2019-03-21

Köttkonsumtionen minskar av Sven-Hugo Mattsson


Jag noterar, som vegaterian, med tillfredställelse, att den svenska köttkonsumtionen minskar. För andra året i rad! Minskningen är inte stor, 2,2 kg, från 85,5 kg till 83,3 kg. Men det är dock en minskning och det är viktigt. Köttet är en av de källor som ger upphov till växthusgaser, metan. Minskningen är dock bara en vattenpuss i de stora oceanerna.
   Köttproduktion, särskilt nöt, kräver enorma resurser. Den kräver 50 gånger mer vatten än sojabönor, 100 gånger mer än vete och 200 gånger mer än potatis. Köttproduktionen kräver också betydligt mer areal än vegetabilier. En sak att tänka på med tanke på den goda jorden som omger Lund.
   Jag känner också igen siffrorna med tanke på att de människor jag känner, i allt högre grad är vegatarianer, numera känner jag också en som är vegan. Det är annat det än när jag själv blev vegatarian för drygt 40 år sedan, då var jag rätt ensam.
   Så jag hoppas att trenden mot allt mindre kött håller i sig. För övrigt frågar jag mig: vilken rätt har vi att döda djur för att äta? Just veganerna visar att vi överlever på vegetabilisk kost.

Inga kommentarer: