2014-09-25

Sex timmars arbetsdag! av Gunnar Stensson

Malmö kommun bör... införa sex timmars arbetsdag i den egna verksamheten. Det är ett sätt för Malmö kommun att jobba för mänskliga rättigheter som hälsa, fritid och rätten till arbete med sunda och goda arbetsvillkor.
   Så skriver Linda Hiltmann och Katerin Mendez, F!, nyvalda ledamöter i Malmö kommunfullmäktiga. Sydsvenskan den 16/9.
   Det är förstås inte bara F! som driver kraven på sex timmars arbetsdag och mänskliga rättigheter utan också V, MP och stora delar av S.

Mats Skogkär, Sydsvenskans alltid vaksamma bandhund, avger omedelbart ståndskall. Hör bara:
    ”Att ekonomi inte är F!s starka sida är däremot inget missförstånd. F!s mål är att minska både produktion och konsumtion (en självklar nödvändighet på ett jordklot med sinande resurser, VB:s anm)... Arbetstiden i kommunal verksamhet ska sänkas till sex timmar med bibehållen lön. Alla anställningar ska vara fasta och på heltid. Löneläget ska höjas generellt, bemanningen ökas. Medborgarlön ska införas på prov. Kollektivtrafik ska vara avgiftsfri.” SDS 23/9.
   För Mats Skogkär är ekonomi ”den neoliberalt inspirerade så kallade nödvändighetens politik som är dikterad av den Europeiska centralbanken och Angela Merkel i förening” (formuleringen lånad från Carsten Jensen, SDS 21/9).
   Det är just det ekonomiska systemet som orsakar sociala klyftor i Sverige som i alla Europas länder och omöjliggör nödvändiga reformer. Vi kräver en annan ekonomisk politik.

Lika dum och inskränkt, fast kanske inte lika aggressiv, var jag också när femdagars-veckan infördes för lite mer än femtio år sedan. Jag undervisade i svenska, historia, samhällskunskap, geografi och gymnastik på Axevalla Folkhögskola utanför Skara. Dessutom var jag föreståndare för en paviljong med 20 kvinnliga elever. Ett antal stränga regler gällde.
   Anders Schmidt, den blivande FP-politikern och EU-parlamentarikern, var son till skolans rektor Torsten Schmidt och kilade omkring mellan skolbyggnaderna.
   En stor andel av eleverna planerade att utbilda sig till sjuksköterskor, poliser och småskollärare. Inträdesproven till utbildningarna ägde rum efter vårterminens slut. Undervisningen styrdes i hög grad av tidigare inträdesprov som vi hade tillgång till. Många av våra elever kom in; de utgjorde en begåvningsreserv med stora ambitioner. Jag träffade senare såväl poliser som sjuksköterskor som jag undervisat i svensk grammatik.
   Under hela min skoltid som elev och lärare hade vi jobbat sex dagar i veckan, ofta till fram på eftermiddagen på lördagarna. Jag hade svårt att se hur det kunde vara annorlunda.
   Femdagarsveckan infördes i svensk skola i samma veva som grundskolereformen. Femdagarsveckan gällde inte bara skolan. Alla skulle få fria lördagar.
   På Axevalla hade vi ambitiösa kursplaner, i princip samma som i den dåtida realskolan och samma som kom att gälla för grundskolans gymnasieförberedande linje. Skillnaden var att vi skulle klara av dem på två läsår i stället för fyra eller fem.
   Femdagarsveckan innebar att vi skulle förlora en arbetsdag och ett läxtillfälle i veckan. Det skulle bli stressigare. Undervisningens kvalitet skulle sjunka. Eleverna skulle få mindre chans att klara proven.
   Man försökte locka oss lärare – och alla andra – med att vi skulle få behålla lönen trots att arbetstiden minskade. Nåja, för en elevhusföreståndare i Axevalla folkhögskola fanns ingen fritid.
   Vi var misstänksamma. Hur skulle det gå med löneutvecklingen i framtiden? Var fanns ansvaret för svensk ekonomi? Ansvaret för skola, sysselsättning, produktion, handelsbalans?
   Ni känner väl igen Mats Skogkär? Många var Mats Skogkär när femdagarsveckan skulle införas.
   Hur det gick? Folkhögskolan anpassade sig lätt. Grundskolan, inklusive femdagarsvecka, höjde markant utbildningsnivån i Sverige. Vi började säga du i klassrummen. Produktion, export, sysselsättning och lön ökade snabbt. Några år senare stormade begåvningsreserven in på universiteten och friskade upp den unkna atmosfären i till exempel Lund.
   Svensk skolas kvalitet höjdes kontinuerligt – tills kommunaliseringen och friskolorna med det fria valet, skolpengen och riskkapitalbolagen började rasera den – och stänga ute den nya begåvningsreserven i de svenska förstäderna.
   En ny demokratisk skolreform är nödvändig.
   För femtio år sedan var jag lika dum och inskränkt som Mats Skogkär, som för resten inte ska bära dumstruten ensam. Han skriver ju bara detsamma som Anders Borg, Annie Lööf, Jan Björklund och Göran Hägglund har upprepat i veckor och månader.
   Nu måste vi komma vidare! Sex timmars arbetsdag kan vara ett första steg.

Inga kommentarer: