2010-04-08

Kanske rött och grönt ändå är rätt färg i år?
av Lars-Anders Jönsson

I dag torsdag var det så dags att pröva fiskelyckan. Kustfiske efter öring är tillåtet från 1 januari men jag är numera för bekväm för att ge mig ut när vinden är kall och stenarna täcks av is. Jag tog mig till Hörte, nedanför Skurup, och vinden och vågorna var lagom för ett försök. Drog på mig vadarna och allt annat som behövs och så var det bara att kasta. Det låter kanske tokigt men jag hade inte väntat mig någon fisk tillbaka. Mycket av värdet ligger i att komma ut till sjön och få andas in det som hör havet till. Döm till min förvåning plötsligt var det något tungt på linan. Höjde spöet och kände att det var något som stretade emot där ute. Långsamt och i etapper vevade jag in linan så att fisken tröttades ut. Fick in den i håven och sedan ett fast tag bakom gälarna så var den min. Det jag fått upp var en fin havsöring på 64 cm och med vikten 3,4 kilo. Efter en stund gick jag ut igen och gjorde några förströdda kast. Det är roligt och spännande att fiska men det finns ingen anledning att ta upp mer fisk än man behöver. Utflykten avslutades med kaffe och medhavda mackor.
Förresten, öringen tog på ett 20 g gnosjödrag i rött och grönt. Kanske rött och grönt ändå är rätt färg i år.

Inga kommentarer: