2010-04-22

Fortsatt förslumning av parker, fortsatt tillväxt av bilsamhället av Ulf Nymark

Vid Tekniska nämndens sammanträde i veckan antogs förslag till budget 2011 och ekonomisk verksamhetsplan för de kommande tre åren. Den borgerliga majoritetens förslag segrade givetvis. Demokratisk Vänster reserverade sig mot beslutet som bland annat innebär fortsatt eftersatt underhåll av det gröna och prioritering av ”det svarta” – dvs nya trafikplatser och bilvägar. (I normalfallet saknar DV rösträtt i nämnden, men eftersom MP-representanten hade förhinder att delta, fick DV rycka in och tjänstgöra).

DVs yrkanden liksom konsekvenserna av de borgerligas beslut i Tekniska nämnden framgår av vår reservation som nu lämnats in.

Satsning på parker, kollektiv-, och gång- och cykeltrafik
Våra yrkanden i kan sammanfattas i fyra punkter:
1. Satsning på att rusta upp kommunens parker, inklusive tillgänglighetsanpassning av lekplatser. Vårt förslag innebär ett tillskott 9,5 miljoner utöver föreslagen s k ram.
2. Satsning på gång- och cykeltrafikens samt kollektivtrafikens infrastruktur – ca 30 miljoner vill vi under de tre kommande åren ska flyttas över från kapacitetsförbättringar för biltrafiken till de miljö- och klimatvänliga transportsätten, inklusive säkra övergångsställen och cykelöverfarter i markplan.
3. Satsning på vattenanläggningar på Klostergården och S:t Jörgens park.
4. Nej till den ”dolda” generella nedskärningen i form av att nämnden ej fullt ut kompenseras för prisökningar.

Borgarna lågprioriterar parkunderhållet
De borgerligas beslut innebär raka motsatsen till detta. Parkernas förslumning fortsätter och accelererar. Enligt Tekniska förvaltningens egna beräkningar krävs 46 miljoner kronor i tillskott för underhåll av parkerna. Förvaltningen föreslog att nämnden skulle begära ett tillskott på blygsamma 4,5 miljoner för parkunderhåll. Detta prutade de borgerliga ner till en begäran om 2 miljoner. Parkskötseln hamnar långt ner på borgarnas prioriteringslista!

Högst på borgarnas lista: stimulans till biltrafiken
Å andra sidan sett står främjandet av en tillväxt i biltrafiken högt, - ja, allra högst upp - på den borgerliga prioriteringslistan. Inte mindre än fyra nya - stora och dyra - trafikplatser vill borgarna bygga, samt minst tre nya ”GC-tunnlar” och en ”GC-bro” (som rätteligen borde kallas ”biltunnlar” respektive ”bilbro”, eftersom resultatet är att biltrafiken får obehindrad framkomlighet och maximal hastighet). Dessutom anslog man pengar till en ny ”Norra halvring” mellan Brunnshög och Norra Fäladen, även detta i syfte att främja biltrafiken.

Flummiga mål
Vi står givetvis också bakom det förslag till mål för Tekniska nämndens verksamhet som S, DV och V gemensamt utarbetat. Borgarna röstade ner vårt förslag utan någon som helst föregående diskussion. Skillnaden mellan de borgerligas mål och de rödgrönas förslag är skillnaden mellan till intet förpliktande flum-mål och mål avsedda att styra verksamheten, vilket faktiskt är, eller i varje fall borde vara, syftet med att sätta upp mål.
Ulf Nymark, Demokratisk Vänster

Inga kommentarer: