2011-11-17

Vårdbolagen inför Domsöndagen 20/11 av Gunnar Stensson

Till VB:s kristna läsekrets.
Evangelium enligt Matteus, 25.

Då skall Jesus säga till vårdbolagen: ”Sannerligen säger jag eder: Gå bort ifrån mig I förbannade! Ty jag var nödig och ni lät min blöja flöda över; jag var smutsig och ni tvättade mig icke; jag var sjuk och ni vårdade mig icke; bostadslös och ni gav mig ingenstans att bo; frusen och ni gav mig inga kläder: tvångsomhändertagen och ni besökte mig icke.”
   Då skola vårdbolagen svara: ”Herre, när såg vi dig nödig eller smutsig eller sjuk eller bostadslös eller tvångsomhändertagen och tjänade dig icke?
   Då skall han svara dem och säga: ”Sannerligen säger jag eder: Vad helst I icke haven gjort mot en av dessa mina äldsta syskon, det haven I ej heller gjort mot mig.”

Inga kommentarer: