Det finns fortfarande händelser och företeelser
från andra världskriget som är värda att lyftas fram. Jag undrar om
någon av Veckobladets läsare hört talas om Öresundsspärren. Inte
undertecknad i varje fall. Men nu finns en bok i ämnet med undertiteln
”Den svensk-tyska ubåtsspärren i Öresund 1940 -1945”. Det är
Veckobladet mångårige krönikör Sten Henriksson (”Lucifer”) som beskrivit
hur Sverige i samarbete med den i Danmark sedan 9 april 1940
befintliga tyska ockupationsmakten lade ut kraftiga avspärrningsnät i
norra delen av Öresund för att hindra utländska, läs brittiska, ubåtar
att ta sig in i Östersjön. Det ”neutrala” Sverige hjälpte nazityskland
att förvandla Östersjön till ett tyskt innanhav. Sveriges agerande
handlade inte om nödtvång. Tyska marinofficerare berömde sina svenska
kolleger för att Sverige så tjänstvilligt och snabbt gick de tyska
önskemålen till mötes.
Sten som själv är bördig från Helsingborg och före detta kustartillerist gör en noggrann studie baserad på mångåriga och gedigna arkivstudier. Hela förloppet, minering av sundet och uppbyggnaden av kustartilleribatterier på kusten och nätet som inhandlas i Tyskland och läggs ut i samverkan mellan svensk och tysk militär beskrivs ingående. Ubåtsnätet blir för författaren en symbol för Sveriges nära anknytning till Tyskland under krigets inledningsskede, ett flagrant avsteg från Sveriges deklarerade neutralitetspolitik. Förutom de närapå nördiga tekniska och militärpoliska beskrivningarna finns en mycket intressant analys av säkerhetsläget i landet under och efter kriget. Östersjöns grindvakt, Öresund, sätts in i sitt sammanhang, Öresundstullen, första världskriget och dåtidens samarbete med Tyskland berörs. Sten resonerar kring många viktiga frågor. Hur nära var Sverige att dras in i kriget? Hur såg Sveriges beredskap ut när tyskarna intog Danmark och Norge 1940?
Sten som själv är bördig från Helsingborg och före detta kustartillerist gör en noggrann studie baserad på mångåriga och gedigna arkivstudier. Hela förloppet, minering av sundet och uppbyggnaden av kustartilleribatterier på kusten och nätet som inhandlas i Tyskland och läggs ut i samverkan mellan svensk och tysk militär beskrivs ingående. Ubåtsnätet blir för författaren en symbol för Sveriges nära anknytning till Tyskland under krigets inledningsskede, ett flagrant avsteg från Sveriges deklarerade neutralitetspolitik. Förutom de närapå nördiga tekniska och militärpoliska beskrivningarna finns en mycket intressant analys av säkerhetsläget i landet under och efter kriget. Östersjöns grindvakt, Öresund, sätts in i sitt sammanhang, Öresundstullen, första världskriget och dåtidens samarbete med Tyskland berörs. Sten resonerar kring många viktiga frågor. Hur nära var Sverige att dras in i kriget? Hur såg Sveriges beredskap ut när tyskarna intog Danmark och Norge 1940?
Sten Henriksson: Sviktande neutralitet, Öresundsspärren. Carlssons förlag 2017
Sten Henrikssons bok sträckläste jag med stor behållning. Den lyfter fram ett stycke historia från andra världskriget som aldrig varit särskilt känd och med den som utgångspunkt har jag fått en ny inblick i miltärpolitiskt tänkande och om svensk neutralitet. Och ännu några argument mot svensk NATO-anslutning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar