2010-01-28

Jag tvivlar på idrotten av Lucifer

Ja, jag har snott rubriken av Ivar Lo som gav ut en pamflett med den titeln och mycket riktigt blev utskälld. Faktum är att jag tvivlar t.ex. inte på motionsidrotten – jag har gått på Gerdahallen eller någon av dess föregångare så där i 40 år.

Det starkaste organiserade särintresset i landet
Nej, det jag är emot är elitidrotten och närmare bestämt politikernas svansande för idrottsbyråkratin. De senare vill nämligen alltid ha mer pengar och nya anläggningar. Nästan alla pengar idrottsrörelsen får kommer från våra skatter och då tycker man möjligen att Riksidrottsförbundets (RF) ordförandelön kunde vara lite mindre än 770 000. Anslagen brukar de motivera med att de har så omfattande ungdomsverksamhet och att de därvid visar så stort socialt ansvar. Jo, det finns undersökningar om det och det visar sig då att de mycket riktigt tar in många barn och ungdomar i ett år eller så, men sen sparkas de ut när de bästa ska matchas fram och lagen toppas. Och pengarna visar sig oftast gå åt till just elitens (i den här skalan klubbarnas representationslag) träningsläger, matchresor mm. Jag har inte hunnit läsa den, men så vitt jag förstår pekar Tomas Petersons idrottsutredning härom året (”Föreningsfostran och tävlingsfostran.” SOU 2008:59) i samma riktning.­– I mina ögon är RF det starkaste organiserade särintresset i landet, säger Tomas P, professor i idrottsvetenskap med samhällsvetenskaplig inriktning vid Malmö högskola (och i övrigt gammal vänsterman i Lund).

Fria parkeringsplatser, glöm det!
Men politikerna är alltså för fega för att våga säg emot klubbarna, det framgick senast av reportaget från tisdagens diskussion mellan politiker och idrottsföreträdare. Jag fäste mig särskilt vid att företrädare för LUGI Gymnastik ville ha fria parkeringsplatser för ledarna. Ingen politiker tycks ha föreslagit att ledarna i stället borde cykla.

Dyra hallar
Därutöver finns ju alla skandalerna. Hur var det nu med EOS-hallen, var det rimligt att kommunen betalade den? Och den borgen för Victoriahallen som idrottslobbyn drev igenom under försäkringar om att det skulle inte kosta kommunen något? Jag tror att det blev ganska dyrt för kommunen när Lugi inte orkade betala. Och nyss var det den skandalartade fula och tydligen också dåliga Arenan nere vid Södra vägen som kommunen inte har råda att driva men som lurades på stan av idrottslobbyn och glasmästare Paulsson. Och glasmästaren fixade samtidigt ett löfte om att flytta fotbollsplanen på Klostergården. Allt detta gjorde att det blev ingen förnyelse av Lunds badhus som de demokartiskt valda politikerna n med starkt stöd från lundaborna hade bestämt. Nej, Paulsson gillade handboll mer och genom att bläddra i sina sedelbuntar fick han politikerna med sig. Jag säger som Mats Olsson (v) brukar säga: Ska vi låta den som har den tjockaste plånboken bestämma i Lund?
Till det kan man bara foga: så blir det bara när idrottslobbyn får fritt fram.

Inga kommentarer: