2019-03-21

Återfunnen tid av Gunnar Stensson

När jag besökte Gleerups efter bokrealisationen var det första jag fick syn på en ny bok av Lotte Möller som hette Om bin och människor. Båda ämnena intresserar mig. När jag bläddrade i den fick jag upp ett färgfoto av Sveriges enda museum om biodling, som enligt texten ligger i ett torp i Uppvidinge. Plötsligt fördes jag till en annan tid, en annan plats. 1940-tal, östra Småland. En känsla av svindel fick mig nästan att tappa balansen.
   I torpet som nu är biodlarmuseum bodde en lantarbetare som hette Ruben. I stugan bredvid – den syns inte på fotot - bodde Karins morföräldrar som var bönder. Jag hjälpte ofta till med höbärgning och vedkapning. Någon gång var Ruben med.
   Sveriges enda biodlingsmuseum ligger visserligen i Uppvidinge kommun, men egentligen i Älghults samhälle i en by med tre, fyra hemman som heter Gamla Älghult.

Inga kommentarer: