2010-05-27

Israels hot mot Ship to Gaza av Ulf Nymark

S-riksdagsledamoten Helén Pettersson i Umeå har ställt en skriftlig fråga till utrikesminister Calr Bildt om Israels hot att använda militära medel för att stoppa Ship to Gaza. Petterssons fråga till Bildt var: Avser utrikesministern att vidta några åtgärder för att skydda detta humanitära initiativ?

Bildts svar
I tisdags lämnade Bildt svar på frågan. Så här lyder svaret i sin helhet:
”Helén Pettersson i Umeå har frågat mig om jag avser att vidta några åtgärder för att skydda initiativet Ship to Gaza.
Låt mig först framhålla att jag delar frågeställarens oro över den allvarliga humanitära situationen i Gaza. Civilbefolkningen har drabbats hårt av den pågående isoleringen. Det är angeläget att humanitära leveranser, inklusive materiel för återuppbyggnad, släpps in.
Europeiska unionen och Sverige verkar för att isoleringen av Gaza ska hävas. Vi har konsekvent framfört budskapet att gränserna omedelbart och utan villkor måste öppnas – och hållas öppna – för humanitär hjälp, handelsvaror och personer.
Jag sympatiserar med det humanitära engagemang som jag förstår ligger bakom den resa som organisationen Ship to Gaza nu genomför. Det är inte regeringens uppgift att ha synpunkter på den metod organisationen valt, så länge svensk lag respekteras. Samtidigt kan konstateras att UD sedan länge avråder från alla resor till Gaza, med anledning av säkerhetsläget.
Jag utgår ifrån att seglatsen till Gaza genomförs med fredliga medel och att den bemöts på motsvarande sätt av israeliska myndigheter. Inte heller arbetet för att häva Gazas isolering vinner på att denna situation utvecklas till en konfrontation.”

Appell till regeringen
Så långt utrikesministern. Den som vill sätta press på regeringen för att den aktivt ska skydda svenska medborgares rätt att färdas på internationellt vatten kan på denna sida skriva under en appell där regeringen uppmanas informera Israels regering om att israelisk lag inte gäller på internationellt vatten och att militärt våld mot fredliga skepp som färdas på internationellt vatten strider mot internationell rätt. Regeringen uppmanas i appellen också att verka för att de svenska medborgarnas rättigheter och säkerhet garanteras.

Inga kommentarer: