2019-06-06

Om kollektivtrafik och Sandinsk ostpaj av Ann

På beställning bakar jag en paj al la Gunnar Sandin. Det är vanlig ostpaj där mjölken bytts ut mot vin och med mycket vitlök och svartpeppar i.
 

Medan doften sprider sig i köket läser jag Metro Report International, som till min glädje fortsätter att komma trots att det är länge sedan Gunnar bidrog i den. Här läser jag om hur utbyggnaden av tunnelbana och spårvagn fortgår i världens städer. Detta nummer var mest om förortsbanor i Kina och Indien, men också i Manilla och Istanbul. Dessutom om en spårvagn i Douala, Kamerun.
   Den roligaste nyheten var att Luxemburg har beslutat att införa gratis kollektivtrafik i hela landet även för turister. För att förmå bilisterna att byta färdmedel satsas stort på kvalitet och punktlighet. På tågen kan man mot en avgift åka första klass.
   I Gunnars anda skriver jag om detta till Veckobladet.

Inga kommentarer: