Motion till Lunds kommunfullmäktige
I augusti 2010 antog Lunds kommunfullmäktige skärpta mål för utsläpp av växthusgaser i kommunen. År 2020 ska utsläppen ha minskat till hälften jämfört med 1990. År 2050 ska utsläppen vara nära noll, slog fullmäktige fast.
Totalt sett minskar utsläppen, bland annat beroende på ett ambitiöst program från Lunds Energi att gå över till förnyelsebara energikällor.
Transportsektorns utsläpp av växthusgaser, däremot, fortsätter dock att öka. Dessa utsläpp står för drygt 40 procent av den totala mängden. Utsläppstakten har dämpats något av åtgärder som genomförts inom ramen för det så kallade LundaMaTs. Men mängderna CO2 som släpps ut i atmosfären från trafiken ökar trots det.
Lunds kommuns egen Klimatbasutredning påvisade 2008 att det krävs en halvering av den totala sträckan bilresande per invånare för att nå klimatmålen. Det motsvarar en årlig minskning av resandet per bil med en procent. Klimatbasutredningen utgår från direktiven till den nya översiktsplanen, där utsläppen av växthusgaser förutsattes minskas med endast 85 procent till 2050. Som ovan framgår har målsättningen skärpts. Därför måste bilresandet nedbringas ännu mer än vad som angavs i Klimatbasutredningen.
Totalt sett minskar utsläppen, bland annat beroende på ett ambitiöst program från Lunds Energi att gå över till förnyelsebara energikällor.
Transportsektorns utsläpp av växthusgaser, däremot, fortsätter dock att öka. Dessa utsläpp står för drygt 40 procent av den totala mängden. Utsläppstakten har dämpats något av åtgärder som genomförts inom ramen för det så kallade LundaMaTs. Men mängderna CO2 som släpps ut i atmosfären från trafiken ökar trots det.
Lunds kommuns egen Klimatbasutredning påvisade 2008 att det krävs en halvering av den totala sträckan bilresande per invånare för att nå klimatmålen. Det motsvarar en årlig minskning av resandet per bil med en procent. Klimatbasutredningen utgår från direktiven till den nya översiktsplanen, där utsläppen av växthusgaser förutsattes minskas med endast 85 procent till 2050. Som ovan framgår har målsättningen skärpts. Därför måste bilresandet nedbringas ännu mer än vad som angavs i Klimatbasutredningen.
Hur ser det då ut i praktiken? Trots att biltrafiken sålunda måste reduceras kraftigt planerar Lund för en omfattande utbyggnad av kapaciteten i vägtrafiksystemet. I den fysiska planeringen framgår sällan vilka framtida trafikmängder planeringen baseras på. Inte heller framgår det av planerna för vägtrafikutbyggnaden – översiktsplan, fördjupade översiktsplaner, detaljplaner, vägplaner etc – som Lunds kommun beslutar eller yttrar sig över, hur stor trafikökning som kapacitetsutbyggnaden i sig leder till. Det är ju ett välbekant faktum att kapacitetsökningar, dvs nya vägar, nya trafikplatser etc alstrar ny trafik.
Demokratisk Vänster vill därför att kommunfullmäktige beslutar
att Lunds kommun i all planering för utbyggnad av vägtrafikstrukturen måste ange vilka trafikmängder man planerar för, och hur dessa ska kunna minskas för att de lokala klimatmålen ska uppnås.
att Lunds kommun i varje beslutsunderlag för infrastrukturinvesteringar i motorburen vägtrafik inkluderar beräkningar över hur stor trafikökningen blir på grund av kapacitetsutbyggnaden och hur stora utsläppsmängder de ökade trafikmängderna ger upphov till
Sven-Bertil Persson, Demokratisk Vänster
Demokratisk Vänster vill därför att kommunfullmäktige beslutar
att Lunds kommun i all planering för utbyggnad av vägtrafikstrukturen måste ange vilka trafikmängder man planerar för, och hur dessa ska kunna minskas för att de lokala klimatmålen ska uppnås.
att Lunds kommun i varje beslutsunderlag för infrastrukturinvesteringar i motorburen vägtrafik inkluderar beräkningar över hur stor trafikökningen blir på grund av kapacitetsutbyggnaden och hur stora utsläppsmängder de ökade trafikmängderna ger upphov till
Sven-Bertil Persson, Demokratisk Vänster
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar