spårvagnar för Lund. Jo, förvisso, men det handlar inte om en
trosbekännelse utan om en praktisk trafik- och stadsbyggnadsteknisk
fråga som rimligen bör diskuteras i samma ljus som andra frågor. Så sker
dessvärre inte, vare sig på anhängar- eller motståndarsidan. Jag kan
inte se att det är så brått om med spårläggningen utan kan tänka mig
andra kollektiva lösningar under några år, men blir förstås beskylld
att medverka till att det ”utvecklas ett bilberoende” på Brunnshög.
Själv är jag en varm vän av spårbunden trafik (och som uppvuxen i
Helsingborg glömmer jag aldrig den underbara linjen mellan Råå och
Pålsjö).Jag är i första hand intresserad av en annan sak nämligen att bryta det dödläge där borgarna med stöd av FNL kan fortsätta Lunds nu nioåriga svältkur under borgerliga budgetar. Men där har Nymark ingenting att säga. Han fastslår helt enkelt att FNL är ett borgerligt parti och därmed är saken klar, de går inte att tala med. Hur kan han vara så säker? Mats Olssons och Hanna Gustafssons förhandlingsskicklighet må vara stor, men vad hjälper det om S och Mp inte kan tänka sig att förhandla med FNL.
Vänsterpartiet är i motsats till S och Mp ett socialistiskt parti i opposition till rådande maktförhållanden. Men V-opposition kan det inte bli tal om, i alla fall inte i Lund ty V är ett styrande parti. Ja, ser väljarna det så i nästa val kan den återstående oppositionen förvänta sig glada dagar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar