Politikerna i Staffanstorp vill ha ett kraftfullt byggande av bostäder på åkermarken på Staffanstorps sida av Höje å.
Moderaternas talesman i Lund, Christer Wallin, håller med. ”Lunds
Södra måste trafikmatas från mindre än ett håll” säger han. ”För att
trafikverket ska vara fullt nöjda med Lunds Södra.” Det låter som
tvångsmatning.
Ett kraftfullt byggande på åkermarken i Staffanstorp på Höje ås
södra strand förutsätter att Åkerlunds och Rausings väg förlängs till
väg 108.
I så fall måste inte bara en stor järnvägsbro byggas över Höje
å, utan bredvid den också en landsvägsbro för tung trafik. Det kommer
att påverka naturen kring ån mycket negativt. Om avsikten är att öppna
för ”ett kraftfullt byggande” längs vägen drabbar det åkermarken. Nu
bor ingen på åkermarken söder om Höje å.
Lunds Södra, eller som vi kallar den, Klostergårdsstationen, är
inte den närmaste stationen för Staffanstorpsborna. De som faktiskt bor
närmast, de i Flackarp omkring Flackarpsmöllan, vill inte få sin miljö
fördärvad.
Det är andra intressen än omsorg om staffanstorpsborna som styr.
Staffanstorpsborna har faktiskt en helt egen station vid samma höghastighetsspår som Klostergårdsstationen: stationen i Hjärup.
Den håller just nu på att anpassas för höghastighetstågen genom
en genomgripande ombyggnad av stationsområdet. Satsa på den,
Staffanstorpspolitiker, och parasitera inte på Lund!
Bredvid station i Hjärup finns mark väster om järnvägen att
utveckla. Hjärup har ständigt behandlats styvmoderligt av politikerna i
Staffanstorp, kanske för att det är den enda ort i kommunen som har
förutsättningar för utveckling.
Stationen i Hjärup ligger dessutom nära den snabbt växande orten Lomma. Se till att öka tillgängligheten för Lommaborna!
Uppgiften för Lunds politiker är att bygga och
integrera en helt ny stadsdel invid Klostergårdsstationen på den mark
som nu äntligen ska frigöras från Södra företagsområdet och Källby
reningsverk. Håll er till den och låt er inte förledas av inviterna
från Staffanstorp!
Åkermarken söder om Höje å är tom på människor. Det är bra. Vi trivs
bäst i öppna landskap. På åkermarken odlas livsmedel. Den ska inte
utnyttjas för fastighetsspekulationer.
Den odlade jorden i Sverige har halverats på hundra år. Vi står
inför en klimatkatastrof. Gustav Fridolin kallar utbyggnaden av
höghastighetstågen ”århundradets klimatinvestering”. Det vore absurt om
den klimatinvesteringen ledde till omfattande miljöförstöring av
landskapet kring Höje å!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar