I VB nr 8 kunde man läsa min artikel om liberalismens dolda agenda: ”Liberalismens osynliga hand”.
Samma
dag (7/3) publicerade Sydsvenskan under rubriken ”I osynliga händers
klubb” Lena Anderssons recension av Per Svenssons bok ”Därför hatar
alla liberaler. Och därför har alla fel.” Liberal idédebatt Nr 1/2014.
Samma dag inledde också Folkpartiet sitt landsmöte.
Lena Andersson utgår i sin recension från den amerikanske
filosofen Robert Nozicks ståndpunkt att ”individens negativa
rättigheter, frihet från tvång och våld, faktiskt är oförenliga med
välfärdsstatens positiva rättigheter, rätten att erhålla det som andra
under tvång måste förse en med.”
Robert Nozick menar att individens rättigheter förbjuder nästan
allt, som välfärdsstaten och dess anhängare vill hitta på. Ifall
individen inte äger eller bestämmer över sig själv gör någon annan det.
Margaret Thatcher sammanfattade Nozicks idéer i satsen: Det finns inget samhälle.
Milton Friedman diskuterade och stödde dessa idéer och tillämpade
dem i sin ekonomiska teori, som låg till grund för den nyliberala
politik som har dominerat världen de senaste tre decennierna, men som
möjligen är på väg att försvinna efter de senaste årens ekonomiska
kriser i USA och EU.
Lena Andersson ställer följande tvivelaktiga diagnos
på dagens Sverige: ”I Sverige med sitt 1800-tal av fattigdom och sitt
1900-tal av trygghet genom staten har frihet ingen stark position.
Undersåtarna har tytt sig till både kung och stat som till en klok och
rättvis förälder.”
Hon skriver att ”i vår tid råder konsensus i det offentliga
samtalet kring föraktet för individualism, marknadsmekanismer och
handel med onödiga saker”.
Intellektuellt ärlig och språkligt exakt uttrycker Lena Andersson
det som är liberalismens, eller nyliberalismens, politiska grund.
Staten är huvudfienden och uppgiften för liberal politik är att beskära
dess makt, och då i synnerhet den makt som utövas via beskattning.
Vi ser att den liberala tankemodellen utesluter det som i
verkligheten utgör det största hotet mot ”individens negativa
rättigheter: frihet från tvång och våld”, nämligen det globala (och
lokala) kapitalet.
För visa att hon trots allt är medveten om de argument som visar
att liberalismen är grundfalsk, räknar Lena Andersson upp några av dem,
men återvänder sedan till påståenden som att antiliberaler har en
”vurm för kollektivism och grupprepresentation i stället för
meritokrati”.
Men trots att hon helhjärtat bekräftar sitt medlemskap ”I
osynliga händers klubb” bör man nog avstå från att etikettera henne som
anhängare till den typ av liberalism som Ayn Rand och Annie Lööf
företräder. Lena Anderssons liberalism har en moralisk kärna.
Lena Andersson riktar följande dag (8/3) i en
artikel i DN under rubriken ”Samhällskroppen finns inte” (missa inte
associationen till Thatchers ”Det finns inget samhälle”) ett skarpt
angrepp mot Anders Borg, som i en radiointervju härom veckan yttrade,
att den ugandiska lagstiftningen mot homosexualitet ”ur ett svenskt
perspektiv” naturligtvis var oacceptabel.
Lena Andersson skriver: ”Ett svenskt perspektiv? Lagen är
synnerligen oacceptabel ur ett mänskligt, ett afrikanskt och ett
ugandiskt perspektiv ifall man är ugandier, homosexuell eller afrikan
och förespråkare av individens självägande.”
”Individens självägande”, där har vi det nyckelbegrepp som Lena
Andersson utgår från i sitt tänkande! Från det begreppet härleds
individens rättigheter till frihet från tvång och våld. Ingenting får
kränka ”individens självägande”.
Somliga av er har kanske läst Lena Anderssons
knivskarpa roman ”Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek”. Den
handlar om ett ojämlikt förhållande där mannen sviker och kvinnan
försöker påtvinga honom en kärlek som han inte förmår ta emot. Det är
hennes agerande som klandras som ”egenmäktigt förfarande” i boktiteln.
Det finns en mening i artikeln ”I osynliga händers klubb” som
belyser den etiska innebörden i det juridiska begreppet ”egenmäktigt
förfarande”. Lena Andersson skriver: (man har) ”inte rätt att påtvinga
någon sin dröm”. Den principen gäller i kärlek, men också i
ideologiernas kamp.