2014-01-16

Ge en tjuga av Sven-Hugo Mattsson

Under lång tid har jag trott att det bakom de som tigger på våra gator finns människor som tar hand om pengarna och sen försörjer tiggarna och gör en god vinst.
   Sydsvenskan som ibland gör riktigt god journalistik visade, med övertygelse, att så inte är fallet. Tiggarna verkar vara sina egna, men man bor i förfärliga miljöer, även inslag i TV visar detta. Efter sydis artikel lägger jag en tjuga då och då. Men oavsett vad jag gör så har jag dåligt samvete, men samvetet lindras lite. Jag tycker självklart inte att människor skall behöva tigga så här, det är förnedrande. Om jag förstår det rätt är de som tigger EU-medborgare och har under vissa betingelser rätt att vara här under en viss tid.
   Här måste vi sätta press på de länder varifrån tiggarna kommer, EU måste tvinga dessa länder att med reformer se till att deras medborgare har ett skyddsnät, att man skapar jobb och att man bygger bostäder. Behövs ekonomisk hjälp skall EU ställa upp. I lund och andra kommuner måste vi ordna härbärgen så man inte behöver bo i slum.

Bo Rothstein, f. d. vänsterperson i Lund, menar att det är fel att ge pengar till tiggarna, han vill förbjuda det. Jag tror att han är ärlig när han menar att detta måste lösas på ett annat sätt. Men hans argument att man bör kriminalisera givarna är absurt. Han jämför givarna med torskar som köper sex. Skillnaden här är stor, torsken köper sex för att tillfredställa sitt eget egoistiska behov han har och ger blanka fasen i hur hon/han har det. Givaren till tiggaren gör det trots allt av en viss omsorg. Så jag uppmanar er, ge en tjuga då och då om ni har råd, för de flesta är det trots allt inga stora pengar. Jag menar, vad är det för fel att lindra deras akuta nöd? I intervjuer har jag förstått att många av tiggarna skickar hem pengar, många gånger till sina barn. Om många ger en liten skärv, säg gärna allmosa, så har vi gjort deras liv, tillfälligt, något lättare. Men vi måste också diskutera en hållbar lösning.
   Därför är det trots allt bra att Bosse Rothstein tar upp frågan och rör om i grytan så vi får en debatt.

Inga kommentarer: