2010-02-25

”She wore a yellow ribbon” av Gunnar Stensson

Det gula bandet. Symbol för det amerikanska kavalleriets krig mot indianerna på 1800-talet. Det krig som i själva verket var ett folkmord. Nu symbol för den svenska insatsen i Afghanistan. Svensk patriotism, amerikansk tradition.
Svenska Dagbladet och Expressen driver tillsammans med ett par veteranorganisationer kampanjen ”Det gula bandet” för svenska soldater i Afghanistan. Två av dem stupade härom veckan. Det ledde enligt en opinionsmätning till att stödet för den svenska insatsen ökade.
I det stora anfallet mot staden Marjah som inleddes för en vecka sedan har hittills ett 50-tal civila dödats av Nato-soldater, senast 27 män, kvinnor och barn som färdades i tre minibussar. För dem bär ingen gula band.
För 60 år sedan såg jag en kavalleriwestern av John Ford. Filmen visades på Växjös dåvarande skräpbio Lyran. John Wayne hade huvudrollen. Jag kunde inte föreställa mig att jag skulle bli påmind om den 2010.
Filmtiteln var hämtad från marschvisan ”She wore a yellow ribbon”. John Wayne spelar en överste som stoppade ett krig mot arapahoindianerna. När jag 17-årig såg filmen var jag besviken över att slutstriden aldrig blev av. Musiken fastnade. Jag minns orden i refrängen: ”Far away, far away. She wore it for the soldier who is far, far away.”
Minnet är på många sätt ironiskt. John Wayne förhindrar ett krig. På frågan ”Var filmen bra?” svarade gymnasisten ”Nej tråkig!” Men den måste ha haft fler kvaliteter än det oväntade slutet, eftersom jag ändå minns den.
Vad vi behöver idag är minst av allt någon yellow ribbon-patriotism från 1800-talets indiankrig. Vi behöver tvärtom en prestigelös fredssträvan.
Vi behöver inte någon John Wayne som förhandlare, möjligen en Barack Obama. Kanske blir somliga av dagens svenska 17-åringar besvikna över att slutstriden aldrig blir av, men fred räddar tusentals civila afghaners, många talibaners och några svenska soldaters liv. Fred leder på fredens långsamma sätt till ett bättre samhälle. Krigets väg har prövats i nio år och dessförinnan i sekler.
Fler symboler: Nu har den afghanska flaggan hissats över Marjah, meddelar Al Jazeera. (Jämför stjärnbaneret över Iwo Jima och sovjetflaggan över Berlin under andra världskriget)
Uttalande av krigstrött Marjah-bo: ”Jag har sett både den afghanska flaggan och talibanflaggan hissad över Marjah flera gånger.”

Inga kommentarer: