2009-09-10

Simrisbanan: ingen självklarhet av Gunnar Sandin

På senaste kommunfullmäktigemötet antogs enhälligt en s-motion med krav på en utbyggnad av Simrisbanan.
Till den begränsade verkan det hava kan. Kravet riktas primärt till Banverket och där torde man vara tämligen avtrubbad. Lund är inte precis den enda kommunen som hör av sej i liknande ärende. Vi har nyss läst om Trelleborg och Vellinge som enligt nuvarande planering inte får sin pågatågsanpassning av Kontinentbanan i rimlig tid trots att man förklarat sej villigt att skjuta till ett antal miljoner.
Det positiva är förstås att alla partier numera är tågvänner. Fast ofta tämligen oreflekterat, och det är lätt att önska sådär ut i luften, plussa på med ett yttre godsspår när man ändå är igång.
Därför var det roligt att höra och läsa Demokratisk vänster och dess mer nyanserade syn. Visst är diagonalen till Kristianstad viktigare ur ett regionalskånskt perspektiv! Den har som Ulf Nymark påpekat ett större befolkningsunderlag och den kan avlasta stambanan. Ett hinder för förverkligandet är de orealistiska kraven från kommunerna Hörby och Kristianstad men även från Lund, som inte vill ha någon avgrening på hitsidan kommungränsen.
Men om vi tillåter oss lite kommunchauvinism bör Simrisbanan prioriteras. Det handlar ju om att ge en klimatacceptabel kollektivförbindelse åt ett par av kommunens större tätorter, Dalby och Veberöd.
Det gäller alltså en återuppbyggnad (och elektrifiering mm) av en del av gamla Malmö–Simrishamns järnväg som miste persontrafiken 1970 och sen i etapper revs upp till Staffanstorp.


Nedläggningen var olycklig. Men en fullständig återuppbyggnad är inte självklar. Simrishamn och Tomelilla har redan pågatåg till Malmö via Ystad, och det är svårt att se hur dessa avfolkningsorter ska kunna fylla frekventa avgångar på två mer eller mindre parallella linjer. Men inte bara det. Deras och Region Skånes vision är att tågresan Simrishamn–Malmö ska gå under timmen. Eftersom linjen både trafikmässigt och ekonomiskt inte kan bära mer än ett tågsystem innebär det få uppehåll. Inget tågstopp i Björnstorp alltså, bara ett stopp i det långsträckta Veberöd som skulle behöva två.
I en fossilfri framtid är det befogat att lägga spår hela vägen till Tomelilla/Simrishamn. Tills vidare bör banan sluta i Sjöbo. Då behöver den inte ha samma hastighetsstandard, kan ha fler hållplatser, blir billigare att bygga och därmed lättare att förverkliga. Fast utan rejäla tillskott från kommunen lär det inte gå, inte ens med en aldrig så rödgrön regering. Den inriktningen skulle Lunds kommun kunna ha.

Inga kommentarer: