Så händer det igen. Ett nytt haveri. I fredags fick eleverna och
lärarna på gymnasieskolan Humanus, Fabriksgatan 2, veta att skolan läggs
ner efter terminsslutet i juni. De cirka 70 eleverna i årskurs 1 och 2
måste flytta till andra skolor. Lärarna blir uppsagda.
Från Kristallens entré ser jag Humanus två solkiga vita flaggor
sloka i grådiset framför den lådliknande gula skolbyggnaden medan
enstaka senkomna elever slinker in vid halvniotiden. I bakgrunden
dundrar en grävmaskin och längre bort trafiken på Kung Oskars bro.
I tisdags försökte Humanus vd hindra Kalle Knivilä, SDS, att
prata med eleverna. Rektorn var sjukskriven och hade lämnat det
sjunkande skeppet. På gymnasiemässan förra året ställde en elev frågan
om det fanns risk att skolan skulle läggas ner. Han fick svaret att det
var omöjligt. Lärarna är bundna av tysthetslöften.
Humanus är en koncern med skolor i tolv städer i södra Sverige.
Den ägs av Studieförbundet Vuxenskolan. När den olönsamma skolan i Lund
går till botten återstår elva kommuner att mjölka skolpengar ur till
koncernens vinstkassa.
Utbildningsnämnden i Lund ansvarar för räddningen av de 70 nödställda eleverna och lärarna till andra gymnasier.
Det är så shoppingen på skolmarknaden fungerar, den som saluförs med floskeln ”det fria skolvalet”.
I förra numret av VB som kom ut samma dag som Humanus kungjorde
sin nedläggning beskrev jag vilka konsekvenser ”det fria skolvalet”
leder till.
I det här fallet kan vi summera. 70 elever får sin utbildning
störd och kanske förstörd. 140 föräldrar tvingas ta itu med den
plötsliga kris som drabbat deras barn. 20 lärare måste se sig om efter
ny anställning. De flesta har familj som också drabbas. Lunds
skattebetalare får efter att ha utbetalat åtskilliga miljoner i form av
skolpengar till Humanus-koncernen nu sörja för elevernas fortsatta
utbildning på andra skolor.
För att motstå skolmarknadens substanslösa
frestelser borde eleverna ställa sig följande frågor. Vad vill jag
veta? Vad vill jag lära mig? Vad vill jag kunna? När svaren klarnat är
skolvalet så gott som avgjort. De flesta önskemålen kan tillgodoses i
Lunds kommuns gymnasieskolor.
Då slipper vi skolmarknaden med dess lismande konsulter som
försöker lura till sig eleverna – och skolpengarna - som katten och
räven i Pinochio.
Den som ångrat sitt val av gymnasieskola inför nästa läsår har ännu en chans att välja om!
Utbildningsnämnden måste nu ta hand om elever och lärare från den
havererade gymnasieskolan Humanus, samtidigt som den gör de nödvändiga
förändringar, som omedelbart är möjliga, i avvaktan på att den stora
översynen av hela skolsystemet ska ge resultat. Den handlar om de
nödvändiga förändringar som Philip Sandberg, FP, kallar vänsterpolitik.
PS.
Både friskolor och kommunala skolor korrumperas av marknaden. ”Skoldebatten
borde fokusera på skolornas kvalitet och inte handla om ägandeformen.
Det kvittar om skolan är en friskola eller en kommunal skola. Det
viktiga är att skolan är bra. Det finns bra och dåliga kommunala
skolor liksom det finns bra och dåliga friskolor.”
Med de argumenten brukar friskoleanhängarna försöka styra
debatten bort från det grundläggande problemet i svensk skola. I själva
verket pekar de rakt på det.
Ja, problemet är just att det finns bra skolor och dåliga skolor.
Gapet mellan de bra och de dåliga skolorna vidgas. Skolorna blir allt
mindre likvärdiga. Somliga barn får en bra skolgång, andra en dålig.
Det kallas segregation.
Segregation leder till sämre resultat, både för de starka och för
de svaga eleverna. Förr var våra skolor som Finlands, likvärdiga.
De svenska kommunala skolorna har tvingats in i samma
korrumperande konkurrens som friskolorna. Det gäller att håva in
elevpengar. Att med alla medel, framför allt höga betyg, locka eleverna
och deras föräldrar. Betygsinflationen är inbyggd. Lärarauktoriteten
föröds.