Onsdagen den 7 december bröt järnvägstrafiken
samman. Tågen stod stilla i hela Sverige. 2022 är det omöjligt att lita
på tågtrafiken.
Före 2006 fungerade tågen Tiderna hölls. Priserna var fasta. Det
var ett planerbart system för resenärerna. SJ skötte underhållet,
utbildade lokförare och hade en reserv av godsvagnar.
Sedan införde den borgerliga regeringen ett marknadssystem.
Lokförare och vagnar saknas just när de behövs. Just in time. Priserna
är helt oförutsägbara. Ofta är det billigare att flyga till Stockholm
än att åka tåg.
Idag trängs 60 tågbolag på det svenska järnvägsnätet. Ulf
Adelsson, M, hade en gång ansvar för järnvägarna. Han uttryckte
förtvivlan över det kaos som skapats. Privata tågbolag tillåts köra på
de sträckor där de tror de kan göra vinst. I många fall ägs de av
utländska stater, till exempel Hongkong.
Det är samma system som drabbade sjukvården när covid
slog till. Just in time. Ett system konstruerat för att inte fungera
när det mest behövs. Det blir stora vinster då, Samma sorts tänkande är
orsaken till en stor del av dagens energikris.
Det har också tillämpats i försvarsorganisationen och
leder idag till högkonjunktur för krigsindustrin. Jordens minskande
resurser satsas på förstörelse
Övergången till tågtrafik är ett centralt
miljömål. Järnvägsnätet måste byggas ut och underhållas. Det går
långsammare i Sverige än i andra länder. Flyg- och vägtrafik måste
minskas. Huvuddelen av alla transporter måste ske på järnvägarna. Men
regeringen vill annat.
Regeringen vill omfördela 750 miljoner från järnvägs-underhåll
till vägunderhåll. Klimat- och miljö-politik svälts sakta ihjäl.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar