2009-12-03

Dummerjöns av Gunnar Stensson

Saga av H C Andersen, tillägnad L-A Jönsson.

Ute på landet låg en gammal gård. En herreman hade två söner som var så kvicka att hälften hade varit nog
Båda tänkte fria till prinsessan som skulle gifta sig med den som kunde tala bäst för sig. Den tredje brodern räknade ingen med. Han kallades Dummerjöns. Men han ville följa med.
De båda äldre bröderna hade hästar, men Dummerjöns fick nöja sig med en get.
Hallå, ropade Dummerjöns. Titta vad jag hittade! Han höll upp en död kråka.
Dumbom! Vad ska du med den?
Den ska jag ge kungadottern.
Sen hittade Dummerjöns en söndrig träsko och till slut lite gyttja som han stoppade i fickan. Alltihop tänkte han ge prinsessan.
När de kom fram till slottet förstummades de kvicka bröderna av spänningen. Prinsessan avfärdade dem.
Duger inte, sa hon
Sen kom Dummerjöns in.
Varför är här så varmt? frågade Dummerjöns.
För att jag steker kycklingar, sa prinsessan
Då kan jag väl få min kråka stekt.
Det går mycket bra, men jag har inget att steka den i.
Men det har jag, sa Dummerjöns och tog upp träskon och la kråkan i den.
Det räcker till en hel måltid, sa prinsessan. Men var ska vi få såsen ifrån?
Den har jag i fickan. Jag har så mycket så jag kan spilla lite.
Och så hällde han lite gyttja på golvet.
Det tycker jag om, sa prinsessan. Här finns tre skrivare och en ålderman, fortsatte hon. De skriver upp allt vi säger. Åldermannen är värst. Han förstår ingenting.
Då måste jag ge åldermannen det bästa! sa Dummerjöns och kastade gyttja rakt i ansiktet på honom.
Det var fint gjort, sa prinsessan. Det skulle jag vilja lära mig.
Så blev Dummerjöns kung, fick en hustru och en krona och satt på en tron, det läste vi i åldermannens tidning – men den är inte att lita på.

H C Andersens saga är mångtydig, därför är den användbar. Barn brukar uppskatta den, i synnerhet när Dummerjöns kastar gyttja.
Många kloka människor heter Jönsson. Reidar Jönsson, till exempel, som skrev Mitt liv som hund, om livet i ett glasbrukssamhälle, Bodil Jönsson, som bistår funktionshindrade med avancerad teknik och tänker om tid här i Lund, Gabriel Jönsson som diktade om Ven och Skåne och förstås L-A Jönsson som medarbetar i Veckobladet.
Gunnar Stensson

Gyttjekastning
Idag kastar Dummerjöns, trots släktskapet, en handfull gyttja på Gunnar Jönsson, S, byggnadsnämnden, för att han tvingat igenom en miljödestruktiv byggplan för bup-området i S:t Lars.
Sen öser Dummerjöns med hjälp av Uppdrag Granskning en hel hink gyttja över den stelt grinande miljöminister Andreas Carlgren, C, för hans satsning på motorvägar och bilism i strid med all miljökunskap.
Slutligen kastar Dummerjöns socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson, M, med hull och hår i en gyttjepöl för hennes jakt på utförsäkrade sjuklingar.
Sen återvänder han till sin prinsessa.

Inga kommentarer: