning i
förhållande till lärare och skolledning. ”Får vi inte igenom vår vilja
byter vi skola.” Lärarna flydde. Allt färre sökte yrket.
Konkurrens om skolpengen ledde till att stora resurser måste avsättas till marknadsföring.
Man lockade med höga betyg samtidigt som man försämrade kunskaperna.
Riskkapitalföretag köpte upp friskolor, inkasserade skolpengar och skickade dem till skatteparadis.
Statliga försök att genom en allt dyrare och mer omfattande
kontrollapparat styra utvecklingen förvärrade lärarnas situation och
misslyckades att nå sitt mål.
Riktig koll har sällan svindlare och det hade inte heller
riskkapitalisterna, det visar John Bauer-koncernens stora konkurs. Men
svindlare är skickliga i att slingra sig undan ansvaret.
Koncernens verkställande direktör Anders Hultin hade suttit i
Utbildningsdepartementet i början av 90-talet och utformat
friskolereformen 1992.
Han fortsatte sin destruktiva verksamhet genom att bilda
propagandainstitutionen Friskolornas Riksförbund, vars vd han blev. Han
hade nära relationer med centrala personer i den borgerliga regeringen
som Anders Borg.
Efter att genom konkursen ha gjort sig kvitt ett skuldberg
på 1030 miljoner, som nu kommuner, lärare och skattebetalare fått ta
över, blir han vd för ännu en friskolekoncern, ”De fria läroverken”,
fyra före detta JB-skolor i Karlstad, Linköping, Norrköping och Malmö.
Se där en riktig svindlarkarriär!
Heleneholmsskolan höll trots det omgivande förfallet hela
tiden hög kvalitet. Därför flyttar den nu till nya påkostade lokaler
på Latinskolan i centrala Malmö.
Eleverna från Almhög och Seved lämnas svikna kvar i den nu fullständigt förslummade Munkhätteskolan,
Den osynliga handen
Nyliberalerna dyrkar ”Den osynliga handen” vars kraft de
främjar genom att frambesvärja människans sämsta egenskaper:
kortsiktighet, vinningslystnad, girighet, egoism, hänsynslöshet.
Konsekvenserna av ”Handens” otyglade framfart ser vi i det kaos den
skapat.
Det blir inte lätt att återupprätta svensk skola. Alltför
många har sugits in i den onda virveln av beroenden och
vanföreställningar. Men det måste göras. Det är det valet 2014 handlar
om.
Till dess får man vara nöjd med det lilla, som att Vipan
kanske åter kan bli en integrerad skola när den tillförs
samhällsvetenskapliga och ekonomiska program efter den segregation som
nyliberalerna drivit fram.