2010-04-08

RUT-avdrag för rena gångbanor av Ann

I Efter Arbetet nr 13 har Röde Orm undersökt i vilken utsträckning politiska journaliser använder sig av RUT-bidraget. Många namngiva högavlönade mediachefer får upp åt 50 000 i Rutavdrag. Heidi Avellan i Sydsvenskan och många andra lovordar en subvention som de själva drar nytta av.
Tänk om Veckobladet går in i Skatteverkets offentliga uppgifter och undersöker Lundavänstern? Det är bäst att förekomma och erkänna: Jag kommer att få ett Rut-avdrag! Ändå har jag argumenterat stark emot detta ekonomiska stöd åt folk, som inte vill ta hand om sin egen skit och inte kan hålla rent omkring sig.
Hur kan jag då själv?? Jo, jag är husägare, och husägare ansvarar för att gångbanan utanför tomten är sopad, plogad och sandad. Man kan bli ersättningsskyldig med stora belopp och någon ramlar oh blir invalidiserad. Som väl är finns det ett sätt att undgå denna stressande risk – man upprättar ett avtal med kommunens renhållningsverk att de mot betalning plogar och sandar och övertar ansvaret.
Så fick jag för ett år sen ett brev från Renhållningsverket där det stod att jag bara behöver betala en del av jobbat om jag meddelade att jag vill ha RUT-avdrag. Jag är ju inte rigid i mitt motstånd; jag har alltid varit tveksam de krav på idealism som ligger i kritiken av folk som utnyttjar förmåner de har rätt till, även om de varit emot att den rätten infördes. Så jag kryssade ett Ja tack. Och jag tror i stort sett alla villlaägare gör så.
Så när borgarna triumferande presenterar statistik över hur breda befolkningslager det är som får nytta av RUT-avdraget, så tänk på att många av dessa är villaägare, som inte får mer hjälp med städningen än tidigare, men som forsätter att anlita kommunen för rengöring av gångbanan.

1 kommentar:

Mats Olsson sa...

Hej Ann,
jag tog mig friheten att utnyttja din historia i min blogg.
http://olssonbetalar.blogspot.com/2010/04/en-historia-om-rut.html
Hälsningar
Mats