2007-12-06

Bilens herravälde förblir orubbat
av Ulf Nymark

Uppdaterade riktlinjer för gång- och cykeltrafik:
Att separera gångbanor från cykelbanor är dåligt. Det gentemot cykel- och gångtrafik starkt diskriminerande systemet med knapptryckning för att få grönt vid trafikljus är helt är invändningsfritt. Om detta var borgare, socialdemokrater och vänsterpartister helt eniga när en uppdatering av den fyra år gamla pållissin för gång- och cykeltrafik stod på Tekniska nämndens dagordning vid sammanträdet denna vecka.

Från Tekniska förvaltningens tjänstemän fanns ett förslag som i stort sett enbart bestod av redaktionella förändringar i förhållande till gällande riktlinjer som alltså antogs år 2003. Denna pållissi är det dokument som ska styra den fysiska utformningen av GC-banor och miljön däromkring under de närmast kommande åren.
Demokratisk Vänster (som i nämnden representeras av undertecknad) hade för ovanlighetens skull förslags- och rösträtt, beroende på att Miljöpartiets representant hade förhinder.

Nej till återremiss för tillgänglighet
DV föreslog i första hand återremiss av pållissin bland annat för att den beträffande övergångsställen, gångbanors bredd och gångtrafikens separering från såväl cykel- som bilbana skulle anpassas till att svara mot kraven i Boverkets föreskrifter för tillgänglighet och användbarhet för personer med funktionshinder. När detta krav avslogs av nämnden la vi följande fem yrkanden:

Fem DV-yrkanden
1. att även i de fall då gångpassagen ligger i kombination med en cykelöverfart erfordras en separat ramp för gångtrafik i enlighet med Boverkets anvisningar (BFS 2004:15) § 8
2. att systemet med tryckknappar för gående och cyklister successivt mönstras ut. Endast vid friliggande ljussignaler där det inte är möjligt att detektera gångtrafik kan tryckknappar förekomma. GC-trafiken har också här prioritet.
3. att huvudregeln ska vara att vid /GC-banor/ utmed gator och tunnlar ska gångbana vara väl åtskild från bilkörbana och cykelbana. Detta i enlighet med Boverkets anvisningar (BFS 2004:15) § 7
4. att avståndet mellan två cykelparkeringsplatser ska följa samma princip som gäller för parkering av bilar, dvs att avståndet mellan p-platserna ska vara så brett att fordonen inte hakar in i och skaver mot varandra och att utrymme för avstigning och avlastning finns. Cykelställ skall som regel förses med tak där inte utrymmes- eller tillgänglighetsskäl talar emot det
5. att komplettera mål 9 /om GC-trafikanters framkomlighet vid väg- och byggarbeten/ med : Vid bygg- och grävningsarbeten ska byggherrar och entreprenörer åläggas att följa rekommendationer i enlighet med Sveriges Kommuner och Landstings handbok ”Utmärkt! – Säkerhetsanordningar och utmärkning vid gatuarbeten”

Enighet från Moderaterna till Vänsterpartiet
De fyra första punkterna röstades samtliga ner av en majoritet bestående av borgare, socialdemokrater och vänsterpartister, enbart den sista punkten (vars syfte är att komma tillrätta med den rådande nonchalanta - och ofta helt obefintliga - hänvisningen av GC-trafik vid väg- och byggarbeten – till skillnad från den omsorgsfulla hänsyn som tas till biltrafiken) vann nämndens gillande. DV var för övrigt det enda parti som överhuvdtaget hade förslag till förändringar av pållissin.

Fortsatt blandning av gång- och cykeltrafik
Nu har alltså en stor majoritet sagt ifrån att så som cykel- och gångbanor byggs idag, så ska det också vara i framtiden. Gående ska fortsätta att blandas med cyklister. Enda skillnaden mellan gångbana och cykelbana är i bästa fall differentierad beläggning, i näst bästa fall en vit linje och i sämsta fall ingen skillnad alls. I denna fråga har för övrigt Vänsterpartiet gått ifrån sitt sedan lång tid tillbaka uttalade krav på gångbanors åtskiljande från cykelbanor. Och så sent som i fullmäktige i september röstade v för ett DV-förslag om att separering av gångtrafik från cykeltrafik.

Gående tvingas ut på cykelöverfarten
Anmärkningsvärt är också att så många partier struntar i Boverkets föreskrifter om tillgänglighet. Det gäller inte bara frågan om att åtskilja gångtrafik från cykel- och biltrafik. Tillgänglighetsföreskrifternas krav på ramp vid övergångsställen ska som regel inte följas när övergångsstället ligger i kombination med cykelöverfart, menar majoriteten. Rullator-gångare, rullstolsburna, fotgängare med barnvagn ska då tvingas ut i cykeltrafiken för att nyttja cykelbanans ramp. Därmed utsätts såväl gående som cyklister för en kraftigt ökad olycksrisk.

Tryckfrihet för gång- och cykeltrafik
I lundatrafiken i dag diskrimineras gång- och cykeltrafik på många sätt till förmån för biltrafiken. De kanske mest påtagliga orättvisorna är att GC-trafiken vid många trafikljus måste trycka på knappar för att få grönt ljus. Bilister slipper att trycka. Men om nu någon trafikantkategori ska trycka på knappar för att få passera en gatukorsning så är det väl bilisterna! Trafikljusen har enbart tillkommit på grund av biltrafikens behov, inte cyklisters och gåendes. Det enklaste sättet att nå jämställdhet mellan bil- och GC-trafik i detta avseende är, vilket DV alltså yrkade, att införa tryckfrihet även för fotgängare och cyklister.

Bekväma bilparkeringar – och obekväm cykelparkering
En annan diskriminerande punkt är parkeringsplatser för cyklister. Cykelställen är för trånga, cyklar hakar in i och skaver och sliter mot varandra. Det är trångt för av- och pålastning av gods i cykelställen. För bilar ser det helt annorlunda ut: utrymmet mellan de parkerade bilarna är generöst tilltaget, deras flanker går inte in i varandra, de nöts och stöts inte mot varandra och det är lätt att lasta av och på gods. Varför sex partier i Lund tycker att detta är bra tingens ordning är för mej obegripligt.

Bilens herravälde
Sammanfattningsvis: sammanblandningen av fotgängare med cykeltrafik på gång- och cykelbanor kommer att fortsätta. Irritationen och konflikterna mellan dessa de två miljövänligaste trafikslagen kommer att permanentas och öka i intensitet. GC-trafiken kommer även i fortsättningen att vara i strykklass gentemot bilismen. Visst, Lund satsar en hel del på gående och cyklister. Men det sker alltid inom den ram och på de villkor som den ”riktiga” trafiken, dvs. biltrafiken, anses kräva. Bilens herravälde på Lunds gator och vägar är och förblir orubbad och kommer att så förbli under lång tid framöver.
Ulf Nymark
Demokratisk vänster i Tekniska nämnden

PS. Jo, jag vet att pållissi stavas ”policy”. På engelska. Om vi nu ändå ska dras med anglosaxiska ord i officiella dokument menar jag att de borde skrivas med försvenskad stavning. DS

Inga kommentarer: