2009-05-07

Några bilder till av Göran Persson

När jag var ute första maj för att ta lite bilder av dagens begivenheter så fastnade jag för några som tycktes mig mer talande än mycket av vad som sades i talen denna dag.


En haltande affischtavla från v framför en halvgles s-demonstration. Orättvis bild, eller?

Mycket har sagts och skrivits om ”vänstersammarbetet” inför nästa års val. Visst känns det oftast lika haltande som bilden ger intryck av.



Ett fritt Internet vill i alla fall ungdomarna ha, men vill partierna?
Dock är det ganska stor skillnad på en protest mot IPRED och legaliserad fildelning.

Ett område som behandlades lika i v och s-tåget var synen på hanteringen av nätet, i båda tågen bars dessa banderoller av ungdomar på ett inofficiellt vis. Inga ledande partipersonligheter syntes i närheten av dessa paroller. Här finns uppenbarligen en generationskamp inom alla partier.


Utestängda från partiledarens tal.
En min säger mer än tusen ord.

Den sista bilden som etsat sig fast tog jag inte själv eftersom jag redan från början valde bort Mona Sahlins tal i Stadsparken. Detta gjorde jag eftersom det var det enda från Lunds förstamajfirande som de stora medierna garanterat skulle skildra.
Att Socialdemokraterna skulle välja att hålla tal inomhus en första maj med historiskt fint väder kunde jag inte ens drömma om. Att man dessutom skulle ordna arrangemanget på ett så skandalöst sätt att mer än hälften av de tilltänkta åhörarna varken kunde se eller höra sin partiledare är rent löjeväckande. Har det som tills för några veckor sedan var Sveriges största parti inte hört talas om högtalare och storbildsskärmar? Eller kan det vara så att självförtroendet inom s är så dåligt att man inte trodde på att fler än 300 personer i Lund skulle intressera sig för partiledarens tal?

Inga kommentarer: