James Ellroy, Blood ´s a Rover, Windmill 2009
Genom USA:s historia löper en röd tråd av våld, rasism, antisemitism, mord, tortyr och förtryck, som Per T. Ohlsson påminner oss om i Sydsvenskan 16/1.
James Ellroy skriver om 1960-talet, en epok som med sina krig, krigsförbrytelser och våldsamma rasmotsättningar påminner om Bush-eran och Barack Obamas första två år som president med Usama bin Laden, de ändlösa krigen i Irak och Afghanistan, Blackwater, kriget mot terror, Guantanamo, legaliseringen av tortyr, förföljelsen av muslimer, finanskollapsen, Teaparty-rörelsen, TV-demagogerna, de religiösa fundamentalisterna, morden i Tucson och Sarah Palin.
Sextiotalets symbios och konkurrens mellan den organiserade brottsligheten, fackföreningarna, kapitalet, FBI, CIA, politikerna, Pentagon och det militärindustriella komplexet leder till ett ständigt pågående blodigt spel om makt och pengar på alla nivåer.
Aktörerna är många: J. Edgar Hoover, Martin Luther King, John F Kennedy, Carlos Marcello, Lyndon Johnson, Robert Kennedy, Hubert Humphrey, Eldridge Cleaver, Huey Long, Bobby Seale, Sal Mineo, Richard Nixon, Howard Hughes.
Många är också de stridande rörelserna: Ku Klux Klan, mormoner, the Mob, republikaner, demokrater, fackföreningar, medborgarrättsrörelse, fredsrörelse, hippies, voodoo-trollkarlar, kommunister, fascistas. Däremot nämns inte de som idag utpekas som den värsta fienden: islamisterna. Hatets konjunkturer växlar
Kampen pågår i hela det amerikanska imperiet: Los Angeles, Las Vegas, Washington, Chicago, Miami, Port-au-Prince, Saigon och USA:s militärbaser, polisstationer, fängelser och tortyrkammare.
Internationellt gäller det den kubanska revolutionen, Grisbukten, Kubakrisen, de sovjetiska kärnvapnen, Dominikanska republiken, Haiti, Vietnam, Laos och Kambodja. Stater och samhällen krossas, flera miljoner människoliv offras och vidsträckta landområden föröds.
James Ellroy skriver om 1960-talet, en epok som med sina krig, krigsförbrytelser och våldsamma rasmotsättningar påminner om Bush-eran och Barack Obamas första två år som president med Usama bin Laden, de ändlösa krigen i Irak och Afghanistan, Blackwater, kriget mot terror, Guantanamo, legaliseringen av tortyr, förföljelsen av muslimer, finanskollapsen, Teaparty-rörelsen, TV-demagogerna, de religiösa fundamentalisterna, morden i Tucson och Sarah Palin.
Sextiotalets symbios och konkurrens mellan den organiserade brottsligheten, fackföreningarna, kapitalet, FBI, CIA, politikerna, Pentagon och det militärindustriella komplexet leder till ett ständigt pågående blodigt spel om makt och pengar på alla nivåer.
Aktörerna är många: J. Edgar Hoover, Martin Luther King, John F Kennedy, Carlos Marcello, Lyndon Johnson, Robert Kennedy, Hubert Humphrey, Eldridge Cleaver, Huey Long, Bobby Seale, Sal Mineo, Richard Nixon, Howard Hughes.
Många är också de stridande rörelserna: Ku Klux Klan, mormoner, the Mob, republikaner, demokrater, fackföreningar, medborgarrättsrörelse, fredsrörelse, hippies, voodoo-trollkarlar, kommunister, fascistas. Däremot nämns inte de som idag utpekas som den värsta fienden: islamisterna. Hatets konjunkturer växlar
Kampen pågår i hela det amerikanska imperiet: Los Angeles, Las Vegas, Washington, Chicago, Miami, Port-au-Prince, Saigon och USA:s militärbaser, polisstationer, fängelser och tortyrkammare.
Internationellt gäller det den kubanska revolutionen, Grisbukten, Kubakrisen, de sovjetiska kärnvapnen, Dominikanska republiken, Haiti, Vietnam, Laos och Kambodja. Stater och samhällen krossas, flera miljoner människoliv offras och vidsträckta landområden föröds.
De mest utpekade mördarna är Lee Harvey Oswald, Jack Ruby, James Earl Ray och Sirhan Sirhan, manipulerade av J. Edgar Hoover. De många verkliga mördarna är poliser, agenter, lynchare, soldater, gangsters.
Berättelsens huvudpersoner Wayne Tedrow jr, Dwight Holly, Don Cruthfield, Karen Sifakis, Joan Rosen Klein och Jane är fångade i ett nät av ömsesidigt beroende, svek, utpressning och paranoia men kämpar för att bevara något av sin integritet, uthärda skuldkänslor och gottgöra sina värsta förbrytelser.
Den fiktive Don Crutchfield, kriminell privatdetektiv på jakt efter sin förlorade mamma, har skrivit och sammanställt texten, ett jättepussel av avlyssnings- och förhörsprotokoll, inspelade telefonsamtal, hemliga dokument, tidningsklipp, dagböcker, fejkade dagböcker, skvaller, motstridiga påståenden och exakta skildringar av mord, våld och tortyr som han själv deltagit i eller bevittnat och som förföljer honom i hans sömn. De egna texterna är svårlästa på grund av exaktheten, koncentrationen, användningen av slang och akronymer och de många ohyggligheterna. Ett exempel är den inledande minutiösa beskrivningen av ett brutalt rån mot en värdetransport.
Man läser snabbt några rader. Hejdar sig. Går igenom texten ord för ord. Framställningssättet kan jämföras med den aktuelle latinamerikanske författaren Roberto Bolanos.
Vi som var aktiva på 60-talet har dessutom det filter som våra egna erfarenheter utgör.
Att läsa blir att forska. Dokumenten finns där. Det påminner om Wikileads. Vad händer? Varför? Har jag missförstått något?
James Ellroy har som motto en dikt av den brittiske poeten A. E Housman. I dikten ingår den fras som utgör bokens titel: Blood ´s a rover. I slarvig översättning kan den låta så här.
Leran är orörlig. Blodet strövar.
Andedräkten upphör till slut.
Upp med dej, pojke! När resan är över
då blir det tid att sova ut.
PS. Boken kom ut i pocket på svenska strax före jul. Jag har inte kollat översättningen, men den bör ha varit krävande.
Berättelsens huvudpersoner Wayne Tedrow jr, Dwight Holly, Don Cruthfield, Karen Sifakis, Joan Rosen Klein och Jane är fångade i ett nät av ömsesidigt beroende, svek, utpressning och paranoia men kämpar för att bevara något av sin integritet, uthärda skuldkänslor och gottgöra sina värsta förbrytelser.
Den fiktive Don Crutchfield, kriminell privatdetektiv på jakt efter sin förlorade mamma, har skrivit och sammanställt texten, ett jättepussel av avlyssnings- och förhörsprotokoll, inspelade telefonsamtal, hemliga dokument, tidningsklipp, dagböcker, fejkade dagböcker, skvaller, motstridiga påståenden och exakta skildringar av mord, våld och tortyr som han själv deltagit i eller bevittnat och som förföljer honom i hans sömn. De egna texterna är svårlästa på grund av exaktheten, koncentrationen, användningen av slang och akronymer och de många ohyggligheterna. Ett exempel är den inledande minutiösa beskrivningen av ett brutalt rån mot en värdetransport.
Man läser snabbt några rader. Hejdar sig. Går igenom texten ord för ord. Framställningssättet kan jämföras med den aktuelle latinamerikanske författaren Roberto Bolanos.
Vi som var aktiva på 60-talet har dessutom det filter som våra egna erfarenheter utgör.
Att läsa blir att forska. Dokumenten finns där. Det påminner om Wikileads. Vad händer? Varför? Har jag missförstått något?
James Ellroy har som motto en dikt av den brittiske poeten A. E Housman. I dikten ingår den fras som utgör bokens titel: Blood ´s a rover. I slarvig översättning kan den låta så här.
Leran är orörlig. Blodet strövar.
Andedräkten upphör till slut.
Upp med dej, pojke! När resan är över
då blir det tid att sova ut.
PS. Boken kom ut i pocket på svenska strax före jul. Jag har inte kollat översättningen, men den bör ha varit krävande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar