2022-04-07

Bollhus, klimat och byggande av Ann Schlyter

 

När jag läste fastighetsekonomi på sextiotalet fick jag (under protest) lära mig att en byggnad är rivningsmogen om man kan göra vinst på att riva den och bygga nytt. Jag kom att tänka på det när jag i Sydsvenskan läser: "Bollhuset är i dåligt skick och att rusta upp den gamla hallen är inget särskilt billigt alternativ. För att få ut det bästa av fastigheten kan en rivning av byggnaden bli aktuell, säger stadsbyggnadsdirektör Hans Juhlin."
   Kanske har han rätt, här är det inte enbart pengar utan idrottens miljö det gäller. Jag vet inte. Men jag vet att ur klimatsynpunkt är det alltid bättre att bevara och renovera. Så står det också tydligt i det program för klimatneutralt byggande som byggnadsnämnden förhoppningsvis antar vid sitt möte efter påsk. 

Inga kommentarer: