2011-11-03

Lite glad ändå av Grr

Sällan får man vara riktigt glad.
   Här har jag gått i två år och snart sagt varje vecka väntat på beskedet om Saabs snara och totala nedläggning. I stället har det blivit uppskov på uppskov trots att verksamheten är utdömt av en enig kår av motorjournalister och bilanalytiker. Sist stod hoppet i två omgångar till Vänersborgs tingsrätt.
   Och så blir det fortsatt konstgjord andning. I stället för 2 300 anställda som jag hade hoppats på ska bara 500 få sparken.
   Visst fortsätter journalisterna och analytikerna att tala om alla återstående hinder på vägen, och att de utlovade pengarna inte räcker till att garantera en fortsättning. Och jag tror dem. Men jag vill se en nedläggning nu, inte i en oviss framtid.
   Dock, den svenska bilbranschen är större än Saab Automobil. Lägger man samman besked som kommit de senaste månaderna ser det ut så här:
   • Volvo Personvagnar: fabriken i Uddevalla läggs ner nästa år, alla 600 anställda får gå.
   • Volvo Lastvagnar: 500 är övertaliga.
   • Scania: produktionen konjunkturanpassas och 900 sägs upp.
   500 + 600 + 500 + 900 = 2 500 = hela Saab och lite till. Och sen får vi som vanligt i sammanhanget räkna med multiplikatoreffekterna och underleverantörerna. Jag har inte sett några siffror men minst tusen till torde det bli.
   Volvo Personvagnar går det annars bra för, sägs det. De expanderar, framför allt i Kina. Men det är en våghalsig expansion. 30 miljarder ska satsas på en ny fabrik i Daqing, på en ort i det kinesiska köldbältet utan verkstadsindustriell tradition. En lokaliseringspolitisk satsning med andra ord. Vi som minns Norrbottens Järnverk känner riskerna med såna projekt. En smäll där kan få återverkningar som märks långt ut på Hisingen.
   Volvos marginaler är nämligen inte särskilt imponerande. Största europeiska konkurrenten i premiumsegmentet, BMW, gjorde förra året en koncernvinst på 12 procent. Näst största konkurrenten rodde hem cirka 8 procent. Volvo klarade 1,4 procent. Samtidigt berättas att man förra året gjorde en förlust på 7 400 kr per tillverkad bil.
   Liksom alla i branschen satsar Volvo på eldrift, starkt påhejad av regeringen som betalar en stor del av utvecklingskostnaderna. Svenska Dagbladets reporter som är positiv till satsningen fick prova Volvos elbil vid tre tillfällen. Två gånger fick hon ringa bärgare. Bilen kostar 14 500 kr i månaden att leasa. Elkostnad tillkommer. Ni kan själva räkna ut årskostnaden.
   Lite glad kan man vara ändå.

Inga kommentarer: