Varannan svensk gymnasist går i en gymnasieskola utanför hemorten. I
Skåne är det värre. 60 procent av gymnasisterna i Lund pendlar från
andra kommuner – och tar skolpengarna med sig. Detta till följd av det
system som kallas Fritt val Skåne.
Den elev som inte kommer in i någon av de stora kommunala
gymnasieskolorna med deras valfrihet mellan de nationella programmen
tvingas att gå i något av de små ensidiga frigymnasier som växer upp
som svampar – ofta flugsvampar - ur jorden.
Den som hamnar där kan säga adjö till valfriheten – ofta för
resten av livet. En tredjedel av eleverna lämnar gymnasiet utan
godkända betyg. Skolmarknaden har lurat dem vilse, som räven och katten
gjorde med Pinocchio. Feta fingrar håvar in vinsten. Skattebetalarna
betalar.
Gymnasieminister Anna Ekström pekar på fyra stora skolproblem (DN 12/3)
1 Små kommuner har inte råd att erbjuda mer än några få
nationella program. Ingen valfrihet för de elever som bor där.
2 Utbudet av små gymnasiefriskolor ökar dramatiskt på grund av
den osunda konkurrensen på skolmarknaden. De har inte resurser att
ge fullgod undervisning. Ofta saknar de både bibliotek och
gymnastiksalar. Samtidigt sker ett överutbud av populära program i
starka marknadslägen. Samma utveckling som beträffande apotek.
3 Hemkommunerna saknar möjlighet att ta ansvar för de pendlande
eleverna. De bara betalar skolpengar till de kommuner som tar emot
pendlarna. Marknaden styr.
4 Gymnasieskolans finansiering via skolpeng tar endast begränsad
hänsyn till elevers olika behov och skolors varierande
förutsättningar.
Dessa brister förutsade vi redan när de borgerliga
partierna i Lund år 2007 beslöt att införa skolpengssystemet i Lunds
gymnasieskolor. Nu är problemen uppenbara för alla.
Men samtidigt är Lund en av de privilegierade orter som gynnas av
skolmarknaden. Nu bygger vi det nya Hedda Andersson-gymnasiet och
redan planeras ytterligare en stor gymnasieskola. Vi profiterar på den
skånska landsbygden och utarmar de mindre städerna.
Den svenska gymnasieskolans problem ska nu utredas och ministern
flaggar för att staten kommer att ta ett större ansvar.
Kanske kan vi hoppas att vinststölderna stoppas,
skolpengssystemet avskaffas, det fria valet styrs upp och att staten
tar över efter den destruktiva kommunaliseringen.
PS.
Den som vill ha en mer genomarbetad redovisning av missförhållandena i svensk skola kan läsa Per Kornvalls
Korruption i Sverige (Leopard
2016). Kornvall är medlem av Kungl. Vetenskapsakademins skolkommitté
och oberoende expert på det svenska skolsystemet åt EU-kommissionens
generaldirektorat för utbildning och kultur.
Kornvall behandlar också nyliberalismens och New Public
Managements eroderande inverkan inom andra statliga verksamhetsområden,
främst de som gäller vård och omsorg.