Lärarnas Riksförbund:
”Valfriheten har sänkt kvaliteten i skolan”
Så här skrev Metta Fjelkner den 16/12:
”Det finns ett ord som, oavsett sammanhang, väger tyngre än likvärdighet, nämligen valfrihet.
Det har handlat om att politikerna på lokal nivå själva får välja hur de vill sköta skolan (Tolvåkerskolan i Kävlinge), att politiker och ägare ska få välja om de vill lägga ut undervisningen på entreprenad eller inte, att föräldrarna ska få välja i vilken skola deras barn ska gå, att lärarhögskolorna själva ska få välja hur de ska utforma sina lärarutbildningar,, att lärarstudenterna ska få välja vilka kurser de tror sig behöva i sin lärarexamen, att arbetsgivare ska få välja om de vill anställa behöriga lärare eller inte, att skolor själva ska få välja hur man inom ramen för timplanen ska lägga upp undervisningen i grundskolan, vilket ställer till det för elever som byter skola, om att rektorer och lärare fritt ska få välja pedagogiskt innehåll och metod, om att eleverna ska få välja vad de ska vill göra i skolan – till exempel om de villl läsa moderna språk eller inte, att skolor ska få välja ut elever genom tester och betygsintag, och så vidare.
Genomgående har man struntat i kvalitetsaspekterna. Valfrihet var lösningen, lärarna och traditionell undervisning definierades som problemet.”
Finländsk skola mest jämlik
Ungdomar i Finland har mest jämlika möjligheter att studera på högskolenivå, visar en jämförelse mellan en rad västländer. Förmögenhet, kön och föräldrars utbildning spelar minst roll i Finland för ungdomars möjlighet till högskolestudier. TT-FNB 29/12
Skolan ska se ut som samhället i stort
- Vi har skolor som är väldigt homogena. Om skolan ska skapa medborgaranda hos kommande generationer måste den vara en heterogen miljö där du lär dig se dig själv i andra. Och att förstå att alla inte är likadana, men att alla har ett lika värde. Skolan ska se ut som samhället i stort.
Christian Hernandez, skolforskare i Malmö. SDS 18/1.
Skolinspektionen sågar yrkesprogrammen
Eleverna får inte den undervisning de har rätt till. Handledare och rektorer är okunniga. Betyg sätts på lösa boliner om de alls sätts. Detta är några av Skolinspektionens slutsatser efter att ha undersökt 39 skolor. Det är allvarligt eftersom nästan hälften av eleverna går på yrkesprogrammen. Rapporten återfinns under rubriken Skolinspektionen på nätet.
”Valfriheten har sänkt kvaliteten i skolan”
Så här skrev Metta Fjelkner den 16/12:
”Det finns ett ord som, oavsett sammanhang, väger tyngre än likvärdighet, nämligen valfrihet.
Det har handlat om att politikerna på lokal nivå själva får välja hur de vill sköta skolan (Tolvåkerskolan i Kävlinge), att politiker och ägare ska få välja om de vill lägga ut undervisningen på entreprenad eller inte, att föräldrarna ska få välja i vilken skola deras barn ska gå, att lärarhögskolorna själva ska få välja hur de ska utforma sina lärarutbildningar,, att lärarstudenterna ska få välja vilka kurser de tror sig behöva i sin lärarexamen, att arbetsgivare ska få välja om de vill anställa behöriga lärare eller inte, att skolor själva ska få välja hur man inom ramen för timplanen ska lägga upp undervisningen i grundskolan, vilket ställer till det för elever som byter skola, om att rektorer och lärare fritt ska få välja pedagogiskt innehåll och metod, om att eleverna ska få välja vad de ska vill göra i skolan – till exempel om de villl läsa moderna språk eller inte, att skolor ska få välja ut elever genom tester och betygsintag, och så vidare.
Genomgående har man struntat i kvalitetsaspekterna. Valfrihet var lösningen, lärarna och traditionell undervisning definierades som problemet.”
Finländsk skola mest jämlik
Ungdomar i Finland har mest jämlika möjligheter att studera på högskolenivå, visar en jämförelse mellan en rad västländer. Förmögenhet, kön och föräldrars utbildning spelar minst roll i Finland för ungdomars möjlighet till högskolestudier. TT-FNB 29/12
Skolan ska se ut som samhället i stort
- Vi har skolor som är väldigt homogena. Om skolan ska skapa medborgaranda hos kommande generationer måste den vara en heterogen miljö där du lär dig se dig själv i andra. Och att förstå att alla inte är likadana, men att alla har ett lika värde. Skolan ska se ut som samhället i stort.
Christian Hernandez, skolforskare i Malmö. SDS 18/1.
Skolinspektionen sågar yrkesprogrammen
Eleverna får inte den undervisning de har rätt till. Handledare och rektorer är okunniga. Betyg sätts på lösa boliner om de alls sätts. Detta är några av Skolinspektionens slutsatser efter att ha undersökt 39 skolor. Det är allvarligt eftersom nästan hälften av eleverna går på yrkesprogrammen. Rapporten återfinns under rubriken Skolinspektionen på nätet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar