2012-03-01

Pensionerna är inte jämställda av Sven-Hugo Mattsson

Jag skall nedan komma med förslag hur vårt pensionssystem kan bli jämställt, inte jämlikt alltså. Jag tycker att det skall finnas morötter i systemet i den meningen att den som betalar in mest också skall ha mest, med ett undantag. Det måste finnas en premie för den som föder barn, kvinnor, och för de som tar ansvaret för barnens uppväxt.
   Låt mig först konstatera att de absolut flesta män har goda och tillräckliga pensioner, om man gör ungefär som jag föreslår så löser man också för de män som nu har låga pensioner. Med mitt förslag får vi ett helgjutet system, vilket i och för sig inte innebär att alla är nöjda. Men det kostar, så klart, det finns inga genvägar. Det finns ingen som nallar av våra pengar.

Inte jämställt
Jag kan höra två invändningar mot att kvinnor skall få ut lika mycket pension som männen. Ett är att kvinnor blir äldre och därför kompenserar det faktum att månadspensionen är lägre, kvinnor får nu ut ungefär 75 % av vad männen får. Argumentet håller inte. Då kan man lika väl tycka att högutbildade skall få lägre pensioner än lågutbildade. Medan kvinnor blir fyra år äldre än män så blir högutbildade fem år mer. Ännu större skillnad är det mellan rökare och icke rökare, men inte kräver vi att icke rökare skall ha mindre i pension.

Kontrakt mellan generationerna
Ett annat argument är att männen betalar in mycket mer i avgift. Det argumentet skall jag pulvrisera. Pensioner är ett kontrakt mellan generationer, det är inte de pengar man betalar in under sin aktiva tid vi använder nu, de pengarna är borta, de gick till våra föräldrar.
   De pengar pensionärerna lever på nu är de pengar som betalas in nu. Det är därför vi har en broms i systemet, det finns inga genvägar här heller. De som arbetade under en mäktig hög konjunktur kan inte hävda att det är dessa pengar vi skall få ut nu. Utgångspunkten är dagens ekonomi, faller ekonomin måste pensionerna sänkas som det gjordes 2010 och 2011.
   Ett pensionssystem kräver alltså barn och barnbarn. Så ger vi de som föder och tar huvudansvaret lägre pension. Det är helt enkelt bisarrt.
   Lösningen är att en del av pensions- avgiften reserveras för dem som tar ansvaret för barnen, precis som en del av våra skatter reserveras för barnbidrag. Jag tror dock inte man skall sänka pensionerna för någon, det finns knappast förståelse för det. Min tanke är att man höjer pensionsavgiften med 1,5-2  % och reserverar dessa pengar till dem som tagit ansvar för barn. Jag tror att dessa pengar skulle räcka till en tusenlapp per barn. Dessa delas sen mellan barnens föräldrar i förhållande till hur man tagit ut föräldraledigheten. 3000 kr mer i pension för den som har fött tre barn och helt tagit ansvaret. Inte mycket, men man skall tänka på att många kvinnor bara har runt 10.000 kr i pension och där är det en god höjning.

Hon har 8.000 i pension
Hon är 78 år. Hon har 4.000 kr i hyra. Trots den här bilden anser man att hon skall betala 1.600 kr i skatt. Vi har här säkrat en rundgång, eftersom hon bara har 2.400 kr ut när skatt och hyra är betald måste hon ha hyresbidrag. Förmodligen får hon gå till socialen när hennes tänder går sönder. Så behöver en person som slitit hela sitt liv gå med mössan i hand för att leva ett ekonomiskt gott liv. Det bisarra i detta är att hon fött och tagit hela ansvaret för fyra barn. Barnen föddes på 50-talet, när det inte fanns barnomsorg och pappamånader inte ens diskuterades. Pensionärer lever alltså på de pengar som nu betalas in. Hennes fyra barn och sex barnbarn är ute och arbetar och betalar nästan 50.000 kr i månaden i pensionsavgifter. Till henne anses det dock bara finnas 8.000 kr i pension. Bisarrt, bisarrt, bisarrt.
   Lösningen på detta, att vi måste höja de lägsta pensionerna, bör gå över statskassan, som det gör nu. Jag tycker ingen pensionär skall ha under 10.000 kr och då menar jag netto.
   Om man gör så innebär det ett lyft för ovanstående person 3.400 kr från 6.600 till 10.000. På den inkomsten kan hon leva förhållandevis bra utan att gå med mössan i hand.
   Vad skulle detta kosta, svaret är: inte mycket! Alla har ju inte så låg pension, så alla behöver inte 3.400 kr mer för att få en inkomst på 10.000 kr. Låt mig konstatera att om de 300.000 som har lägst pension skulle få 2.000 kr mer i månaden skulle det kosta oss 7.2 milliarder. Med tanke på att hyresbidragen skulle minska vill jag påstå att detta är en skitsumma. Nettosumman skulle bli ungefär lika mycket som kostnaden för sänkt moms på krogen. Jag konstaterar att det finns olika prioriteringar.
   Jag har i en tidigare artikel här i VB, förslagit att pensionsavgiften skall öka från 18,5 till 25 %. Detta för att säkra att vi får tillräckliga pensioner trots att vi blir äldre. Nu föreslår jag ytterligare 1.5 -2 % procentenhet för att göra systemet jämställt. Visst, det är kanske tufft, men det finns inga genvägar. Den allmänna pensionen är ett slutet system, det finns ingen som skor sig på någon annan.
   Vill vi ha ett goda pensioner får vi betala för det!

Inga kommentarer: