2008-01-24

Den viktigaste järnvägsinvesteringen i Skåne?
av Ulf Nymark

Centerpartiet har som VB tidigare informerat om, lämnat in en skrivelse till kommunstyrelsen där man föreslår att Lund ska sluta upp med att driva frågan om ett yttre godsspår och i stället ta upp diskussionen med Banverket om att utöka kapaciteten med flera spår genom Lund. Flera spår, även till priset av rivning av Armaturfabriken, är centerns budskap.

Kommunstyrelsen har skickat skrivelsen till Byggnadsnämnden och Tekniska nämnden för att få nämndernas synpunkter innan man tar ställning. Vid ondagens sammanträde i Tekniska nämnden förelåg ett tjänstemannaförslag för nämnden att ta ställning till. Förslaget gick, inte helt oväntat, ut på att Lund ska fortsätta driva frågan om ett yttre godsspår.
Demokratisk vänster hade förberett ett förslag till annat ställningstagande. DV:s yrkande följer nedan i sin helhet.

Yrkande från Demokratisk Vänster
Angående Yttre godsspår
Jag yrkar att Tekniska nämnden beslutar:
att som yttrande över centerpartiets skrivelse beträffande yttre godsspår och fler spår genom Lund avge följande yttrande:
Skrivelsen tar upp frågan om ökad kapacitet på Södra stambanan genom Lunds tätort, en fråga som enligt Tekniska nämndens uppfattning inom en snar framtid måste få sin lösning.
I skrivelsen påpekas att ett yttre godsspår inte är någon lösning på kapacitetsproblemen av den anledningen att det aldrig kommer att komma till stånd. Tekniska nämnden instämmer i denna bedömning, samtidigt som vi dessutom vill framhålla följande:
1 Fler spår söderifrån fram till Lund C kommer med största sannolikhet att behövas även om ett yttre godsspår skulle komma till stånd.
2 Behovet av investeringar i nya spår är stort i Skåne liksom i landet i sin helhet. Sett utifrån lundaperspektiv är investeringar i spårtrafik mellan Lund-Dalby, Lund-Södra Sandby, Lund-Staffanstorp, Lund-Bjärred eller en spårförbindelse direkt från Lunds norra och östra delar in mot Malmö Värnhem betydligt angelägnare än ett yttre godsspår.

Utifrån ett såväl trafikpolitiskt som klimat- och miljöpolitiskt perspektiv bedömer Tekniska nämnden sålunda att ett yttre godsspår förbi Lund måste komma långt ner på kommunens prioriteringslista för spårutbyggnad. Kommunstyrelsen bör därför i enlighet med skrivelsens förslag ta upp diskussioner med Banverket om utökad spårkapacitet genom Lund vid stationen.

Det blev tyvärr ingen längre debatt i frågan. Centern fegade och vågade inte stödja DV:s yrkande. Inte heller vågade man stödja sitt eget förslag fullt ut. I stället yrkade man någonting i stil med att "fokus ska riktas från yttre godsspår till stambanan". Och det är ju förstås ett steg framåt jämfört med kommunens låsning för yttre godsspår - men skrivelsen från centern talar klarspråk på ett helt annat sätt.
Efter en förberedande votering ställdes förvaltningens förslag mot DV:s. Det förstnämnda förslaget segrade med förkrossande majoritet - 8 mot 1 med två röster nedlagda. Det vill säja samtliga partier röstade mot DV:s förslag, utom centerpartiet och en folkpartist som la ner röst i slutvoteringen. (Mp var ej närvarande vid mötet, vilket innebär att DV fick röst- och förslagsrätt).
Är det då kört med att ta upp en realistiskt grundad dialog med Banverket om utökad kapacitet på stambanan fram till Lund från Malmöhållet? Kanske inte. Centern kan nog gaska upp sej igen, och om man ska döma av yttranden över Dv:s förslag i den kortfattade diskussionen kanske i varje fall folkpartiet till att börja med är berett till en förutsättningslös diskussion, möjligen också en del av moderaterna. Socialdemokraterna och vänsterpartiet, i varje fall i Tekniska nämnden, verkar dock i nuläget helt fastlåsta vid det yttre godsspåret som den högst prioriterade järnvägsinvesteringen i Skåne.
Ulf Nymark
Demokratisk Vänster i Tekniska nämnden

Inga kommentarer: