2014-09-11

Bottennapp: ”Vill du inte ha spårvägar i Lund? Är du rasist?” av Staffan Lindberg

Vad får Veckobladet att ta in Mats Olssons blogg om debatten kring spårvägar i Pingstkyrkan den 1 september? Bloggen använder ”guilt by association” och buntar ihop spårvägs-motståndare och sverigedemokrater till en enad front:
   I bloggen står det: ”Så fort sverigedemokraten yttrade sig applåderade och jublade dessa förfinade borgare, ja, inget av Ekeroths hemsnickrade argument var för billigt och plumpt för att inte publiken skulle uttrycka sitt gillande. Jag kände en iskall vind från 1930-talet svepa genom lokalen, rasisterna och i alla fall delar av det akademiska Lund hade funnit varandra igen.”
   Detta är inte den bild jag fått höra från flera av de som var med på mötet. Applåder för sakliga och förnuftiga inlägg förekom däremot oavsett vem som uttalade dem.
   Många inom vänstern i Lund, nu senast Feministiskt Initiativs talesperson Pernilla West, tycker faktiskt att det är både opassande, onödigt och för dyrt med spårvägar i en så liten och trång stad som Lund med sin medeltida stadskärna. Piratpartiet tycker likadant. Det är alltså en tvärpolitisk fråga.
   En av de ledande i aktionen mot spårvägar i Lund är Sverker Oredsson, historiker som bl a gjort sig känd för att dokumentera det nazistiska inflytandet i Lund under trettiotalet. Han och Agne Gustafsson var de ledande politikerna som lyckades stoppa motorvägsbygget genom Lund på 60-talet. Det är samma stadsskövling på väg nu med de planerade spårvägarna. Läs Agne Gustafssons debattinlägg i Lokaltidningen. Se nätupplagan: www.sparvagsfrittlund.se
   Det är alltså en djupt osann och kränkande sammankoppling som Mats Olsson gör och som Veckobladet för vidare. Jag har själv hjärtat till vänster och tycker det är sorgligt att se hur en så simpel retorik kan få fäste hos vissa i vänstern. Den slår ju ytterst tillbaka mot dem själva.
Staffan Lindberg



Svar från red
Det jag först av allt vill säga är att beslutet att ta in Mats blogginlägg i VB var helt och hållet mitt, Mats själv var inte ens tillfrågad. Ganska slarvigt av mig kan tyckas men Mats är en mångårig skribent och vän till VB så jag tar mig lite friheter ibland.
   Så till sakfrågan. Jag tyckte kanske att det drogs lite väl stora paralleller i texten men att den var så intressant att den platsade i VB. Skälet till mitt intresse var detta:
   Efter all den debatt som varit om Sverigedemokraterna inte minst i den här valrörelsen är det för mig svårt att förstå att vanligtvis sansade personer kan applådera något som sägs av en SD-politiker. När jag i artikeln kan läsa att många av dessa var akademiker i mogen ålder så förstärktes min undran. Att frågan om spårvagn i Lund kan vara så viktig för någon att man är beredd att applådera efter ett yttrande från en politiker som Ted Ekeroth är för mig obegripligt. Jag tycker det visar på en för mig obegriplig brist på förmåga att skilja på stort och smått i politiken. För mig är en spårvagn smått jämfört med SD:s främlingsfientlighet. Sakfrågan för mig är alltså hållningen till SD, inte spårvagnsfrågan. Om jag själv hade ryckt med av mina känslor på ett sådant sätt så hade jag skämts efteråt!
   Jag borde kanske skrivit något av detta i samband med publiceringen. I övrigt anser jag fortfarande att Mats blogginlägg mycket väl platsade i VB. Min rekommendation att följa hans blogg kvarstår, inte minst inlägget den 10 september, "Bruksanvisning för hur man fördärvar sjukvården i Region Skåne".
Göran Persson

Inga kommentarer: