De senaste veckorna har VB kritiserat
Staffanstorps planer att bebygga den vidsträckta åkermarken söder om
Lund. Klostergårdens byalag har letat upp Miljöbalken som stadgar att
åkermark inte får tas i anspråk för bebyggelse annat än för ”väsentliga
samhällsintressen” (MB 3:4). Byalaget hoppas att länsstyrelsen ska
stoppa bebyggelsen.
Men vi menar att MB 3:4 är alldeles för mesig. Alla möjliga
samhällsintressen har bedömts vara viktigare än att bevara åkermarken.
Nu när klimatkrisen och jordens försörjningskris blivit uppenbar för
alla måste skyddet för åkermark, särskilt klass 10, skärpas. Det finns
inga väsentligare samhällsintressen.
Kanske Hanna Gunnarsson kan ta upp frågan i riksdagen.
Staffanstorps tilltag har lett till funderingar om
Lunds kommuns gränser. Vem var det som bestämde att staden skulle ligga i
kommunens yttersta sydvästra hörn och att Staffanstorp skulle sträcka
sig ända ner till Trolleborg?
Det var greve Wachtmeister, upptäckte vi. Han hade stora
markinnehav och var dessutom ordförande i Staffanstorp. Vid
kommunsammanläggningarna 1974 lyckades han driva igenom att Flackarp
och Trolleberg skulle höra till Staffanstorp, trots att Lunds
sakkunnige Nils Lewan på goda grunder hävdade att Knästorp och Flackarp
borde höra till Lund.
Ätten Wachtmeister har i århundraden varit en olycka för Lund. När
Skåne erövrades lät general Wachtmeister den svenska arméns hästar beta
på åkrarna i Flackarp. Bönderna svalt ihjäl. Kungen förlänade
åkermarken till greve Wachtmeister. Och nu tänker hans arvingar göra
storvinst genom att sälja den till stadsbebyggelse.
Vi grubblade också över Lunds snabba
tillväxt. Den sker av nödtvång i norr. I årtionden har vi planerat
Brunnshög med ESS och Max 4. Förtätning som i Klostergården krävs för
att rymma det gröna. Jag upptäckte samband mellan vändpunkter i mitt
liv och folkökningen i Lund.
Till Lund anlände jag motvilligt 1954 efter 450 dagars
värnplikt i Växjö. Studentmössan bar jag aldrig mer. Jag ville inte
leva i denna akademiska bondby med reaktionärt styre och sekteristiska
ritualer, ändå stannade jag två år på Bytaregatan 1. Jag köpte DN för
25 öre och läste den på Håkanssons konditori där jag beställde kaffe
för 1 krona. Mat fick jag som obemedlad gratis på konviktoriet mitt emot
domkyrkan. Där fanns en rödhårig servitris från Staffanstorp. Ibland
gick jag med mina vänner Johan och Anna Klara till Malmö för att se en
film. Vi tog tåget tillbaka. 1956 lämnade jag Lund för alltid, trodde
jag. Lund hade då cirka
35 000 invånare och
3 000 studenter, varav en tredjedel kvinnor.
Jag återvände till Lund med Karin och
våra två barn Martin och Sara 1969. En het julidag tittade vi på
studentbostäder på Norra Fäladen. Överallt pågick husbyggen. Vi
bestämde oss för att vi skulle bo i Ulrikedal.
Antalet Lundabor hade fördubblats: till cirka
70 000. I stället för 1950-talets
3 000
studenter som skulle bli präster, advokater, läroverkslärare eller
akademiker som sina pappor fanns det nu tack vare grundskolan sju
gånger så många:
21 000.
Bland dem var många politiska flyktingar från Chile, Argentina,
Nicaragua, Brasilien, Sydafrika, Palestina, Grekland och Spanien. Redan
i augusti gick jag i en Vietnamdemonstration för att hylla Ho Chi Minh
som avlidit under sommaren. Jag gick tillsammans med Johan och
Anna-Klara som hela tiden bott kvar i Lund. Vi sjöng Befria södern till
ackompanjemang av ett dragspel på stortorget.
Aten var ett härligt demokratiskt torg, stort, alltid fullt,
rökigt, högljutt! På alla ämnesinstitutioner fanns det bokbord med
revolutionär litteratur. Jag studerade bland annat kulturgeografi för
Nils Lewan, men var ännu inte intresserad av gränsdragningen mellan
Lund och Staffanstorp.
Jag stannade 50 år till. Mina barn och barnbarn
studerade i Lunds skolor och på universitetet. Tidsandan förändrades.
När en sondotter utexaminerades som jurist ägde ceremonin rum i
Allhelgonakyrkan och kandidaterna var utstyrda i Gilead-liknande svarta
dräkter.
Idag såg jag i Sydsvenskan att Lunds invånarantal fördubblats ytterligare en gång, från
70 000 till
141 298. Det har tagit 50 år
. Enligt en prognos kan befolkningen uppgå till uppemot
150 000 år 2030. Hur stor är den 2040 och 2050?
Människor behöver inte bara bostad, de måste också ha något att
äta. Åkermark får inte bebyggas. Det gäller globalt – och i Lund.